24 מאי 2017 כ"ח אייר תשע"ז

התפתחות התינוק מגיל 13 חודשים ועד 36

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל 3.
בחרו את גיל ילדכם לקבלת מידע מפורט אודות התפתחותו במגוון תחומים,
כמו תנועתיות, שינה, תזונה ותקשורת
מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הפעוט: גילאי 28-30 חודשים

Preschooler Development: 28-30 months

התפתחות שפה ותקשורת

ילדכם מסוגל כעת למלא אחר הוראות בנות 2-4 חלקים כגון 'הפסק לבנות בקוביות, אסוף את הקוביות והחזר לקופסה. אחר כך חלוץ את נעליך והבא אותן אלי'. אל תהססו להפעיל את ילדכם שיהנה להענות לבקשותיכם. הדבר יקנה לו תחושת חשיבות, נחיצות ובטחון.
חלק מדבריו של הפעוט עשויים להשמע מקסימים ומצחיקים. חלקם מחברים שתי מילים, הוגים מילים באופן שגוי, אך מקסים, ומחליפים מילים באחרות שנשמעות להם דומות. אל תצחקו על ילדכם כשהוא שוגה בדיבורו מאחר שמדובר בחלק תקין מתהליך רכישת השפה. אל תתקנו אותו אך תוכלו לחזור על דבריו בצורה נכונה. תוכלו לתעד את פניני הלשון של ילדכם כדי שתוכלו להיזכר ולהתענג בעתיד.
מוחו של הפעוט קולט קולות וצלילים חדשים במהירות שיא בתקופה זו ולכן ילמד מילים חדשות מדי יום. בהמשך ילמד כיצד לחבר אותן למשפט. אין צורך ללמד את הפעוט כללים בדקדוק או בתחביר. בין גיל שנתיים לשלוש לומדים מרבית הפעוטות כיצד להשתמש נכונה בפעלים, כינויי גוף ושמות תואר החיוניים לדיבור נכון ותקין.
שינויים בדיבור שיתרחשו בתקופה זו כוללים:
  • שימוש נכון בשמות עצם ובכינויי גוף.
  • שימוש בהטיית רבים.
  • שימוש בשמות תואר.
  • שימוש נכון בהטיית פעלים.
 

שפה שניה

חלק מההורים מעוניינים לחשוף את ילדיהם לשפה שניה בין אם כי זו מדוברת בבית או בין אם כדי להעשיר את יכולותיהם. מחקרים מצביעים כי ילדים מסוגלים לקלוט שפות בקלות רבה יותר בגילאים רכים, ככל הנראה מאחר שמוחם מתפתח במהירות ונוצרים בו קשרים עצביים חדשים כל העת.
הדרך הטובה ביותר עבור הפעוט לרכוש שפה שניה היא באמצעות שיחה עם דובר אותה שפה. חוגים, קלטות הדרכה ואמצעי למידה אחרים יעילים פחות. אם השפה השניה אינה מדוברת באופן שוטף בביתכם קיים סיכוי קטן בלבד שילדכם ירכוש את השפה וישלוט בה לאורך זמן.
אוצר המילים של ילדים שגדלו בבתים דו לשוניים קטן יותר בהשוואה לאוצר המילים של ילדים שגדלו בבית בו דוברה שפה אחת בלבד, אולם סך אוצר המילים שלהם זהה בגודלו לזה של ילד שדובר שפה אחת. כדי להעשיר את אוצר המילים של ילדכם בשפה השניה הקפידו לקרוא לו ספרים בשפה זו.

יבבות ויללות

האם ילדכם מייבב או מיילל? יללות ויבבות הן אמצעי תקשורת שכיח בגילאים אלו. כפי שתינוק מביע את תסכוליו באמצעות בכי, יללות הן אמצעי מילולי למחצה דרכן מביע הפעוט את תסכוליו, קשייו וכעסיו.
מרבית הפעוטות כלל אינם שמים לב שהם מייבבים מאחר שזוהי דרכם לבטא את רגשותיהם. עם זאת מאחר שהנטיה ליבב, ליילל או להתבכיין עלולה להפוך להרגל מעצבן רצוי לשים לזה סוף ולמנוע
השרשה
של ההרגל.
אלא אם ילדכם מיילל בשל סיבה משמעותית גם בעינכם, עמדו על שלכם. דרשו שיפסיק לילל לפני שתוכלו להתייחס אליו ולרצונותיו. הסבירו לו שאינכם מבינים אותו כשהוא מיילל. נסו לחקות את יללותיו כדי להמחיש עבורו עד כמה התופעה אינה נעימה. מרבית הפעוטות יחדלו ליילל ויפרצו בצחוק.

משחק חברתי

עד מהרה יחל ילדכם לגלות ענין במשחק משותף עם חברים. גם אם נדמה שהם מתעלמים זה מזה חברויות ראשוניות אלו הן משמעותיות ביותר וחיוניות להתפתחותם הרגשית. בתחילה ישחקו זה לצד זה (מכונה 'משחק מקביל), ורק לאחר מכן ילמדו לשחק זה עם זה. תוך כדי משחק משותף יפתח הפעוט את יכולותיו החברתיות ויגוון את אופי משחקיו. לכן, זהו גיל מתאים להכנסת הפעוט למסגרת של גן או פעוטון.
עזרו לילדכם ליצור קשרים חברתיים:
  • הזמינו בכל פעם חבר אחד. מספר רב של ילדים עלול להיות מבלבל ועלול לעודד מריבות וסכסוכים.
  • אפשרו משחק משותף במשך פרקי זמן קצרים. לעתים גם חצי שעה עלולה להיות ארוכה כשמנסים להעסיק שני פעוטות בעלי כישוריהם חברתיים מוגבלים.
  • אפשרו לילדכם לשחק בסביבתם של ילדים גדולים יותר, אך גם של תינוקות.
  • אפשרו לו לצאת לגינה או לחצר.
  • בנו לו מסלול מכשולים מכריות, שמיכות, רהוט נמוך, קופסאות וחפצים אחרים שיש בבית. תוכלו לבנות לו 'אוהל' משמיכה מתוחה בין שני כסאות.
  • הסבירו לו את משמעות המושג 'חבר'.
 
בגילאים אלו נוטים הפעוטות להיות רכושניים מאד כלפי צעצועים, חפצים או ספרים שברשותם. משחק משותף וחלוקה עם חבר אחר עלולים להיות קשים. נסו לסייע לילדכם:
  • הסבירו לו את משמעות המושגים לשתף ולחלוק ('האם תרצה לחלוק עמי את העוגיה?').
  • אם הפעוט רב עם חבר על חפץ מסוים, הרחיקו את החפץ והציעו להם משחק אחר. אל תקחו את חפץ המריבה מילד אחד והעבירו אותו לחברו.
  • הסבו את תשומת ליבו של ילדכם לילדים בוגרים בסביבתו שמשחקים יחדיו וחולקים צעצועים.
  • אם הוא רכושני במיוחד כלפי צעצוע מסוים הרחיקו צעצוע זה לפני בואו של חבר.
  • הציעו לילדכם ולחברו פעילות משותפת שמאפשרת לכל אחד מהם לשחק בעצמו כגון יצירה בבצק או ציור שמאפשרים לשני הילדים לעשות פעילות דומה, כל אחד בעצמו.
  • כשהפעוט משתף וחולק שבחו אותו על כך ותנו לו חיזוק חיובי כדי לעודד אותו להמשיך בדרך זו.