29 מרץ 2017 ב' ניסן תשע"ז

מדרגות ההתפתחות

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
בחרו באחד מהתחומים שברשימה לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק.
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

דיבור

Talking

התפתחות שפה ותקשורת

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר.
  • משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים.
  • משמיע קולות בזמן ההאכלה.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה.
  • לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה.
  • ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • משמיע קולות מלמול וגרגור.
  • עוקב בעיניו לכל הכיוונים.
  • משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות,
    עייפות
    וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.
  • משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים.
  • מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה.
  • לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים.
  • ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם.

3 עד 6 חודשים
  • מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם.
  • משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון 'בה, גה, מה'.
  • צוחק בקול.
  • מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר.

  • לפתח עם התינוק שיחה.
  • לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו.
  • לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו.
  • לשיר ולדבר אל התינוק.
  • ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק. להסביר לתינוק את שנעשה.

6 עד 9 חודשים
  • מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: 'בה, מו, דה', ובהמשך גם של שתי הברות ('בה-דה').
  • נהנה להשמיע צלילים לעצמו.
  • משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות.
  • מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, 'ידיים למעלה' או 'מחא כפיים').
  • ללוות כל פעילות עם התינוק במלל.
  • חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו 'אמא, אבא, ביי-ביי או שלום'.
  • יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של אברי גוף, מאכלים או צעצועים.
9 עד 12 חודשים
  • התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא.
  • מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון 'תן לי' או 'קח.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • מבין הגבלות כגון 'לא, 'כן' ו- 'אסור'.
  • מבין את משמעותם של מושגים כגון 'שלום' ו- 'ביי בי'.
  • מכיר מילים כמו 'אמא' או 'אבא' ומייחס אותן להוריו.
  • מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים.
  • משתמש בהברות כפולות ('דאדא', 'מאמא') ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ('בה בה בה', 'מה מה מה').
  • מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם.
  • מזהה חפצים על פי שמם.
  • אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון 'הב-הב' לכלב.
  • מכיר שירי משחק.
  • ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים.
  • לעודד חיקוי תנועות דוגמת 'ידיים על הראש.
  • לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות.
  • להראות לתינוק תמונות בספר (בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים).
  • יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה.
  • להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים.
  • לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק.
12 עד 18 חודשים
  • מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו.
  • מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. לדוגמה, 'תתכופף ותרים את הכדור'.
  • מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה.
  • משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים.
  • ממשיך להשתמש בשפה משלו.
  • מבטא מילים בודדות 'אבא, אמא') ומבעים (לדוגמה, אומר 'מה' כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע).
  • לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים.
  • להעשיר את עולמו של הילד. להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק.
  • להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר.
  • לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות.
18 עד 24 חודשים
  • תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם.
  • אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים.
  • מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר.
  • מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף.
  • לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ- 50 מילים מוכרות.
  • הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.
  • להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה.
  • לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם.
  • לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט.
  • לשיר ולדקלם בחרוזים.

24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • מדבר ללא הרף. הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר.
  • אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילה.
  • מצרף 2-3 מילים למשפט. תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ('איפה אבא?', 'אבא הלך לעבודה').
  • מצרף שמות וכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'לי', 'אותי').
  • מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר ('קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה').
  • יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו.
  • ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו.
  • שר ומספר שירי ילדים.
  • נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות.
  • לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים.
  • מרכיב משפטים שלמים ומורכבים.
  • משתמש בלשון יחיד- רבים, זכר-נקבה.
  • שואל שאלות רבות ('מי?', 'מה?', 'למה?', 'מה זה?').
  • מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב.
  • מנהל שיחות פשוטות.
  • מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר.
  • משתמש בשפה משלו.

  • להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות.
  • תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות.
  • להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. היינו, 'לשחק' את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות.
  • להסביר מושגי כמות וכמויות.
  • אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה.
  • אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • אוצר המילים ממשיך לגדול.
  • משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת 'על יד', 'מעל' או 'מתחת'.
  • יודע לספור עד 10 או יותר.
  • מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה).
  • שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים.
  • לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו.
  • ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו.
  • ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ- 10.
  • להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות.
  • יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ- 6 חודשים. במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול.
  • בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים. משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית.
  • מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון.
  • מכיר 4 צבעים ואף יותר.
  • אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו.
  • יודע את שמות ימי השבוע.
  • מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים.
  • יכול להתאים את דברים למאזין (היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד).
  • מתחיל למנות 4-5 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה.
  • יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר').
  • להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים.
  • ללמד את קשת הצבעים הרחבה.
  • לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום.
  • תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה.
  • לעודד ספירה לאחור מ- 5 ל- 0.
  • להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה.
  • משתמש במשפטי תנאי ('אם...אז...') ובמילות קשר כגון 'אבל' או 'אף על פי' אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים.
  • משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד).
  • מסוגל לספור עד 20 ואף יותר.
  • יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים).
  • להקריא ולספר לילד סיפורים. ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם.
  • לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות.
  • לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה.
  • לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק.
  • יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי.