20 אוקטובר 2017 ל' תשרי תשע"ח

מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הילד בגילאי 31-33 חודשים

מבוא

לקראת יום הולדתו השלישי מבין הפעוט כי קיימים כללי התנהגות וחוקים בחברה ועשוי להוקיע אתכם אם תסטו או תחרגו. אם תרצו לדלג על הרחצה היומית הקבועה, לדוגמה, הוא עלול להתלונן ואם יראה את חברו אוכל ממתק לפני ארוחת הערב יציין זאת בפניכם בתוכחה. הסבירו לו כי מותר לעתים לחרוג מהשגרה אם כי ההחלטה על חריגה שמורה לכם באופן בלעדי ואינה נתונה בידיו.
ככל שיגדל יעשה ילדכם מודע לאנשים אחרים בסביבתו ויתאים את אופן דיבורו בהתאם לאדם עימו הוא משוחח. דיבורו ישתנה כשישוחח עם מבוגר ויהיה ילדותי יותר כשידבר עם חבריו או עם אחיו.
זהו זמן מתאים להקנות לילדכם הרגלי שטיפת ידיים. הקפידו לשטוף ידיים לפני האוכל ולאחר כל החלפת חיתול או ביקור בשרותים. הציבו שרפרף סמוך לכיור כדי לאפשר לפעוט להגיע לברז ולכיור בכוחות בעצמו.
אם נולד לכם תינוק נוסף או אם עומד להצטרף למשפחה אח חדש עשוי ילדכם לחקור אתכם כיצד באים תינוקות לעולם. אל תספרו לו סיפורים ומעשיות. אם שאל שאלה פשוטה וישירה, תנו לו תשובה ישירה ומובנת. הסבירו שתינוקות מתפתחים בבטן של אמא באבר מיוחד שנקרא 'רחם'. אין צורך לפרט יתר על המידה בגיל רך זה. אם תסתבכו בעצמכם אתם עלולים לבלבל ולהפחיד את ילדכם.

זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע. היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
בגילאי 31-33 חודשים  

מרבית הפעוטות יכולים...

  • לאמר את שמם.
  • לצייר עיגול.
  • לזהות לפחות צבע אחד בשמו.

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • ללבוש חולצה בעצמם.
  • לעמוד על רגל אחת למשך שניה (על כל אחת משתי הרגליים.
  • לצחצח בעצמם שיניים.
  • לעלות במדרגות רגל אחר רגל.
  • להשתמש במילות יחס כגון 'מעל' או 'מתחת'.

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • להשתמש בשני שמות תואר לפחות.
  • לצייר צורת צלב.
  • להצביע על חפצים שמתוארים בפניהם.
  • להיות ללא חיתול במשך היום.
  • לסובב את אגודל כף היד.