22 ספטמבר 2017 ב' תשרי תשע"ח

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: זחילה

מידע לפי גיל: התפתחות התנועתיות (מוטוריקה) הגסה

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • יתכנו קשיי הסתגלות במעבר מתנוחה לתנוחה.
  • בשכיבה על הבטן: תחילה בתנוחה עוברית, בהדרגה ולקראת גיל 6 שבועות, יישור גפיים, סיבוב הראש מצד לצד והרמתו למעלה ולמטה.
  • בשכיבה על הגב: הזזת הראש מצד לצד.
  • בתחילה תנועות גפיים בלתי נשלטות. בהמשך תחל שליטה על תנועות הגפיים.
  • להחזיק את התינוק על הידיים.
  • להקפיד על הרמת סורגי המיטה, וויסות טמפרטורת החדר ולבישת בגוד רפוי ונוח.
  • להשכיב על הגב בלבד במשך השינה.
  • בזמן עירות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות (בטן, גב, צד).
  • לחשוף את התינוק למגוון גירויים תחושתיים לרבות קולות וצלילים באינטונציות שונות, מגע יד ומגע עם חומרים במרקמים שונים.
  • להציע מוצץ. לתינוקות יונקים מומלץ להציע מוצץ לאחר ביסוס ההנקה.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • בשכיבה על הבטן: ראשו במרכז, האגן בקו ישר עם הגב ורגליו מתיישרות. מסוגל להרים את הראש והחזה בזווית של 45 מעלות במשך מספר דקות.
  • בשכיבה על הגב: ראשו במרכז, אך מסוגל לסובב אותו לצדדים.
  • בזמן עירות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות (בטן, גב, צד).
  • להציע משחקים מגוונים, צבעוניים, בעלי מרקמים שונים, ומשמיעי צלילים מגוונים.
3 עד 6 חודשים
  • בשכיבה על הבטן: התינוק מסוגל להרים את הראש והחזה במשך 5-10 דקות כשהוא נשען על מרפקיו.
  • בשכיבה על הגב: התינוק שולט בתנועות הרגליים והידיים.
  • לקראת גיל 5 חודשים, התינוק מתרומם גבוה יותר ונשען על כפות ידיו כשזרועותיו ישרות.
  • מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
  • בזמן העירות, להשכיב על הבטן על גבי משטח קשה.
  • להניח צעצועים במרחק שיאפשר לילד להביט, לגעת ולשחק בידיו.
  • לתלות משחק בגובה 30 סנטימטרים מעל פניו של התינוק, כדי לעודד אותו להושיט את ידיו ולתפוס.
  • לעודד משחק עם הידיים והרגליים. ניתן לגרוב גרביים צבעוניות עם פעמונים ולענוד צמידי רעשן.
  • להשכיב במגוון תנוחות. בהשכבה על הצד יש לתמוך את משקל גופו (למשל בעזרת שמיכה מגולגלת).
  • להלביש בבגדים נוחים שלא יגבילו את תנועותיו של התינוק.
6 עד 9 חודשים
  • בשכיבה על הבטן: התינוק מתרומם גבוה על כפות ידיו ומסתובב סביב ציר הבטן בשני הכיוונים.
  • בשכיבה על הגב: התינוק מרים את ראשו ומתבונן ברגליו וכן מרים את רגליו למעלה, תופס רגל אחת או את שתיהן, ומביא אותן לפיו. מסוגל לבעוט ברגליו באוויר (כל רגל בנפרד).
  • מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
  • יושב בעזרת תמיכה ומסתכל מצד לצד.
  • לקראת גיל 9 חודשים מסוגל לשבת ישיבה יציבה.
  • מתחיל לזחול ומפגין רצון להגיע לחפץ מסוים.
  • כשמעמידים אותו מסוגל התינוק ליישר את רגליו ולשאת את משקל גופו.
  • לקראת גיל 9 חודשים נעמד בעזרת תמיכה.
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בטוח על הרצפה ולפזר משחקים כגון קוביות בגדלים וצבעים שונים, בובות ומשחקים במרקמים שונים.
  • לעודד את התינוק לגשת אל המשחקים.
  • בטיול בעגלה יש להושיב את התינוק בעזרת תמיכה.
9 עד 12 חודשים
  • יושב יציב.
  • כשהוא יושב, מתכופף קדימה להרים צעצוע בלי לאבד את שיווי משקלו.
  • החל מגיל 9 חודשים מתיישב ללא עזרה.
  • מתקדם על הרצפה בזחילה (יתכנו צורות זחילה שונות).
  • מקים את עצמו לעמידה בעזרת סורגי המיטה או כשהוא נתמך.
  • יכול לבצע שתי פעולות יחד (לדוגמה, להתכופף ולהרים חפץ תוך שהוא אוחז משהו לתמיכה).
  • לקראת גיל שנה, הולך בעזרת מבוגר.
  • לאפשר לתינוק מרחב בטוח להתנייד בו.
  • לאפשר הליכה באמצעות תמיכת חפץ מתאים כמו עגלת משחק, 'בימבה' או כסא.
  • לעודד עמידה בעזרת תמיכה.
12 עד 18 חודשים
  • נאחז ברהיטים ומטייל סביבם.
  • יכול ללכת קדימה או הצידה אם מחזיקים בידיו.
  • עשוי ללכת בעצמו.
  • אינו מודע לסכנה.
  • לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח.
  • לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק.
  • רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון.
  • יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ.
18 עד 24 חודשים
  • מסוגל להתיישב על כיסא קטן ולטפס על כיסא רגיל.
  • מתרומם מישיבה שפופה בעזרת ידיו.
  • הולך היטב כששתי רגליו מפוסקות מעט.
  • הולך ועוצר בביטחון.
  • רץ בזהירות אך לרוב אינו מסוגל לעקוף מכשולים.
  • דוחף ומושך צעצוע גדול.
  • עולה במדרגות בעזרת יד מסייעת ובהמשך אף יורד.
  • להושיב את הילד על כסא ליד שולחן בגובה מתאים.
  • לאפשר מרחב בטוח להליכה ולריצה.
  • לעודד דחיפת צעצוע גדול על הרצפה ואת גרירתו בעזרת חבל או מוט.
  • לאפשר עליה במדרגות.
  • לעודד פעילויות במגרש המשחקים שכוללות טיפוס וגלישה במגלשה.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • מסוגל לרוץ בביטחון ובחופשיות תוך דריכה מלאה על כל כף הרגל. עוצר בקלות ונמנע מהיתקלות במכשולים.
  • יורד לישיבה שפופה ומתרומם בקלות ללא עזרה.
  • עולה ויורד במדרגות ללא עזרה (כששתי הרגליים עולות על כל מדרגה).
  • בהליכה אחורה, מסוגל למשוך עגלה.
  • זורק כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.
  • בניסיון לבעוט בכדור גדול, מתקרב עד כדי התקלות בכדור.
  • קיים קושי בתכנון תנועה מדויקת.
  • יושב על תלת אופן קטן ומניעה אותו בדחיפה כשרגליו על הרצפה.
  • לקראת גיל 3 שנים ניכר שיפור בכל המיומנויות לרבות עליה במדרגות, קפיצה עם שתי רגליים מגובה מדרגה,
  • עמידה מכוונת על קצות האצבעות, בעיטה בכדור וזריקת כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.
  • לאפשר לילד מרחב תנועה בטוח ללא מכשולים בבית ובחצר.
  • לעודד משחקים כגון תופסת ומחבואים.
  • לאפשר עליה וירידה במדרגות.
  • לשלב משחקי גרירה עם מוט או חבל.
  • לאפשר משחק עם כדור בגדלים שונים.
  • לעודד את הילד לרכב על תלת- אופן המתאים למידותיו.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מסוגל לשבת ישיבה מזרחית.
  • משחק מסירות בכדור גדול ובועט בכוח.
  • מסוגל לעמוד במשך מספר שניות על רגל אחת.
  • הולך קדימה, אחורה ולצדדים בבטחון רב. מסוגל למשוך צעצוע גדול תוך כדי הליכה בכיוונים אלו.
  • עולה במדרגות רגל אחר רגל ויורד כאשר שתי רגליו דורכות על כל מדרגה.
  • רץ בביטחון ובחופשיות תוך שהוא זהיר ומודע יותר לסכנה נתקל פחות בחפצים במרחב.
  • קופץ מגובה מדרגה אחת או שתיים.
  • מטפס על מתקני משחק בקלות רבה.
  • רוכב על תלת- אופן תוך שימוש בדוושות.
  • לעודד עמידה על רגל אחת, קפיצה ממדרגה וישיבה מזרחית תוך כדי משחק והדגמה.
  • לאפשר לפעוט לעלות ולרדת במדרגות.
  • לעודד טיפוס על מתקני משחק, נדנדה ומגלשה (בהשגחת מבוגר).
  • לשחק במשחקי כדור כגון 'מסירות' וכדורגל.
  • לאפשר רכיבה על תלת אופן בגודל המתאים לילד.
  • ניתן לרשום את הילד לחוגי תנועה (מחול, כדורגל).
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • שולט בגופו ובתנועותיו.
  • פעיל, מיומן בטיפוס, בהחלקה על מגלשה ובנדנוד בנדנדה.
  • הולך בקלות על קו ישר.
  • מתיישב כשברכיו מצטלבות.
  • מסוגל לעמוד, ללכת ולרוץ על קצות אצבעותיו.
  • עולה ויורד במדרגות (גם כשמחזיק בידיו חפצים).
  • מטפס ויורד בסולם ברגל 'מסורגת' (רגל אחת על כל שלב).
  • יכול לרוץ מעל מכשול בגובה 20 סנטימטרים (לעיתים תוך שנעזר במבוגר).
  • לקראת גיל 5 שנים מסוגל לדלג.
  • מסוגל לעמוד במשך 3-5 שניות על רגל אחת (הרגל המועדפת) ואף לנתר על רגל זו.
  • מפגין מיומנות הולכת וגדלה במשחקי כדור מגוונים.
  • מסוגל להתכופף מהמותניים ומטה כשברכיו ישרות ורחוקות זו מזו ואף להרים חפצים מהרצפה.
  • רוכב בצורה מיומנת על תלת אופן או על אופניים נמוכים עם גלגלי עזר.
  • לאפשר פעילות תנועתית מגוונת כגון טיפוס, החלקה ונדנוד.
  • לאפשר ולשחק עם הילד במשחקי כדור מגוונים.
  • לעודד רכיבה על תלת אופן או על אופניים מתאימים.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • מסוגל לשמור על שיווי המשקל.
  • עומד על רגל אחת במשך מספר שניות (על כל רגל בנפרד) גם כשעיניו עצומות.
  • מסוגל לעמוד על רגלו החזקה כשידיו שלובות על החזה.
  • מסוגל ללכת קדימה ואחורה עקב בצד אגודל.
  • הולך על קורת הליכה בגובה 30 סנטימטרים וקופץ ממנה.
  • מסוגל לקפוץ על רגל אחת למרחק 2-3 מטרים קדימה.
  • קופץ מעל מכשול קדימה ואחורה כששתי רגליו יחדיו.
  • מסוגל לקפוץ בחבל מספר קפיצות.
  • מדלג ברגליים מסורגות (רגל אחר רגל).
  • מתגלגל קדימה בשרשרת (שני גלגולים רצופים או יותר).
  • מסוגל לרכב על אופניים נמוכים ללא גלגלי עזר.
  • לעודד משחקי שיווי משקל כגון דילוג על חבל, 'קלאס', רכיבה על אופניים (באופן בטיחותי עם קסדה) ועמידה על רגל אחת (גם כשהעיניים עצומות).
  • לאפשר פעילות עצמאית כגון טיפוס, החלקה ונדנוד במרחב בטוח בבית ובחוץ.
  • לעודד ולשחק עם הילד במגוון משחקי כדור.