23 מאי 2017 כ"ז אייר תשע"ז

התפתחות התינוק עד גיל שנה

מידע רפואי מקצועי, מקיף ומהימן אודות התפתחות התינוק עד גיל שנה.
בחרו את אחד החודשים שבסרגל לקבלת מידע מפורט אודות התפתחות
תינוקכם במגוון תחומים, כמו תזונה, תקשורת, תנועה ושינה
מעודכן לתאריך  25.04.2011 

התפתחות התינוק: החודש השמיני

התפתחות תנועתית (מוטוריקה)

בגיל שמונה חודשים מסוגלים מרבית התינוקות לנייד את עצמם במרחב החדר. חלקם יזחלו זחילת 'פצוע' על גחונם ואילו אחרים יזחלו זחילת שש (על הברכיים, המרפקים והאמות). זחילה היא צעד התפתחותי חשוב לקראת ההליכה מאחר שפעולה זו מחזקת את שריריו של התינוק. 
כמו כן לקראת הליכה לומד התינוק למשוך את עצמו כלפי מעלה ולהתרומם לעמידה בעזרת רהיט או צעצוע יציב. התינוק אף לומד שבאמצעות קיפול רגליו הוא יכול לחזור להתיישב לאחר שנעמד. אל תקלו בכך ראש! קשה יותר לתינוקות להתיישב מאשר למשוך את עצמם כלפי מעלה ולהעמד. תינוקות רבים אף 'נתקעים' בשלב העמידה וצורחים כדי שהוריהם יורידו אותם לישיבה או לשכיבה על הרצפה. 
בעבר היה נהוג 'ללמד' תינוקות שעמדו ללכת להליכונים. כיום סבורים שההליכון אינו צעצוע מומלץ. התינוק ילמד ללכת כשיוכל. ההליכון מונע מהתינוק יכולת משחק על הרצפה וכן זחילה וישיבה באופן עצמאי ואף עלול לשמש כאמצעי לטיפוס והגעה למקומות בלתי רצויים. 
וודאו שהבית מוגן ובטוח עבור תינוקכם. ככל שיכולת התנועה והתזוזה של התינוק מתפתחת כך הוא חשוף יותר לחבלות ופגיעות מהסביבה. הרימו לגובה חפצים שאליהם הוא עלול להגיע, סגרו שקעי חשמל בפקקים מיוחדים, הרחיקו רהיטים שאינם יציבים והגנו על פינות חדות באמצעות מגני פינה מפלסטיק או מסיליקון. הרחיקו חפצי  נוי שבירים ועצמים קטנים שעלולים לגרום לחנק. 
על אף הצורך לגונן על תינוקכם תנו לו להתנסות במרחב ואל תגבילו את חופש תנועתו אלא אם הוא בסכנה. 
גם אם תינוקכם כבר עומד או הולך מספר צעדים עדיין אינו זקוק לנעליים. אפשרו לו להתהלך יחף ככל שניתן. כשקר נעלו לרגליו נעליים רכות שמכונות נעלי 'טרום הליכה'. הליכה בכפות רגליים יחפות תורמת לשיפור היציבה של התינוק ומסייעת להתפתחות התקינה של כף הרגל. בניגוד לדעות שרווחו בעבר נעילת נעליים אינה תורמת ליציבותו של התינוק ואינה מייצבת את כף רגלו. 

תנועתיות עדינה

עד עתה תפס התינוק חפצים קטנים ועדינים באמצעות אגרופו אך כעת הוא מסוגל לתפוס אותם באמצעות שתי אצבעות בלבד (האגודל והאצבע 'המורה', index finger). בהמשך ילמד התינוק לתפוס דברים באמצעות קצות האצבעות בצורת אחיזה שמכונה 'תפיסת מלקחיים' או 'אחיזת פינצטה'. 
תוך שהתינוק לומד וחוקר את סביבתו הוא מתחיל להבין כי לחפצים מסוימים מטרות שונות שאינן מסתכמות בהכנסה לפה ובלעיסה בלבד. הציעו לתינוקכם פעלולונים שמכילים מגוון פעילויות שונות (‘activity centers’ עם פעמון, רעשן, לחצנים, כפתורי הזזה ואחרים). 
בשלב זה של ההתפתחות יגלה התינוק ענין רב בצעצועים שמדמים חפצים אמיתיים. נסו לתת לתינוקכם טלפון (צעצוע או מכשיר ישן) ולמדו אותו כיצד להשתמש במכשיר. התינוק יחקה את מעשיכם וילמד 'לדבר' בטלפון.  עשו זאת גם עם מברשת שיער, מברשת שיניים, כוס או כפית.