26 יולי 2017 ג' אב תשע"ז

מדרגות ההתפתחות

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
בחרו באחד מהתחומים שברשימה לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק.
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

הבנת מושגים

Comprehension

התפתחות התפיסה והחישה

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • מבחין בין ריחות שונים ומזהה את ריחה של אמו.
 
3 עד 6 חודשים
  • מפתח מודעות לגבי מיקומן של ידיו במרחב.
  • מתחיל להבין מושגי תפיסה חזותית תוך כדי הושטת יד לחפצים.
  • מגלה הנאה מתנועות נדנוד והרמה.
  • מטה את ראשו כדי להתבונן בסביבתו.
  • להגיש לתינוק חפצים וצעצועים במרחקים ובזוויות שונים, בתוך ומחוץ לטווח השגתו.
6 עד 9 חודשים
  • מתחיל לפתח תפיסה מרחבית (מרחק, עומק וגובה).
  • מסוגל לתכנן תנועה ברצף נכון. לדוגמא: מביט על צעצוע, זוחל לכיוונו, מושיט יד, פותח אצבעות ואוחז ומשחק בצעצוע.
  • מתחיל להבין משחקי 'קוקו' (החבאת חפץ וחיפוש אחריו).
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בטוח על הרצפה כדי לפתח אומדן של גבעים ומרחקים שונים. ניתן למקם כריות בגבהים שונים או לשנות את מיקומן במרחב.
  • חשוב לתמלל את מיקומים היחסי של חפצים. לדוגמה: ' אתה קרוב לשולחן או רחוק מהכדור'.
9 עד 12 חודשים
  • מפיל חפצים ואומד את מרחק נפילתם בעיניו.
  • אומד גובה, מרחק ועומק תוך כדי תנועה.
  • לאפשר לתינוק להפיל חפצים כשהוא יושב בכסא, מהמיטה או מהלול.
  • לגלגל עם התינוק כדור.
  • לאפשר תנועה במרחב בטוח תוך התנסות במרחקים, גבהים ועומקים שונים. לדוגמה, לאפשר זחילה מתחת שולחן או בתוך מנהרת משחק.
12 עד 18 חודשים
  • משכלל את התפיסה המרחבית.
  • רוכש מושגי משקל באמצעות נשיאת חפצים במשקל שונה.
  • מפתח מודעות לגופו תוך כדי משחק במשיכת חפצים ודחיפתם.
  • לומד להפעיל חפצים ומשחקים בסביבתו הקרובה.
  • לומד את שימושם של כלים ומשחקים שכיחים דוגמת ספר, כפית, או כוס.
  • יכול להרכיב פאזל או משחק הרכבה פשוט עם 1-2 חלקים.
  • מזהה חפצים בשלמותם אך אינו מבחין בפרטים. היינו, מסוגל לזהות כדור אך לא את הציורים שעליו.
  • לספק משחקים או צעצועים שניתן לדחוף או למשוך אותם (עגלה, כיסא, 'בימבה').
  • לעודד משחק בצעצועים המשמיעים קול כתוצאה מהפעלתם, משחקים עם מפתח, משחקים הדורשים הפעלה, ומשחקים שכתוצאה מהפעלתם מתרחשת פעולה (לדוגמה, מתיחת מפתח ובעקבותיו נסיעה של מכונית).
  • להדגים שימוש בחפצים שונים.
  • לאפשר משחק בפאזלים ובמשחקי הרכבה פשוטים.
  • לספק ספר עם תמונות פשוטות (עד 4 פריטים בתמונה).
18 עד 24 חודשים
  • מתחיל לטפס על רהיטים וחפצים בבית ובחוץ.
  • יכול להרכיב פאזל של 2-3 חלקים.
  • משרבט קווים ונקודות.
  • מגלה עניין רב במקומות חדשים.
  • לאפשר לפעוט לטפס בהשגחת מבוגר.
  • לתת לפעוט להרכיב פאזלים ומשחקי הרכבה פשוטים.
  • לספק לפעוט צבעים ועפרונות ולשרבט עמו.
  • לצאת למקומות חדשים ומגוונים אשר ימשכו את תשומת לבו של הפעוט דוגמת פינת חי או מגרש משחקים.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • תופס את ממדי גופו ביחס לגודלם של דמויות וחפצים בסביבתו.
  • מתחיל להבחין בין דמות לרקע.
  • מבין מושגי יסוד וייחוס דוגמת למעלה ולמטה.
  • יכול להרכיב פאזל של 6 חלקים.
  • משרבט מעגלים ומעתיק קווים.
  • לקראת גיל 3 שנים מסוגל להעתיק עיגול בהתאם לגודלו ולצבעו.
  • ממיין פריטים לפי סוג ובצע.
  • תוך כדי פעילות עם הפעוט, להסביר מושגים כגון קטן, גדול, הרבה או מעט.
  • להדגיש את ההבדל בין דמות ורקע.
  • להסב את תשומת ליבו למושגי כיוון (מעל, מתחת, למעלה, למטה).
  • לעודד הרכבת פאזל.
  • ללמד את הפעוט להעתיק קווים ועיגולים.
  • לאפשר משחק בצעצועים מגוונים ולעודד מיון לקבוצות על פי גודל, סוג או צבע.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מסוגל לבצע תנועות שונות בכל יד בנפרד בו זמנית (לדוגמה, גזירה ביחד אחת ואחיזת הדף ביד השניה).
  • מסוגל לבצע תנועות לסירוגין (למשל, תנועת רכיבה על תלת אופן תוך שימוש בדוושות).
  • לומד להבחין בין חפצים בגדלים שונים (גדול, בינוני, קטן).
  • מתחיל לכנות צבעים בשמם.
  • מתמצא היטב בסביבתו הקרובה מחוץ לבית (לדוגמה, מסוגל ללכת לשכנים ולחזור).
  • לאפשר פעילויות יצירה כגון גזירה וציור.
  • לאפשר רכיבה על תלת- אופן.
  • להסב את תשומת לבו של הילד לתכונות חפצים כגון גודל או צבע.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • מסוגל להעתיק צורות מלוח (סימן 'פלוס', ריבוע, משולש).
  • צובע וממלא שטחים פשוטים, לרוב בלי לצאת מהקווים.
  • מכפתר כפתורים.
  • משחק משחקי לוח וכרטיסיות.
  • מזהה את שמו הכתוב.
  • מנווט עצמו במקומות בעלי פינות חדות ומכשולים.
  • מבין מושגי כמות עד 5 פריטים.
  • מבין מושגי זמן פשוטים (לדוגמה, יודע מתי תכניות הטלוויזיה האהובות עליו).
  • מודע לכיוונים ימין ושמאל אך מתבלבל ביניהם.
  • כשמשוחחים עם הילד יש להדגיש את מושג הזמן.
  • לעודד העתקת צורות מלוח.
  • לעודד צביעה ומילוי צורות גיאומטריות ומשטחים פשוטים.
  • לאפשר משחקי כרטיסים כגון קלפים, משחק זיכרון או 'מלחמה'.
  • לאפשר תנועה חופשית במרחב.
  • לעודד משחקי ב- 'תור'.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • יודע להבחין בין שמאל לימין אך מתבלבל ביניהם.
  • מסוגל למיין כרטיסי משחק ולזהות דומה, שונה ויוצא דופן.
  • מסוגל להשתמש ולהבין במושגי יחס ותפיסה כמותית (שווה, פחות, יותר).
  • מבין את מושג הזמן ומשתמש נכון בזמנים עבר, הווה ועתיד.
  • צובע תמונות בצורה נקיה ומסודרת. נותר בתחום הקווים.
  • כותב אותיות ומספרים לעיתים תוך החלפת מקום האותיות.
  • להדגיש את נושא הכיוונים ימין ושמאל בעת פעילות.
  • לאפשר משחקי מיון בכרטיסיות.
  • לאפשר לילד לצייר ולהעתיק צורות מלוח או מכרטיסיות עבודה .
  • לעודד את הילד לכתוב.