18 אוקטובר 2017 כ"ח תשרי תשע"ח

מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הילד בגילאי 34-36 חודשים

התפתחות תנועתית (מוטוריקה)

לקראת יום ההולדת השלישי מסוגלים מרבית הפעוטות ללבוש בעצמם חולצה, לצייר קו ישר ולעמוד על רגל אחת במשך מספר שניות (ולעתים אף יותר). חלקם אף מסוגלים לקחת בעצמם קערת דגנים ולאכול. פעולות כגון הליכה, קפיצה, ריצה ודילוג הופכות להיות טבעיות עבור הפעוט והוא מבצע אותן כלאחר יד, ללא שימת לב או השקעה מיוחדת. עם זאת, עמידה על קצות האצבעות תדרוש ממנו ריכוז רב ומאמץ. 
מרבית הפעוטות ילמדו לרכב על תלת אופן בגילאי שנתיים עד שלוש. תוכלו ללמד את ילדכם לרכב על אופניים דו-גלגליים עם גלגלי עזר לקראת יום הולדתו הרביעי, אך רכיבה ללא גלגלי עזר תצלח בדרך כלל רק לקראת גילאי בית הספר. הקפידו שילדכם יחבוש קסדה כשהוא רוכב על אופניו כדי להקנות לו הרגלי בטיחות וכדי למנוע חבלות ראש מסוכנות במקרה של נפילה או התהפכות. 
משחקי כדור מצוינים לפיתוח הקשר עין-יד (קואורדינציית עין-יד) ומסייעים להתפתחות כישורי תנועתיות חיוניים לאחיזת עיפרון, לכתיבה ואף לרכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר. 
מרבית בני השלוש מסוגלים לבעוט בכדור ולזרוק (כלפי מעלה) היטב. תפיסת הכדור קשה יותר ואף קליעה לסל עלולה להיות מסובכת. מרבית הילדים מתקשים לתפוס כדור ביעילות עד גיל 10. כעת הסתפקו בזריקה מכוונת היטב של כדור גדול לזרועותיו הישרות והמושטות קדימה של ילדכם. בשלב הבא נסו ללמד אותו לתפוס את הכדור כשמרפקיו כפופים (בדרך כלל יצליח לקראת גיל 5). 
משחק בכדור גדול שאינו קשיח מאד מתאים במיוחד בגילאים אלו מאחר שהוא נוח לתפיסה ואינו מסוכן גם אם יפגע בראשו של הפעוט. 

שימוש במספריים

מרבית בני השלוש מסוגלים ללמוד לגזור באמצעות מספריים. אל תחששו לאפשר לילדכם להתנסות בפעילות זו, שתורמת להתפתחות התנועתיות העדינה והקשר עין-יד של הפעוט. 
בגיל שלוש מסוגלים מרבית הפעוטות לגזור נייר, בגיל 3.5 שנים יוכל הפעוט לגזור בקו ישר ואף סמוך לקו מנחה. חלק מהפעוטות יוכלו אף לגזור עיגולים. עזרו לילדכם להתאמן בגזירה:
  • רצוי שהילד ישב סמוך לשולחן עבודה כשהוא גוזר.
  • למדו אותו לאחוז נכון במספריים.
  • תנו לילדכם מספריים שמסוגלים לגזור. רכשו מספריים בטיחותיים לילדים שמאפשרים גזירה טובה של נייר. אל תתסכלו את הפעוט עם זוג מספריים שאינו מתאים לחיתוך נייר.
  • ציירו קווים עבים וברורים לאורך דף נייר ותנו לפעוט לגזור לאורכם.
  • התחילו בגזירת קרטון דק ועברו בהדרגה לדפי מדפסת. ככל שהנייר דק יותר כך עלול הפעוט להתקשות לגזור אותו.
  • בד בבד עם פעולת הגזירה אפשרו לפעוט להתנסות בשימוש במלקחיים שתנועתם דומה: לחיצה לפתיחה ולחיצה לסגירה, וחוזר חלילה.