28 מאי 2017 ג' סיון תשע"ז

התפתחות התינוק מגיל 13 חודשים ועד 36

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל 3.
בחרו את גיל ילדכם לקבלת מידע מפורט אודות התפתחותו במגוון תחומים,
כמו תנועתיות, שינה, תזונה ותקשורת
מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הפעוט: גילאי 28-30 חודשים

Preschooler Development: 28-30 months

מבוא

ילדכם עורם קוביות, ממוטט מגדלים, חולץ את נעליו, מדפדף בספר ומחזיק כוס ביד אחת בלבד. יתכן שהוא אף מסוגל לעמוד על רגל אחת במשך שניה או שתיים או לקפוץ תוך ניתוק והרמת שתי רגליו מהקרקע.
תוך שהוא גדל ומתפתח לומד הפעוט לשלוט במעשיו וברגשותיו אולם עדיין עלול לדחוף, להדוף, לצעוק ולפרוץ בהתקף זעם פתאומי. אין לצפות להתנהגות מושלמת או לשליטה עצמית בגיל רך זה. אם ילדכם נגרר להתפרצויות זעם או להתנהגות אלימה הזכירו לו שעדיף לדבר ולתקשר והרבו לשבח אותו כשהוא מצליח לשלוט ברגשותיו ובידיו.
עזרו לו להבין מדוע אתם אומרים לו דברים מסוימים או מצפים ממנו להתנהג בצורה מסוימת כדי להקל עליו למלא אחר הוראות וכללים. הסבירו כי אנו עושים פעולות מסוימות כדי לשמור על בטחוננו ושלומנו ולכן ניתן יד כשנחצה את הכביש וננעל נעליים כשנצא לגינה.
ודאו כי הכללים וההוראות שחלים עליו פשוטים, סבירים ועקביים. היו סבלניים עד שיבין את הכללים ומשמעותם. מרבית הפעוטות יזדקקו לתזכורות חוזרות עד שתושג הבנה מלאה.
יכולתו של הפעוט להתרכז מתארכת ולכן הוא עשוי לשקוע במשחק. אם תקראו לו להפסיק הוא עלול להגיב בכעס. תנו לו התראות מוקדמות והימנעו מהפסקה פתאומית של פעילויותיו. חלק מהפעוטות יזדקקו לכמה התראות (ואיומים בעקבותיהן) לפני שיחדלו ממשחקם וישתפו פעולה. במידת האפשר הגמישו את עמדתכם בהתאם לצרכיו של ילדכם.
מרבית הפעוטות מסוגלים ללבוש בעצמם לפחות פריט ביגוד אחד, מכירים את שמם של לפחות שישה איברי גוף ולפחות צבע אחד.
עודדו את היצירתיות שטמונה בילדכם גם אם הדבר כרוך בלכלוך או בבלגאן. בסיום פעילות יצירתית שתפו את הפעוט במלאכת הניקוי והסידור כדי שילמד שזהו חלק בלתי נפרד מכל פעילות או משחק. גם אם יצירות האמנות שלו אינן אלא קשקושים בעינכם שבחו אותו בפניו כדי לחזק את בטחונו העצמי להמשיך ליצור.
כדי לפתח את יכולותיו השפתיות והתקשורתיות הקשיבו לילדכם ופתחו עמו בשיחה בהמשך לדברים שאמר. אם אמר 'נוסעים במכונית' המשיכו ואמרו 'נכון, אנו נוסעים במכונית האדומה של אמא כדי לבקר את סבתא'. בדרך זו ילמד הפעוט כיצד לחבר מילים למשפט מורכב.

האם ילדכם מחונן?

מומחים להתפתחות הילד טוענים שכבר בגילאים אלו ניתן לזהות ילדים מהירי תפיסה בהשוואה לאחרים. עם זאת במקרים רבים יאותרו ילדים מחוננים אך ורק במסגרת בית הספר היסודי ולעתים בגן חובה. חלק מהילדים עשויים להבריק בתחום מסוים ואילו אחרים יפגינו חוכמה נרחבת ויבלטו בתחומים רבים. יכולת הדיבור של חלקם עשויה להיות מפותחת ועשירה במיוחד ואילו אחרים עשויים להיות ספורטאים או רקדנים מחוננים.
הימנעו מהצורך לתייג את ילדכם כמחונן או לא. אם אתם סבורים כי הוא מתקדם לגילו עודדו אותו להמשיך לחקור וספקו לו שפע של
גירויים
. שוחחו עמו על נושאים שונים ומגוונים, קראו ספרים ודקלומים, צאו לטייל בטבע, חשפו אותו למגוון פעילויות גופניות ואפשרו לו לשחק בעצמו ולפתח את דמיונו.
פעוט מחונן יפרח וישגשג בסביבה ביתית עשירה ותומכת ובמסגרת פעוטון או גנון שתספק לו גירויים נוספים. מסגרות לימודיות נוקשות אינן רצויות בגילאים אלו ועלולות לגרום לתסכול מיותר שידכא את הסקרנות הטבעית של הילד ויחבל בבטחונו העצמי.
על אף הרצון לפתח את ילדכם אין כל פסול בצפיה בסרט או בטלוויזיה מפעם לפעם ולו כדי לאפשר לכם פסק זמן. עם זאת רצוי שהטלוויזיה לא תהפוך לשמרטף קבוע בביתכם. לדברי מומחי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים צפייה של עד שעתיים מדי יום בטלוויזיה אינה בעייתית עבור פעוטות בני שנתיים-שלוש. עם זאת צפייה ממושכת נקשרה עם התפתחות שפתית לקויה, הפרעות קשב ועודף משקל.
ודאו כי התכנים בהם צופה ילדכם תואמים לגילו והעדיפו סרטים ותוכניות ללא שידורי פרסומת. סרטים מצוירים שמתאימים לילדים בוגרים עלולים להפחיד את הפעוט.

זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע. היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
גיל הפעוט בחודשיםמרבית הפעוטות יכולים ל...כמחצית מהפעוטות יכולים ל...מעטים מהפעוטות יכולים ל...
28-30
  • לצחצח שיניים בעזרת ההורים.
  • לרחוץ ולייבש ידיים בעצמם.
  • לצייר קו אנכי ישר.
  • לפתוח דלתות.
  • לצייר עיגול.
  • לעמוד על רגל אחת.
  • ללבוש חולצה בעצמם.
  • לזהות לפחות צבע אחד בשמו.
  • להכיר את שמו של חבר אחד לפחות.