19 ספטמבר 2017 כ"ח אלול תשע"ז

מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הילד בגילאי 25-27 חודשים

התפתחות תנועתית (מוטוריקה)

הליכתו של הפעוט יציבה, צעדיו בטוחים ואחידים והוא מתנועע עקב בצד אגודל, כפי שהולכים מבוגרים. הוא מתרוצץ, הולך על קצות אצבעותיו, עוקף מכשולים בדרכו, יושב וקם בזריזות ומסוגל ללכת לאחור ולצדדים. 
אם רגליו ארוכות דיין ומגיעות לדוושות יתכן שיוכל אף לדווש על תלת אופן. כתלות במידת התפתחות הקשר בין עין ויד (קואורדינציות עין-יד) יתכן שיוכל לקלוע כדור קטן לסל כביסה או לדלי ולהבריג מכסים של צנצנות. בחודשים הבאים ילמד לקפוץ, לזרוק ולתפוס כדור, לצחצח את שיניו בעצמו ויוכל לרחוץ ולייבש את ידיו. 
עמידה או קפיצה על רגל אחת עודן אתגר רציני עבור הפעוט. שחקו איתו 'המלך אמר...' ועודדו אותו לעמוד על רגל אחת ולקפוץ. תוך כדי משחק קיפצו גם אתם על רגל אחת כדי שיחקה את שאתם עושים. אם קשה לו ותרו, ונסו שנית במועד מאוחר יותר. תוך זמן קצר יוכל הפעוט לעמוד על רגל אחת במשך מספר שניות. 
אפשרו לילדכם להתרוצץ ולשחק בחוץ. פעילות גופנית תתרום לחיזוק שרירי גופו ותשפר את הקשר בין עיניו וידיו. כמו כן, לאחר שיוציא עודפי מרץ יישן הפעוט שנת לילה טובה. 
חלק מהפעוטות מסוגלים להשתמש בשתי ידיהם באותה יעילות ויעברו עוד כמה שנים לפני שיתברר האם הם ימניים או שמאליים. עם זאת יתכן שכבר עתה יעדיף ילדכם להשתמש ביד אחת על פני השניה. אין לכפות על ילדכם את השימוש דווקא ביד מסוימת. 
וודאו שביתכם מספק סביבה בטוחה עבור ילדכם הסקרן, החוקר והמתרוצץ. פנו חפצים ורהיטים מסוכנים והשתדלו לא להגביל את תנועתו. אין להשאיר דליי מים או אמבטיה מלאה במים מפאת סכנת טביעה. 
התקינו סוגרים מיוחדים על מגירות בהן אצבעותיו של הפעוט עלולות להיתפס ולהיצבט. נעלו מגירות שמכילות כלי מטבח חדים או העבירו כלים אלו למדפים גבוהים יותר במטבח. וודאו שחומרי ניקוי ותרופות נמצאות מחוץ להישג ידיו של ילדכם. 
גלגלו שטיחים שעלולים לגרום לסכנת החלקה ופנו מהחדר חפצי נוי שעלולים להיות בדרכו של הפעוט. רצוי להחזיק בבית ערכת עזרה ראשונה ומלאי גדול של פלסטרים. פעוטות רבים חובבים ריפוי באמצעות פלסטרים שמסייעים להם להעביר את מכאוביהם בקלות. 
בסיום המשחק שתפו את ילדכם בסידור החדר. נסו לשמור כל משחק בקופסה נפרדת כדי להקל עליו את מלאכת הסידור. בדרך זו תקנו לילדכם את ההרגל לסדר בסיום כל פעולה או משחק. 

גמילה מחיתולים

חלק מהפעוטות מסוגלים להיגמל מחיתולים כבר בגיל שנתיים. כדי להעריך האם גם ילדכם מוכן שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
  • האם הוא מסוגל לפשוט וללבוש את מכנסיו בעצמו?
  • האם הוא מסוגל להישאר יבש במשך 3-4 שעות?
  • האם הוא לוקח 'פסק זמן' ממשחק או פעולה אחרת ומבקש ללכת לשרותים?
  • האם הוא זקוק לפרטיות כשהוא עושה את צרכיו?
  • האם הוא 'מודיע' כשהחיתול שלו מלא ודורש החלפה?
  • האם הוא מחקה פעולות בוגרות אחרות דוגמת צחצוח שיניים או אכילה בעזרת מזלג?
  • האם הוא מסוגל למלא אחר הוראות פשוטות?
  • האם הוא מביע ענין בגמילה? האם הביע ענין בלבישת תחתונים?
  • האם הוא קורא בשם לצואה או לשתן ('קקי', 'פיפי')?
 
אם תשובותיכם למרבית השאלות חיוביות יתכן שכדאי לשקול תהליך גמילה. הצטיידו ב'ישבנון', סיר או גלגל ישיבה לאסלה ('מקטין' אסלה) ועודדו את ילדכם להשתמש באביזרים אלו פעם או פעמיים מדי יום. אל תצפו להצלחה בין רגע. התייחסו לכך כאל שלב ראשון בתהליך הגמילה מהחיתול. תחילה אפשרו לפעוט לשבת על הישבנון כשלגופו חיתול כדי שיתרגל. וודאו כי הוא יושב בנוחות וכי הוא רגוע. 
הקושי הגדול ביותר בתהליך הגמילה הוא להימנע מהפעלת לחץ מיותר על הפעוט. לחץ זה יתסכל אותו ויקשה עליכם. שבחו את ילדכם כשהוא מצליח והמשיכו הלאה כשבורח לו. עד שלא יגמל באופן מוחלט במשך שעות הערות ביום אל תנסו לגמול אותו מהחיתול במהלך הלילה. 
העזרו בסימנים הבאים כדי להעריך האם תהליך הגמילה של ילדכם מתקדם או שמא עדיף להמתין זמן מה טרם הגמילה. סימנים המעידים על התקדמות כוללים:
  • נכונות לשבת על הישבנון או על הסיר (לפי בקשה של הפעוט או בעקבות יוזמה מצידכם) גם אם הישיבה אינה נושאת פרי.
  • צורך של הפעוט ללכת לשרותים. בתחילה עלול הפעוט לאמר שהוא צריך לאחר שכבר עשה את צרכיו בחיתול.
  • כשחיתולו יבש במשך תקופות ממושכות יותר במהלך היום.
  • כשהפעוט מתעורר משנת הצהריים כשחיתולו יבש.