29 מאי 2017 ד' סיון תשע"ז

מדרגות ההתפתחות

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
בחרו באחד מהתחומים שברשימה לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק.
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

זחילה

Crawling

התפתחות התנועתיות (מוטוריקה) הגסה

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • יתכנו קשיי הסתגלות במעבר מתנוחה לתנוחה.
  • בשכיבה על הבטן: תחילה בתנוחה עוברית, בהדרגה ולקראת גיל 6 שבועות, יישור גפיים, סיבוב הראש מצד לצד והרמתו למעלה ולמטה.
  • בשכיבה על הגב: הזזת הראש מצד לצד.
  • בתחילה תנועות גפיים בלתי נשלטות. בהמשך תחל שליטה על תנועות הגפיים.
  • להחזיק את התינוק על הידיים.
  • להקפיד על הרמת סורגי המיטה, וויסות טמפרטורת החדר ולבישת בגוד רפוי ונוח.
  • להשכיב על הגב בלבד במשך השינה.
  • בזמן עירות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות (בטן, גב, צד).
  • לחשוף את התינוק למגוון
    גירויים
    תחושתיים לרבות קולות וצלילים באינטונציות שונות, מגע יד ומגע עם חומרים במרקמים שונים.
  • להציע מוצץ. לתינוקות יונקים מומלץ להציע מוצץ לאחר ביסוס ההנקה.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • בשכיבה על הבטן: ראשו במרכז,
    האגן
    בקו ישר עם הגב ורגליו מתיישרות. מסוגל להרים את הראש והחזה בזווית של 45 מעלות במשך מספר דקות.
  • בשכיבה על הגב: ראשו במרכז, אך מסוגל לסובב אותו לצדדים.
  • בזמן עירות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות (בטן, גב, צד).
  • להציע משחקים מגוונים, צבעוניים, בעלי מרקמים שונים, ומשמיעי צלילים מגוונים.
3 עד 6 חודשים
  • בשכיבה על הבטן: התינוק מסוגל להרים את הראש והחזה במשך 5-10 דקות כשהוא נשען על מרפקיו.
  • בשכיבה על הגב: התינוק שולט בתנועות הרגליים והידיים.
  • לקראת גיל 5 חודשים, התינוק מתרומם גבוה יותר ונשען על כפות ידיו כשזרועותיו ישרות.
  • מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
  • בזמן העירות, להשכיב על הבטן על גבי משטח קשה.
  • להניח צעצועים במרחק שיאפשר לילד להביט, לגעת ולשחק בידיו.
  • לתלות משחק בגובה 30 סנטימטרים מעל פניו של התינוק, כדי לעודד אותו להושיט את ידיו ולתפוס.
  • לעודד משחק עם הידיים והרגליים. ניתן לגרוב גרביים צבעוניות עם פעמונים ולענוד צמידי רעשן.
  • להשכיב במגוון תנוחות. בהשכבה על הצד יש לתמוך את משקל גופו (למשל בעזרת שמיכה מגולגלת).
  • להלביש בבגדים נוחים שלא יגבילו את תנועותיו של התינוק.
6 עד 9 חודשים
  • בשכיבה על הבטן: התינוק מתרומם גבוה על כפות ידיו ומסתובב סביב ציר הבטן בשני הכיוונים.
  • בשכיבה על הגב: התינוק מרים את ראשו ומתבונן ברגליו וכן מרים את רגליו למעלה, תופס רגל אחת או את שתיהן, ומביא אותן לפיו. מסוגל לבעוט ברגליו באוויר (כל רגל בנפרד).
  • מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
  • יושב בעזרת תמיכה ומסתכל מצד לצד.
  • לקראת גיל 9 חודשים מסוגל לשבת ישיבה יציבה.
  • מתחיל לזחול ומפגין רצון להגיע לחפץ מסוים.
  • כשמעמידים אותו מסוגל התינוק ליישר את רגליו ולשאת את משקל גופו.
  • לקראת גיל 9 חודשים נעמד בעזרת תמיכה.
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בטוח על הרצפה ולפזר משחקים כגון קוביות בגדלים וצבעים שונים, בובות ומשחקים במרקמים שונים.
  • לעודד את התינוק לגשת אל המשחקים.
  • בטיול בעגלה יש להושיב את התינוק בעזרת תמיכה.
9 עד 12 חודשים
  • יושב יציב.
  • כשהוא יושב, מתכופף קדימה להרים צעצוע בלי לאבד את שיווי משקלו.
  • החל מגיל 9 חודשים מתיישב ללא עזרה.
  • מתקדם על הרצפה בזחילה (יתכנו צורות זחילה שונות).
  • מקים את עצמו לעמידה בעזרת סורגי המיטה או כשהוא נתמך.
  • יכול לבצע שתי פעולות יחד (לדוגמה, להתכופף ולהרים חפץ תוך שהוא אוחז משהו לתמיכה).
  • לקראת גיל שנה, הולך בעזרת מבוגר.
  • לאפשר לתינוק מרחב בטוח להתנייד בו.
  • לאפשר הליכה באמצעות תמיכת חפץ מתאים כמו עגלת משחק, 'בימבה' או כסא.
  • לעודד עמידה בעזרת תמיכה.
12 עד 18 חודשים
  • נאחז ברהיטים ומטייל סביבם.
  • יכול ללכת קדימה או הצידה אם מחזיקים בידיו.
  • עשוי ללכת בעצמו.
  • אינו מודע לסכנה.
  • לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח.
  • לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק.
  • רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון.
  • יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ.
18 עד 24 חודשים
  • מסוגל להתיישב על כיסא קטן ולטפס על כיסא רגיל.
  • מתרומם מישיבה שפופה בעזרת ידיו.
  • הולך היטב כששתי רגליו מפוסקות מעט.
  • הולך ועוצר בביטחון.
  • רץ בזהירות אך לרוב אינו מסוגל לעקוף מכשולים.
  • דוחף ומושך צעצוע גדול.
  • עולה במדרגות בעזרת יד מסייעת ובהמשך אף יורד.
  • להושיב את הילד על כסא ליד שולחן בגובה מתאים.
  • לאפשר מרחב בטוח להליכה ולריצה.
  • לעודד דחיפת צעצוע גדול על הרצפה ואת גרירתו בעזרת חבל או מוט.
  • לאפשר עליה במדרגות.
  • לעודד פעילויות במגרש המשחקים שכוללות טיפוס וגלישה במגלשה.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • מסוגל לרוץ בביטחון ובחופשיות תוך דריכה מלאה על כל כף הרגל. עוצר בקלות ונמנע מהיתקלות במכשולים.
  • יורד לישיבה שפופה ומתרומם בקלות ללא עזרה.
  • עולה ויורד במדרגות ללא עזרה (כששתי הרגליים עולות על כל מדרגה).
  • בהליכה אחורה, מסוגל למשוך עגלה.
  • זורק כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.
  • בניסיון לבעוט בכדור גדול, מתקרב עד כדי התקלות בכדור.
  • קיים קושי בתכנון תנועה מדויקת.
  • יושב על תלת אופן קטן ומניעה אותו בדחיפה כשרגליו על הרצפה.
  • לקראת גיל 3 שנים ניכר שיפור בכל המיומנויות לרבות עליה במדרגות, קפיצה עם שתי רגליים מגובה מדרגה,
  • עמידה מכוונת על קצות האצבעות, בעיטה בכדור וזריקת כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.
  • לאפשר לילד מרחב תנועה בטוח ללא מכשולים בבית ובחצר.
  • לעודד משחקים כגון תופסת ומחבואים.
  • לאפשר עליה וירידה במדרגות.
  • לשלב משחקי גרירה עם מוט או חבל.
  • לאפשר משחק עם כדור בגדלים שונים.
  • לעודד את הילד לרכב על תלת- אופן המתאים למידותיו.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מסוגל לשבת ישיבה מזרחית.
  • משחק מסירות בכדור גדול ובועט בכוח.
  • מסוגל לעמוד במשך מספר שניות על רגל אחת.
  • הולך קדימה, אחורה ולצדדים בבטחון רב. מסוגל למשוך צעצוע גדול תוך כדי הליכה בכיוונים אלו.
  • עולה במדרגות רגל אחר רגל ויורד כאשר שתי רגליו דורכות על כל מדרגה.
  • רץ בביטחון ובחופשיות תוך שהוא זהיר ומודע יותר לסכנה נתקל פחות בחפצים במרחב.
  • קופץ מגובה מדרגה אחת או שתיים.
  • מטפס על מתקני משחק בקלות רבה.
  • רוכב על תלת- אופן תוך שימוש בדוושות.
  • לעודד עמידה על רגל אחת, קפיצה ממדרגה וישיבה מזרחית תוך כדי משחק והדגמה.
  • לאפשר לפעוט לעלות ולרדת במדרגות.
  • לעודד טיפוס על מתקני משחק, נדנדה ומגלשה (בהשגחת מבוגר).
  • לשחק במשחקי כדור כגון 'מסירות' וכדורגל.
  • לאפשר רכיבה על תלת אופן בגודל המתאים לילד.
  • ניתן לרשום את הילד לחוגי תנועה (מחול, כדורגל).
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • שולט בגופו ובתנועותיו.
  • פעיל, מיומן בטיפוס, בהחלקה על מגלשה ובנדנוד בנדנדה.
  • הולך בקלות על קו ישר.
  • מתיישב כשברכיו מצטלבות.
  • מסוגל לעמוד, ללכת ולרוץ על קצות אצבעותיו.
  • עולה ויורד במדרגות (גם כשמחזיק בידיו חפצים).
  • מטפס ויורד בסולם ברגל 'מסורגת' (רגל אחת על כל שלב).
  • יכול לרוץ מעל מכשול בגובה 20 סנטימטרים (לעיתים תוך שנעזר במבוגר).
  • לקראת גיל 5 שנים מסוגל לדלג.
  • מסוגל לעמוד במשך 3-5 שניות על רגל אחת (הרגל המועדפת) ואף לנתר על רגל זו.
  • מפגין מיומנות הולכת וגדלה במשחקי כדור מגוונים.
  • מסוגל להתכופף מהמותניים ומטה כשברכיו ישרות ורחוקות זו מזו ואף להרים חפצים מהרצפה.
  • רוכב בצורה מיומנת על תלת אופן או על אופניים נמוכים עם גלגלי עזר.
  • לאפשר פעילות תנועתית מגוונת כגון טיפוס, החלקה ונדנוד.
  • לאפשר ולשחק עם הילד במשחקי כדור מגוונים.
  • לעודד רכיבה על תלת אופן או על אופניים מתאימים.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • מסוגל לשמור על שיווי המשקל.
  • עומד על רגל אחת במשך מספר שניות (על כל רגל בנפרד) גם כשעיניו עצומות.
  • מסוגל לעמוד על רגלו החזקה כשידיו שלובות על החזה.
  • מסוגל ללכת קדימה ואחורה עקב בצד אגודל.
  • הולך על קורת הליכה בגובה 30 סנטימטרים וקופץ ממנה.
  • מסוגל לקפוץ על רגל אחת למרחק 2-3 מטרים קדימה.
  • קופץ מעל מכשול קדימה ואחורה כששתי רגליו יחדיו.
  • מסוגל לקפוץ בחבל מספר קפיצות.
  • מדלג ברגליים מסורגות (רגל אחר רגל).
  • מתגלגל קדימה בשרשרת (שני גלגולים רצופים או יותר).
  • מסוגל לרכב על אופניים נמוכים ללא גלגלי עזר.
  • לעודד משחקי שיווי משקל כגון דילוג על חבל, 'קלאס', רכיבה על אופניים (באופן בטיחותי עם קסדה) ועמידה על רגל אחת (גם כשהעיניים עצומות).
  • לאפשר פעילות עצמאית כגון טיפוס, החלקה ונדנוד במרחב בטוח בבית ובחוץ.
  • לעודד ולשחק עם הילד במגוון משחקי כדור.