23 מרץ 2017 כ"ה אדר תשע"ז

התפתחות התינוק מגיל 13 חודשים ועד 36

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל 3.
בחרו את גיל ילדכם לקבלת מידע מפורט אודות התפתחותו במגוון תחומים,
כמו תנועתיות, שינה, תזונה ותקשורת
מעודכן לתאריך  27.04.2011 

התפתחות הפעוט: גילאי 13-15 חודשים

Toddler Development: 13-15 months

מבוא

ילדכם הופך מתינוק חסר ישע לפעוט עצמאי. כל חוויה, משחק ופעילות תורמים להתפתחותו וחושפים אותו לרבדים ולגוונים חדשים בסביבתו. בחודשים אלו מתחיל הפעוט להבין כי הוא ישות עצמאית ואינו חלק מגופם של הוריו.התבוננו בו כשהוא מביט במראה ותיווכחו כי לקראת גיל 15 חודשים יבין ילדכם שדמותו היא המשתקפת מולו במראה. עד מהרה יחלו חלק מהפעוטות אף להתייחס לעצמם בשמם ומאוחר יותר, כ-'אני'. 
אופיו המתפתח והמבשיל של ילדכם משפיע על הדרך בה יגיב כלפי אנשים, מקומות וחפצים. חלק מהפעוטות מסתגלים בקלות ומגיבים היטב לשינויים ואילו אחרים זקוקים לשגרה קבועה וכל שינוי או חריגה יערערו אותם עד מאד. הקלו על הפעוט והתאימו את הסביבה הקרובה לאופיו וליכולותיו. ככל שתכבדו את מגבלותיו כך תקלו עליו להתקדם ולהתפתח. 

זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים. 
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים). היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים...כמחצית מהפעוטות יכולים...מעטים מהפעוטות יכולים...
בגיל 13 חודשים
  • להשתמש בשתי מילים (לדוגמא 'ביי-ביי' ו- 'אבא')
  • להתכופף כדי להרים חפץ או צעצוע
  • להתבונן בדמותם במראה
  • להושיט יד או רגל כדי לסייע בלבישת בגדים
  • לשלב בין מילים לתנועות ידיים כדי לתקשר
  • לגלגל כדור הלוך ושוב
בגיל 14 חודשים
  • לאכול בעזרת האצבעות
  • לרוקן מיכלים מתוכנם (לדוגמה קוביות מתוך קופסה)
  • לחקות אחרים
  • להתהלך בחדר
  • לבחור משחק ולהתחיל לשחק
  • להצביע על חלקי גוף כשנשאלים
  • לבצע הוראות פשוטות (לדוגמה 'עשו שלום' או 'תנו נשיקה)
  • לאכול עם כפית או מזלג
  • להתאים מכסה לקופסה
  • לדחוף צעצוע תוך כדי הליכה
בגיל 15 חודשים
  • לשחק בכדור
  • להשתמש בשלוש מילים
  • ללכת לאחור
  • לשרבט עם צבע
  • לרוץ
  • להשתמש תכופות במילה 'לא'
  • 'לסייע' בעבודות הבית
  • לעשות 'ששש' ('שקט!') כשאצבעם על שפתיהם