26 מרץ 2017 כ"ח אדר תשע"ז

התפתחות התינוק מגיל 13 חודשים ועד 36

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל 3.
בחרו את גיל ילדכם לקבלת מידע מפורט אודות התפתחותו במגוון תחומים,
כמו תנועתיות, שינה, תזונה ותקשורת
מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הפעוט: גילאי 34-36 חודשים

Preschooler Development: 34-36 months

התפתחות שפה ותקשורת

דיבורם של כ- 75% מהילדים בני השלוש מובן היטב להוריהם. הם נהנים מאד לדבר, לספר ולהשמיע 'נאומים' ממושכים. מרבית הפעוטות מסוגלים לענות על שאלות ולשאול שאלות מצידם. לעתים התשובה חשובה פחות מעצם השאלה והמשכיות השיחה. 
הפעוט עשוי לפצוח בתאור ארוך וממושך של הנעשה סביבו, של דברים שהוא רואה ואת הסיבות וההסברים לתופעות אלו. תוך זמן קצר יחל להשתמש בשמות תואר ('המכונית האדומה, הגדולה') ואף יטה נכונה פעלים וזמנים. 

הומור

ילדכם אומר ועושה דברים מצחיקים מדי יום ואף לומד להגיב בהומור, להשמיע קולות מצחיקים ולעשות פרצופים. השתמשו בהומור כדי לסייע לו בדברים שקשים לו או שאינם רצויים על ידו. אם אינו אוהב להתלבש תוכלו לשדל אותו לכך אם תאמרו לו: 'היכן נגרוב את הגרב? על האף?' 
הפעוט אוהב לחוש שהוא חכם יותר מכם ולכן ירצה לענות תשובה נכונה ואף להדגים עבורכם. אם אתם חשים עימות מתקרב תוכלו לנסות לדבר עמו בשפה מצחיקה אגב השמעת קולות ועיוות פרצופכם, כדי לרכך את האווירה. 
לעתים עלול הפעוט להשתמש במילים ובביטויים 'לא יפים' כגון 'טיפש', 'קקה' ואף חמור מכך. הפעוט חשוף לניבולי פה בסביבתו והוא אף עלול לחשוב שזוהי דרך 'מגניבה' לתקשר (בפרט אם הוא שומע את אחיו הבוגרים מדברים כך או קולט תכנים דומים בתוכניות טלוויזיה). 
חלק מהמילים אינן חמורות במיוחד ועשויות להסב לפעוט הנאה רבה (לדוגמה לקרוא לחברו 'דם-דם'). הדרך הנכונה להתמודד עם מצבים אלו היא באמצעות התעלמות. אל תייחסו עודף תשומת לב כל עוד הפעוט משתמש בשפה שאינה בוטה יתר על המידה, כדי לא להעביר לו מסר ששימוש בשפה בוטה מושך תשומת לב מצידכם. איסרו עליו את השימוש אך ורק במילים גסות והדגישו בפניו שימוש שאינו נאות או מעליב. 
אגב השיפור ביכולותיו השפתיות עלול ילדכם לסגל לעצמו סגנון דיבור מצווה: 'אבא, שב שם', 'אמא, תלבישי אותי עכשיו!'. הפעוט תופס את עצמו כמרכז העולם, ולכן זה אך טבעי שיצפה שכולם ירקדו סביבו. 
אף שאי אפשר למנוע את התפתחותה של תפיסה זו מצדו של הפעוט חשוב להוביל אותו לדרכים מנומסות ומקובלות לבטא זאת. למדו אותו לאמר 'בבקשה' ולהשתמש בטון דיבור רגוע ומנומס גם כשהוא זקוק לדבר מה או לתשומת לב. 
הצורך לצוות ולנהל את הסביבה נובע לעתים מצורך בתשומת לב. במקרים רבים יתעקש הפעוט מאחר שהוא באמת רוצה שתשחקו עמו או תלבישו אותו, ואינו מציק או מצווה רק לצורך הפעולה עצמה. גם במקרים אלו חשוב להדגיש בפניו שיש לדבר בנימוס ולהתאזר בסבלנות. הסבירו שלעתים אינכם מסוגלים להענות מיידית לדרישותיו ולכן יאלץ להמתין. 

ציוני דרך בהתפתחות השפה

העשירו את אוצר המילים של ילדכם על ידי חשיפתו למגוון ספרים, שירים ודקלומים. גוונו את ספרייתכם הביתית ואת הסיפורים שאתם מקריאים לילדכם:
  • שלבו ספרי תמונות וסיפורת.
  • חשפו את הילד לאלבומים ולספרים תיעודיים (חיות, מטוסים, רכבות).
  • ספרו סיפורים על דברים שילדכם חווה במהלך שגרת יומו ובפרט סיפורים בהם הדמות הראשית בת גילו.
  • העזרו בספרים כדי לטפל בפחדים של ילדכם או בקשיים אחרים (כגון ריב בין אחים או הולדת תינוק).
  • השאירו לילדכם את הספרים הישנים שלו (ספרי התינוקות) כדי שיוכל 'לקרוא' בעצמו ולספר סיפורים לחבריו ולצעצועיו.
 
וודאו שהתפתחותו השפתית של ילדכם תקינה בהתאם לגילו. עקבו אחר התנהגותו והקשיבו לדבריו. יכולות צפויות בגילאים אלו כוללות:
  • הקשבה לסיפור עם תמונות ודיון על הסיפור.
  • לשחק משחקי דמיון.
  • להתבונן בספרי תמונות, לדפדף ולתאר את הנעשה בתמונה במילים.
  • לענות על שאלות ב- 'כן' ו- 'לא'.
  • למלא אחר בקשה פשוטה.
  • לימוד מילים חדשות במהירות.
  • לחקות את הדיבור של הוריו.
  • לקרוא בשמם של חפצים ומיני מזונות שכיחים.
  • לזהות אברי גוף בשמם.
  • להתייחס לעצמו בשם ולהכיר את שם משפחתו.
  • להכיר כ- 450 מילים.
  • לחבר משפטים בני 3-4 מילים.
  • לשיר שירים ולדקלם.
  • יתכן שיבוש של האותיות ק, ג, ס, ש ו- ל.
 
אם אתם חשים שילדכם מתמהמה או שאינו משיג את היכולות הצפויות התייעצו עם רופא הילדים. יתכן שתופנו לבדיקת שמיעה ולאבחון על ידי קלינאית תקשורת על מנת להעריך אם קיימת בעיה שמונעת התפתחות שפתית תקינה מילדכם.