23 יולי 2017 כ"ט תמוז תשע"ז

התפתחות התינוק מגיל 13 חודשים ועד 36

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל 3.
בחרו את גיל ילדכם לקבלת מידע מפורט אודות התפתחותו במגוון תחומים,
כמו תנועתיות, שינה, תזונה ותקשורת
מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הפעוט: גילאי 25-27 חודשים

Preschooler Development: 25-27 months

מבוא

הפעוט בן השנתיים עצמאי, מדבר, מתקשר ומסוגל להסביר את עצמו ואת צרכיו אם כי לעתים יבין יותר מכפי שיוכל לאמר בעצמו. 
הוא עלול לבדוק את גבולות יכולותיו ואת הגבולות שאתם מציבים בפניו ואף יתאמץ לשמח אתכם ולזכות בתגובה אוהדת מצדכם. ילדכם רוצה לעזור, למצוא חן ולהיות אהוד על סביבתו. שגרה יומיומית ותגובות קבועות וצפויות מצידכם יקלו על תפקודו ויהפכו את חייכם לרגועים ונעימים יותר. 
לאחר גיל שנתיים משתנה קצב ההתפתחות כתלות בתכונותיו של הפעוט ובקצב החשיפה שלו לחוויות חדשות. בגיל שנתיים, מרבית הפעוטות אמורים להיות מסוגלים לבצע את המפורט להלן:
  • להצביע על חפץ ששמו נאמר.
  • להכיר את שמם של אנשים מוכרים, חפצים ואברי גוף.
  • להשתמש במשפטים בני 2-4 מילים.
  • למלא אחר הוראות פשוטות.
  • לחזור אחר מילים שנאמרות ולחקות דיבור של אחרים.
  • למצוא חפץ גם אם הוא מוחבא תחת 2 או 3 שמיכות.
  • למיין חפצים לפי צורה או צבע.
  • לשחק משחקי דמיון והעמדת פנים.
 
אם אתם חוששים כי התפתחותו של ילדיכם איטית התייעצו עם רופא הילדים. הדרך הטובה ביותר לאבחן אם קיימת בעיה היא באמצעות אבחון התפתחותי מקצועי שיבוצע בשיתוף מלא עימכם, ההורים. 
מומחים להתפתחות הילד סבורים כי גיל שנתיים מתאים כדי להנחיל 'פסקי זמן' כאמצעי חינוכי. הפעוט בן השנתיים בוגר דיו כדי להבין כי כל פעולה גוררת אחריה תוצאה ומסוגל לשבת במשך פרקי זמן קצרים. כדי להשתמש בפסקי זמן הקפידו על הכללים הללו:
  • הזהירו. תנו לילד זמן וסיכוי לחדול מהתנהגותו הבעייתית. הסבירו שבמידה שלא יחדל יצטרך לקחת פסק זמן.
  • הגדירו מקום מסוים בו ילדכם ישהה במהלך פסק הזמן. אם אינכם בבית תוכלו להושיב את הילד במקומו מבלי לאפשר לו להתרוצץ ולנוע בחופשיות.
  • השארו רגועים וענייניים.
  • היו ברורים. הבהירו לילדכם כי הוא בפסק זמן מאחר שהתנהגותו היתה בעייתית אולם הוא עצמו אינו בעייתי.
  • הגדירו מסגרת זמן. נהוג לקחת פסק זמן של דקה עבור כל שנת חיים של הפעוט. לדוגמה, בגיל שנתיים יש לשבת 2 דקות בלבד. עם זאת יש להיות קשובים לילד עצמו ולצרכיו. אם אתם סבורים שגם חצי דקה ארוכה דיה עבורו הסתפקו בזאת. חשיבות פסק הזמן היא בהפסקת הפעולה או ההתנהגות הבעייתית.
  • המשיכו הלאה. אין טעם להתעסק בהתנהגות הבעייתית שהביאה לפסק הזמן. ברגע שיגמר פסק הזמן אפשרו לעוללכם לחזור למשחקיו ועניניו.
 

זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע. היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
גיל הפעוט בחודשיםמרבית הפעוטות יכולים ל...כמחצית מהפעוטות יכולים ל...מעטים מהפעוטות יכולים ל...
 25-27
  • לערום 6 קוביות.
  • ללכת היטב, עקב בצד אגודל.
  • לקפוץ תוך ניתוק שתי הרגליים מהקרקע.
  • להשתמש בכינויי גוף (לדוגמה, 'אני', 'אתה', 'אתם').
  • לרחוץ ולייבש את ידיהם בעצמם.
  • להבין את משמעותם של מושגים כגון 'רך', 'קשה'.
  • לדבר ברור (רוב הזמן).
  • לצייר קו אנכי ישר.