22 יולי 2017 כ"ח תמוז תשע"ז

התפתחות התינוק מגיל 13 חודשים ועד 36

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל 3.
בחרו את גיל ילדכם לקבלת מידע מפורט אודות התפתחותו במגוון תחומים,
כמו תנועתיות, שינה, תזונה ותקשורת
מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הפעוט: גילאי 34-36 חודשים

Preschooler Development: 34-36 months

שנת הפעוט

אם ילדכם ערני במשך שעות אחר הצהריים ומתנגד לשכב לנוח יתכן שאינו זקוק עוד לשנת הצהריים. אפשרו לו זמן למשחק שקט ורגוע גם אם אינו ישן, כדי שיוכל לנוח ולמלא מצברים. אם הילד נרדם בכל זאת, תנו לו לישון במשך כשעה והעירו אותו כדי ששנת הלילה שלו לא תיפגע. 
הרגלי השינה של פעוטות רבים משתבשים תוך כדי טיול או חופשה משפחתית. אפשרו לילד 'לצאת לחופש' גם מבחינת הרגלי השינה. עם שובכם הביתה הקפידו להנחיל לו שוב את שגרת השינה הקבועה והמוכרת. הסבירו לו שהחופש נגמר ושחלק מהחזרה לשגרה כולל גם את השיבה לשגרת שינה קבועה ומסודרת. 
כחלק מעצמאותו הגוברת עלול ילדכם לגלות התנגדות להיכנס למיטה ולשכב לישון. כעת הוא ער לנעשה בבית ואף ער לעובדה שהתנהלות הבית נמשכת גם כשהוא שוכב לישון. פעמים רבות יתנגד לעצם הכניסה למיטה מתוך תחושה 'שהוא מפסיד' וינסה 'למשוך זמן' ('עוד חיבוק', 'צמא', 'רעב', 'צריך פיפי' הם תרוצים שכיחים). 
חלק מההורים נענים פעם או פעמיים לתירוצי הפעוט ולאחר מכן בוחרים להתעלם ממנו כליל. אם בחרתם לנקוט בגישה זו הסבירו זאת לילדכם, כדי שלא יחוש שאתם מתעלמים ממנו ומצרכיו. הזכירו לפעוט את שגרת השינה. עיברו עימו על סדר יומו העמוס והדגישו בפניו את חשיבות השינה כדי שיצבור כוחות לקראת עיסוקיו למחרת. 

ביעותי לילה

פעוטות בגילאים אלו עלולים להתעורר משנתם לאחר שחוו ביעותי לילה. אלו מתרחשים כשהפעוט עובר משינה עמוקה לשינה קלה יותר, בדרך כלל בין השעות עשר בלילה לחצות. הילד עלול להתיישב במיטה, לצרוח, לבעוט, להזיע ולהתנשף. אף שעיניו פתוחות הוא אינו ער ואינו מגיב לסביבתו. לעתים קשה מאד להעיר ילד שחווה ביעותי לילה ולכן מומלץ להימנע. 
הישארו עם הילד עד לחלוף הביעות, וודאו שהוא בטוח ואינו גורם כל נזק לעצמו. למחרת לא יזכור הפעוט את הארוע כלל. ביעותי לילה שכיחים במשפחות מסוימות. ילדים שהולכים לישון כשהם עייפים מדי או נסערים חשופים במיוחד לתופעה. במרבית המקרים תחלוף התופעה מאליה עד הגיע הילד לגיל בית הספר. 
התפתחות דמיונו של הפעוט עלולה להתבטא במפלצות, דרקונים, רוחות רפאים ויצירי דמיון מפחידים אחרים. יכולתו של הפעוט להמציא ולפתח סיפורים באופן עצמאי עלולה לגרום לו לפחד מהחושך ולהחמיר את ביעותי הלילה. על מנת להרגיע את ילדכם:
  • התייחסו לפחדיו ברצינות. אל תמעיטו בערך יצירי הדמיון או הפחדים ולעולם אל תלגלגו עליו.
  • המנעו מהסברים הגיוניים. אין טעם להסביר שוב ושוב שאין מפלצת בארון. עדיף להסכים שאכן יש מפלצת אך שניתן לרסס אותה בתרסיס מיוחד מגרש מפלצות.
  • נסו לאמץ את נקודת המבט של הפעוט. יתכן שבחלון אכן מופיע צל של עץ שנראה כדרקון אימתני מנקודת מבטו של הפעוט כשהוא שוכב במיטתו.
  • תוכלו להשאיר אור קטן כדי לגרש את החושך ואת 'המפלצות שרגישות לאור'.
  • אין כמו חיבוק מרגיע. ביעותי לילה ויצירי דמיון עלולים להצביע על קושי או לחץ שהפעוט חווה במשך היום ולהוות איתות שילדכם זקוק לחיבוק חם ומרגיע. הקפדה על שגרת שינה קבועה תתרום בדרך כלל לרגיעה לפני השינה.