19 אוקטובר 2017 כ"ט תשרי תשע"ח

מעודכן לתאריך  27.04.2011 

התפתחות הילד בגילאי 16-18 חודשים

מבוא

הבנתו ותפיסתו של הפעוט את סביבתו ואת עולמו מתפתחת בקצב מסחרר. משחלף השלב האוראלי הוא כבר אינו טועם כל דבר עם פיו אלא מבין את התפקיד והמטרה של חפצים שנמצאים סביבו. לדוגמה ישתמש בצבעים למטרת ציור ולא לצורך טעימה בפיו או חידוד שיניו ולכן ירייר פחות מבעבר. הפעוט משחק משחקים פשוטים ויודע לזהות אברי גוף לרבות אף, פה וראש ואף לקרוא בשמם (אם החל לדבר).
ככל שהוא 'מתבגר' מבחינה רגשית עלול הפעוט להגיב בבכי או בדמעות למצבים שמפחידים אותו או שאינם רצויים עבורו. התייחסו לכך כאל הכנה ל- terrible two’s, היינו גיל שנתיים הסוער. בתקופה זו בודק הילד את כוחו ואת יכולותיו כנגד הגבולות שהציבו הוריו. עם הזמן ילמד הפעוט לשלוט במזגו ובהתפרצויותיו. הפגינו סבלנות כלפיו, נחמו אותו ותנו לו לעבור בקלות יחסית שלב התפתחותי קשה זה. 
הקפידו להציב גבולות ברורים בפני הפעוט. יתכן כי בשל גילו הרך ישכח הפעוט את כללי ההתנהגות הרצויים מפעם לפעם אך ככל שתחזרו ותדגישו בפניו את הדברים כך הוא יקלוט ויפנים. אל תדרשו ממנו כללי התנהגות שאינם חלים עליכם מאחר שאתם מהווים עבורו מודל התנהגותי. 

טיפים לטיפול בפעוט בגילאי 16-18 חודשים

פנו לברור אצל רופא הילדים אם הפעוט: 
  • אינו משנה את עוצמת וגוון קולו תוך כדי השמעת קול.
  • אינו מקשקש לעצמו תוך כדי משחק.
  • אינו מסוגל לומר 1-3 מילים בצורה חופשית.
  • אינו מביע את רצונותיו באמצעות קול או תנועות גוף.
 
אם אתם חוששים שהפעוט טרם השיג יכולות אלו או שהוא מתקשה בהן פנו להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת החלב

זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים. 
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים). היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע. 
בגיל 16 חודשים

מרבית הפעוטות יכולים...

  • לדפדף בספר
נקודות ציון:
  • לסבול מהתקפי זעם בשעת תסכול
  • לאמץ לעצמם חפץ מעבר

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • לטפס
  • לערום שלוש קוביות
  • לאכול בעזרת כפית או מזלג
  • להשתמש בחפצים שכיחים כגון טלפון או מברשת שיער

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • לפשוט פריט ביגוד כגון חולצה או מכנס
נקודות ציון:
  • להפוך בררנים לגבי מזונם
  • לעבור משתי תנומות ביום לתנומה אחת
בגיל 17 חודשים 

מרבית הפעוטות יכולים...

  • להשתמש היטב ב- 6 מילים
  • לשחק משחקי העמדת פנים
  • לרכב על 'בימבה' או תלת אופן

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • 'להאכיל' בובות
  • למסור כדור (בכיוון מטה)

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • לרקוד לצלילי מנגינה
  • למיין צעצועים בהתאם לצבע, גודל או צורה
  • לבעוט בכדור קדימה
בגיל 18 חודשים 

מרבית הפעוטות יכולים...

  • 'לקרוא' ספרים
  • לקשקש עם צבע

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • לדבר ברצף בן שתי מילים
  • לערום 4 קוביות
  • לצחצח שיניים עם מעט עזרה

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • למסור כדור (בכיוון מעלה)
  • לפרק צעצוע ולהרכיב חזרה
נקודות ציון:
  • להתעניין בנעשה בשירותים ולרצות לשבת על אסלה