בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר
מתי וכיצד מתחיל התינוק לפתח קשרים חברתיים?
כיצד לומד התינוק על קשריו עם אנשים בסביבתו? מתי נוצרים קשרים חברתיים?
הקשר החברתי הראשון של תינוקכם הוא איתכם, הוריו. אתם חבריו הראשונים למשחק והדמויות האהובות עליו ביותר.
תינוקכם עולץ למשמע קולכם, מתמוגג למראה פניכם ונהנה ממגע ידיכם. בעזרתכם יכיר התינוק אנשים נוספים בסביבתו וילמד להנות מחברתם של זרים.
זהו תחילתו של הקשר החברתי שילך ויתבסס ככל שילדכם יתבגר.
תחילת ההתפתחות של קשרים חברתיים אצל תינוקות
החל מרגע לידתו לומד התינוק להגיב לסביבתו ולאנשים בסביבתו.
במהלך שנת החיים הראשונה מסתגל התינוק לסביבתו ומפתח את יכולותיו, כישוריו וקשריו החברתיים (אם כי תחילה בעיקר עם בני משפחתו).
בסביבות גיל שנתיים יתחיל הפעוט לגלות עניין והנאה במשחק חברתי עם ילדים אחרים. בדומה ליכולות אחרות הפעוט ידרש ללימוד והתנסות בחוויה זו. בתחילה הוא עלול להתקל בקושי לשתף אחרים ולשחק עם אחרים אולם עם הזמן ילמד את היתרונות שבמשחק המשותף ויהיה חבר טוב יותר. בגיל 3 מרבית הפעוטות מסוגלים ליצור קשרים חברתיים עצמאיים, בהתאם לבחירתם ורצונם.
שלבים בהתפתחות הקשרים החברתיים בגיל הרך
גיל חודש
תינוקכם הוא ייצור חברתי. הוא נהנה ממגע, אוהב כשמחזיקים אותו על הידיים, מחייכים ומדברים אליו.
כבר בחודש הראשון לחייו יתבונן התינוק בפניכם וינסה לחקות את העוויות פניכם. נסו להוציא את לשונכם מולו וראו האם הוא חוזר על פעולה זו.
3 חודשים
כשהוא ער יבלה תינוקכם זמן רב בהתבוננות בסביבתו ועד מהרה ילמד לחייך חיוך רצוני, שמכונה "חיוך חברתי".
חיוכיו הם דרכו הבסיסית והראשונית ביותר לתקשר עמכם ועם אחרים בסביבתו ולהפגין את שביעות רצונו.
4 חודשים
בגיל זה תינוקכם שמח לפגוש ולהתבונן בפרצופים חדשים אך קיימת העדפה ברורה לכם, הוריו.
7 חודשים
בגיל 7 חודשים תינוקכם עדיין אינו זקוק לקשר חברתי עם תינוקות אחרים, אם תשכיבו שני תינוקות מתחת לגיל שנה על גבי משטח פעילות אחד תיווכחו כי הם משחקים זה לצד זה אולם לא זה עם זה.
ככל שתינוקכם יהפוך נייד יותר ויוכל לשוטט או להתגלגל ברחבי החדר הוא יתחיל לגלות ענין בילדים בוגרים בסביבתו, ובעיקר בצעצועיהם ומשחקיהם. הוא יבלה זמן רב בהתבוננות בהם בשעת משחק ועשוי לנסות לתפוס ולסחוב את אחד מצעצועיהם. תוך כדי הוא יחייך וינסה ליצור עימם קשר עין.
זהו הגיל בו עלולות להתחיל תופעות כגון חרדת נטישה ופחד מזרים ולכן עלול תינוקכם להפגין פחד או חשש בנוכחות אנשים שאינו מכיר.
12 חודשים
בסביבות גיל שנה חרדת הנטישה בשיאה ולכן תינוקכם עלול להתנהג בצורה אנטי-חברתית: הוא יבכה אם תעזבו אותו ויביע מחאה עמוקה אם זר יש אליו וינסה להרימו. העדפתו של תינוקכם כלפיכם ברורה וחד משמעית ובמקרים מסוימים, הוא ירגע אך ורק בנוכחותכם.
23-13 חודשים
תינוקכם מגלה ענין ברור בעולמו ובסביבתו ובעיקר בקשר בינו לבין סביבתו. תוך שכישוריו השפתיים ויכולתו לדבר ילכו וישתכללו, כך ישתפרו יכולותיו החברתיות.
לקראת גיל שנתיים מפגין הפעוט הנאה ברורה מחברתם של ילדים ובעיקר מחברתם של ילדים בוגרים יותר. בגילאי שנה-שנתיים מפגינים מרבית הפעוטות רכושנות רבה כלפי צעצועיהם אולם עד מהרה ילמדו לשתף ולשחק בצוותא.
פעוט יתבונן בילדים אחרים ועשוי לחקות את אופן דיבורם ודרך התנהגותם. עצמאותו הולכת ומתעצמת והוא ינסה להפגין אותה בכל זמן אפשרי. אם תסרבו לאפשר לו להתבטא בדרכו הוא עלול לפרוץ בהתקף זעם.
36-24 חודשים
בגילאי שנתיים-שלוש מרבית הפעוטות מרוכזים מאד בעצמם ומעוניינים פחות בחוויות משותפות עם אחרים בסביבתם.
אל דאגה, עד מהרה יגלה הפעוט את היתרונות שבמשחק משותף עם חברים ולקראת גיל 3 אף יבחר לעצמו חבר או חברה קרובים במיוחד.
מה הלאה?
ככל שילדכם יגדל ויתבגר כך יכולותיו החברתיות ילכו ויתפסו מקום משמעותי יותר ויותר בחייו, חבריו הקרובים ואופי הקשר עימם יעצבו את אישיותו ויתרמו למהלך חייו כבוגר.
תפקיד ההורים
הקפידו לבלות הרבה זמן איכות עם ילדיכם בעיקר בחודשי חייו הראשונים. תשומת ליבכם חיונית ליצירת קשר עמוק עם תינוקכם שיהוה את הבסיס ליכולותיו ליצור קשרים חברתיים בעתיד.
אל תילחצו או תחששו אם תינוקכם מפגין חרדה בוטה מזרים. חרדת הנטישה והפחד מזרים הן תופעות התפתחותיות תקינות שמתחילות בסביבות גיל 7 חודשים ומגיעות לשיאן בגילאי 18-12 חודשים. אם תינוקכם בוכה בזרועותיו של בן משפחה קחו אותו חזרה אליכם, הרגיעו ונסו שוב בהדרגה.
כשיגדל, אפשרו לו להפגש עם חברים מהגן או מהפעוטון וקחו אותו לגינת המשחקים כדי שיוכל להפגש ולשחק עם ילדים בני גילו וכן עם ילדים בוגרים יותר. ודאו שיש בנמצא די צעצועים לכולם כדי למנוע חיכוכים מיותרים אם הפעוט עדיין מפגין רכושנות כלפי צעצועיו.
בגילאי 5-4 תוכלו לרשום את ילדכם לחוגים מתאימים לבני גילו שמהווים אף הם מסגרת מתאימה ליצירת קשר חברתי.
מתי לשים לב
אם בסביבות גיל שנה תינוקכם אינו מגלה ענין באיש פרט לכם, הוריו, או אם אינו מגלה ענין גם בכם התייעצו עם רופא הילדים.
פעוטות רבים בגילאי 3-1 שנים מפגינים עוינות, ולעתים תוקפנות מסוימת, כלפי ילדים אחרים שרוצים לשחק בצעצועיהם.
עם זאת, אם הפעוט תוקפני במיוחד ואינו מסוגל כלל לשהות בחברת ילדים מבלי להכות, לדחוף או לנשוך חשוב שתתייעצו בנושא עם רופא הילדים או עם פסיכולוגית מומחית לגיל הרך.
שלבים בהתפתחות השפה והתקשורת והתפתחות שכלית-חברתית בגיל הרך
מדריך להתפתחות השפה, התקשורת והקשרים החברתיים בגיל הרך, מרגע הלידה ועד גיל 6. כאן תוכלו לקבל מידע על כל השלבים הצפויים בהתפתחות הדיבור, השפה והתקשורת, והתפתחות שכלית וחברתית אצל תינוקות, פעוטות וילדים לפי קבוצות גיל, וכן לקבל טיפים והמלצות לעידוד ההתפתחות הלשונית והתפתחות הכישורים החברתיים של ילדכם בהתאם לגילו.
6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר |
ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה |
משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים |
לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה |
משמיע קולות בזמן ההאכלה |
ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה |
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה
התפתחות צפויה
משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים
תפקיד ההורים
לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה
התפתחות צפויה
משמיע קולות בזמן ההאכלה
תפקיד ההורים
ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה
התפתחות צפויה
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משמיע קולות מלמול וגרגור |
לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים |
עוקב בעיניו לכל הכיוונים |
ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם |
משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים |
|
מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה |
התפתחות צפויה
משמיע קולות מלמול וגרגור
תפקיד ההורים
לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים
התפתחות צפויה
עוקב בעיניו לכל הכיוונים
תפקיד ההורים
ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם
התפתחות צפויה
משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם |
לפתח עם התינוק שיחה |
משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון "בה, גה, מה" |
לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו |
צוחק בקול |
לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו |
מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר |
לשיר ולדבר אל התינוק |
ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק, להסביר לתינוק את שנעשה |
התפתחות צפויה
מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם
תפקיד ההורים
לפתח עם התינוק שיחה
התפתחות צפויה
משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון "בה, גה, מה"
תפקיד ההורים
לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו
התפתחות צפויה
צוחק בקול
תפקיד ההורים
לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו
התפתחות צפויה
מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר
תפקיד ההורים
לשיר ולדבר אל התינוק
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק, להסביר לתינוק את שנעשה
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: "בה, מו, דה", ובהמשך גם של שתי הברות ("בה-דה") |
ללוות כל פעילות עם התינוק במלל |
נהנה להשמיע צלילים לעצמו |
חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו "אמא, אבא, ביי-ביי או שלום" |
משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות |
יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של איברי גוף, מאכלים או צעצועים |
מתחיל להגיב לשירי משחק |
התפתחות צפויה
מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: "בה, מו, דה", ובהמשך גם של שתי הברות ("בה-דה")
תפקיד ההורים
ללוות כל פעילות עם התינוק במלל
התפתחות צפויה
נהנה להשמיע צלילים לעצמו
תפקיד ההורים
חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו "אמא, אבא, ביי-ביי או שלום"
התפתחות צפויה
משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות
תפקיד ההורים
יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של איברי גוף, מאכלים או צעצועים
התפתחות צפויה
מתחיל להגיב לשירי משחק
(לדוגמה, "ידיים למעלה" או "מחא כפיים")
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא |
ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים |
מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון "תן לי" או "קח" |
לעודד חיקוי תנועות דוגמת "ידיים על הראש" |
מכיר חלקי גוף גדולים |
לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות |
מבין הגבלות כגון "לא, כן ואסור" |
להראות לתינוק תמונות בספר |
מבין את משמעותם של מושגים כגון "שלום וביי ביי" |
יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה |
מכיר מילים כמו "אמא" או "אבא" ומייחס אותן להוריו |
להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים |
מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים |
לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק |
משתמש בהברות כפולות ("דהדה, מהמה") ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ("בה בה בה, מה מה מה") |
|
מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם |
|
מזהה חפצים על פי שמם |
|
אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון "הב-הב" לכלב |
|
מכיר שירי משחק |
התפתחות צפויה
התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא
תפקיד ההורים
ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים
התפתחות צפויה
מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון "תן לי" או "קח"
תפקיד ההורים
לעודד חיקוי תנועות דוגמת "ידיים על הראש"
התפתחות צפויה
מכיר חלקי גוף גדולים
תפקיד ההורים
לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות
התפתחות צפויה
מבין הגבלות כגון "לא, כן ואסור"
תפקיד ההורים
להראות לתינוק תמונות בספר
(בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים)
התפתחות צפויה
מבין את משמעותם של מושגים כגון "שלום וביי ביי"
תפקיד ההורים
יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה
התפתחות צפויה
מכיר מילים כמו "אמא" או "אבא" ומייחס אותן להוריו
תפקיד ההורים
להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים
התפתחות צפויה
מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים
תפקיד ההורים
לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק
התפתחות צפויה
משתמש בהברות כפולות ("דהדה, מהמה") ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ("בה בה בה, מה מה מה")
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מזהה חפצים על פי שמם
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון "הב-הב" לכלב
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מכיר שירי משחק
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו |
להעשיר את עולמו של הילד, להתמקד בפרטים כגון: צבע, ריח, גודל, ומרחק |
מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים |
להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר |
מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה |
לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות |
משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים |
|
ממשיך להשתמש בשפה משלו |
|
מבטא מילים בודדות כמו "אימא, אבא" ורצונות |
|
לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים |
התפתחות צפויה
מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו
תפקיד ההורים
להעשיר את עולמו של הילד, להתמקד בפרטים כגון: צבע, ריח, גודל, ומרחק
התפתחות צפויה
מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים
(לדוגמה, "תתכופף ותרים את הכדור")
תפקיד ההורים
להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר
התפתחות צפויה
מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה
תפקיד ההורים
לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות
התפתחות צפויה
משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
ממשיך להשתמש בשפה משלו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מבטא מילים בודדות כמו "אימא, אבא" ורצונות
(לדוגמה, אומר "מה" כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים
תפקיד ההורים
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם |
להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה |
אוצר המילים מכיל לפחות 10 מילים |
לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם |
מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר |
לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט |
מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף |
לשיר ולדקלם בחרוזים |
לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ-50 מילים מוכרות |
|
הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו |
התפתחות צפויה
תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם
תפקיד ההורים
להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה
התפתחות צפויה
אוצר המילים מכיל לפחות 10 מילים
תפקיד ההורים
לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם
התפתחות צפויה
מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר
תפקיד ההורים
לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט
התפתחות צפויה
מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף
תפקיד ההורים
לשיר ולדקלם בחרוזים
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ-50 מילים מוכרות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו
תפקיד ההורים
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מדבר ללא הרף, הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר |
להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות |
אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילים |
תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות |
מצרף 3-2 מילים למשפט, תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ("איפה אבא?, אבא הלך לעבודה") |
להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. |
מצרף שמות וכינויי גוף ("אני, אתה, לי, אותי") |
להסביר מושגי כמות וכמויות |
מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר |
אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה |
יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו |
אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה |
ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו |
|
שר ומספר שירי ילדים |
|
נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות |
|
לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים |
|
מרכיב משפטים שלמים ומורכבים |
|
משתמש בלשון יחיד-רבים, זכר-נקבה |
|
שואל שאלות רבות ("מי?, מה?, למה?, מה זה?") |
|
מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב |
|
מנהל שיחות פשוטות |
|
מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר |
|
משתמש בשפה משלו |
התפתחות צפויה
מדבר ללא הרף, הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר
תפקיד ההורים
להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות
התפתחות צפויה
אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילים
תפקיד ההורים
תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות
התפתחות צפויה
מצרף 3-2 מילים למשפט, תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ("איפה אבא?, אבא הלך לעבודה")
תפקיד ההורים
להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה.
היינו, "לשחק" את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות
התפתחות צפויה
מצרף שמות וכינויי גוף ("אני, אתה, לי, אותי")
תפקיד ההורים
להסביר מושגי כמות וכמויות
התפתחות צפויה
מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר
("קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה")
תפקיד ההורים
אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה
התפתחות צפויה
יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו
תפקיד ההורים
אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה
התפתחות צפויה
ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
שר ומספר שירי ילדים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מרכיב משפטים שלמים ומורכבים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משתמש בלשון יחיד-רבים, זכר-נקבה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
שואל שאלות רבות ("מי?, מה?, למה?, מה זה?")
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מנהל שיחות פשוטות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משתמש בשפה משלו
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
אוצר המילים ממשיך לגדול |
ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו |
משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 5-4 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת "על יד", "מעל" או "מתחת" |
ללמד את הילד לספור עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ-10 |
יודע לספור עד 10 או יותר |
להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות |
מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה) |
יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ-6 חודשים, במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת |
שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים |
|
לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו |
התפתחות צפויה
אוצר המילים ממשיך לגדול
תפקיד ההורים
ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו
התפתחות צפויה
משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 5-4 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת "על יד", "מעל" או "מתחת"
תפקיד ההורים
ללמד את הילד לספור עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ-10
התפתחות צפויה
יודע לספור עד 10 או יותר
תפקיד ההורים
להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות
התפתחות צפויה
מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה)
תפקיד ההורים
יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ-6 חודשים, במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת
התפתחות צפויה
שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול |
להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים |
בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 8-6 מילים. |
ללמד את קשת הצבעים הרחבה |
מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון |
לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום |
מכיר 4 צבעים ואף יותר |
תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה |
אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו |
לעודד ספירה לאחור מ-5 עד 0 |
יודע את שמות ימי השבוע |
להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה |
מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים |
|
יכול להתאים את דברים למאזין |
|
מתחיל למנות 5-4 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה |
|
יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר') |
התפתחות צפויה
מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול
תפקיד ההורים
להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים
התפתחות צפויה
בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 8-6 מילים.
משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית
תפקיד ההורים
ללמד את קשת הצבעים הרחבה
התפתחות צפויה
מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום
התפתחות צפויה
מכיר 4 צבעים ואף יותר
תפקיד ההורים
תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה
התפתחות צפויה
אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו
תפקיד ההורים
לעודד ספירה לאחור מ-5 עד 0
התפתחות צפויה
יודע את שמות ימי השבוע
תפקיד ההורים
להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה
התפתחות צפויה
מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יכול להתאים את דברים למאזין
(היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתחיל למנות 5-4 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר')
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה |
להקריא ולספר לילד סיפורים, ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם |
משתמש במשפטי תנאי ("אם, אז") ובמילות קשר כגון "אבל" או "אף על פי" אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים |
לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות |
משתמש נכון בזמנים |
לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה |
מסוגל לספור עד 20 ואף יותר |
לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק |
יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת |
יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי |
התפתחות צפויה
שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה
תפקיד ההורים
להקריא ולספר לילד סיפורים, ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם
התפתחות צפויה
משתמש במשפטי תנאי ("אם, אז") ובמילות קשר כגון "אבל" או "אף על פי" אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים
תפקיד ההורים
לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות
התפתחות צפויה
משתמש נכון בזמנים
(עבר, הווה, עתיד)
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה
התפתחות צפויה
מסוגל לספור עד 20 ואף יותר
תפקיד ההורים
לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק
התפתחות צפויה
יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת
(בעצמו ובשיתוף חברים)
תפקיד ההורים
יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי
6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל |
להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים |
התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו |
ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו |
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות |
לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק |
עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות |
להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו |
מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף |
|
בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב |
התפתחות צפויה
זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל
תפקיד ההורים
להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים
התפתחות צפויה
התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו
תפקיד ההורים
ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו
התפתחות צפויה
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות
תפקיד ההורים
לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק
(רצוי בגובה 30-25 ס"מ מעל פניו)
התפתחות צפויה
עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות
תפקיד ההורים
להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו
התפתחות צפויה
מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו |
להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים, לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם |
לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות |
להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו |
מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים |
להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב |
בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה |
|
סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט |
התפתחות צפויה
נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו
תפקיד ההורים
להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים, לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות
תפקיד ההורים
להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו
התפתחות צפויה
מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים
תפקיד ההורים
להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב
התפתחות צפויה
בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתעניין ונהנה מתנועות גופו |
ללוות במלל כל פעילות עם התינוק |
מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם |
לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו |
החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות |
לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא |
מחייך למראה דמותו במראה |
|
מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה |
|
מגיב בקול לחיוכה של אמו |
|
מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות |
התפתחות צפויה
מתעניין ונהנה מתנועות גופו
תפקיד ההורים
ללוות במלל כל פעילות עם התינוק
התפתחות צפויה
מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם
תפקיד ההורים
לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו
(חיבוק, נשיקה ודיבור בקול רך ונעים)
התפתחות צפויה
החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות
תפקיד ההורים
לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא
התפתחות צפויה
מחייך למראה דמותו במראה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מגיב בקול לחיוכה של אמו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות
(לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל)
תפקיד ההורים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מגלה את סביבתו תוך כדי משחק |
חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם |
מתחיל להגיב למילה "לא" ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו |
לעודד משחק חברתי ("מחא כפיים" או "קוקו") |
מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ("חרדת זרים") |
לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות |
מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו |
לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת |
חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה |
|
נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר |
|
מסמן לשלום ומוחא כפיים |
|
מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו |
התפתחות צפויה
מגלה את סביבתו תוך כדי משחק
תפקיד ההורים
חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם
התפתחות צפויה
מתחיל להגיב למילה "לא" ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו
תפקיד ההורים
לעודד משחק חברתי ("מחא כפיים" או "קוקו")
התפתחות צפויה
מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ("חרדת זרים")
תפקיד ההורים
לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות
(לדוגמה, "הנה מים" או "זהו אור")
התפתחות צפויה
מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת
התפתחות צפויה
חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסמן לשלום ומוחא כפיים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה |
לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית |
מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו |
להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה |
מתחיל לענות לקריאה בשמו |
לשחק משחקי "קוקו", להסתיר ולגלות חפצים |
מבין בקשות פשוטות כגון "תן נשיקה" או "תנופף שלום" |
לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים |
מגלה חפץ שהוחבא |
להשתמש בספרים מקרטון קשיח, רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים |
"עושה" פרצופים והבעות פנים מצחיקות |
להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות |
מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה |
להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ("חכה רגע, כי..") |
מושך חוט כדי להגיע לטבעת |
|
מכיר חלקי גוף גדולים |
|
פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת |
|
לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן |
התפתחות צפויה
סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית
התפתחות צפויה
מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו
תפקיד ההורים
להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה
(לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים)
התפתחות צפויה
מתחיל לענות לקריאה בשמו
תפקיד ההורים
לשחק משחקי "קוקו", להסתיר ולגלות חפצים
התפתחות צפויה
מבין בקשות פשוטות כגון "תן נשיקה" או "תנופף שלום"
תפקיד ההורים
לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים
התפתחות צפויה
מגלה חפץ שהוחבא
תפקיד ההורים
להשתמש בספרים מקרטון קשיח, רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים
התפתחות צפויה
"עושה" פרצופים והבעות פנים מצחיקות
תפקיד ההורים
להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות
התפתחות צפויה
מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה
תפקיד ההורים
להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ("חכה רגע, כי..")
התפתחות צפויה
מושך חוט כדי להגיע לטבעת
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מכיר חלקי גוף גדולים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
כשנשאל, מצביע על איברי גוף וחפצים מוכרים |
תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות |
ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית |
לבקש שיצביע על איברי גוף מוכרים, חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון |
מבלה זמן רב בחקירת חפצים. |
לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק |
מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות), נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם |
לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא |
מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור |
לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים) |
מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות |
לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר |
מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים, נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל |
לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה |
דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח |
לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט |
לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס), אפשרי בשעת הרחצה |
התפתחות צפויה
כשנשאל, מצביע על איברי גוף וחפצים מוכרים
תפקיד ההורים
תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות
(לדוגמה, "תכניס רגל למכנסיים") כדי שילמד לקשר בין איבר הגוף ופריט הלבוש
התפתחות צפויה
ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית
("תן נשיקה", "עשה שלום")
תפקיד ההורים
לבקש שיצביע על איברי גוף מוכרים, חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון
התפתחות צפויה
מבלה זמן רב בחקירת חפצים.
בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה
תפקיד ההורים
לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק
התפתחות צפויה
מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות), נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם
תפקיד ההורים
לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא
התפתחות צפויה
מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור
תפקיד ההורים
לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים)
התפתחות צפויה
מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות
תפקיד ההורים
לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר
התפתחות צפויה
מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים, נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל
תפקיד ההורים
לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה
התפתחות צפויה
דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח
תפקיד ההורים
לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס), אפשרי בשעת הרחצה
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נצמד להורה ומביע רגשות חיבה |
להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה-ללטף, לנשק ולחבק אותו |
מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה |
להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב |
אוצר המילים מתרחב מאוד |
להשתמש במושגי יחס כגון: "מעט, הרבה, למעלה, למטה" |
מתעניין באירועים חדשים |
לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית |
מרבה לשאול "מה זה?" |
להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים) |
מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר, מסוגל להבין הוראות פשוטות |
להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט, יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה |
מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ("לא רוצה", "אני לבד") אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה |
לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים |
שומר על "רכושו" בקנאות |
לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית) |
מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם |
לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים |
נהנה לשחק משחק דמיוני |
|
נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים |
|
ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר |
התפתחות צפויה
נצמד להורה ומביע רגשות חיבה
תפקיד ההורים
להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה-ללטף, לנשק ולחבק אותו
התפתחות צפויה
מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה
תפקיד ההורים
להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב
התפתחות צפויה
אוצר המילים מתרחב מאוד
תפקיד ההורים
להשתמש במושגי יחס כגון: "מעט, הרבה, למעלה, למטה"
התפתחות צפויה
מתעניין באירועים חדשים
תפקיד ההורים
לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית
התפתחות צפויה
מרבה לשאול "מה זה?"
תפקיד ההורים
להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים)
התפתחות צפויה
מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר, מסוגל להבין הוראות פשוטות
תפקיד ההורים
להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט, יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה
התפתחות צפויה
מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ("לא רוצה", "אני לבד") אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה
תפקיד ההורים
לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים
התפתחות צפויה
שומר על "רכושו" בקנאות
תפקיד ההורים
לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית)
התפתחות צפויה
מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם
תפקיד ההורים
לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים
התפתחות צפויה
נהנה לשחק משחק דמיוני
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר
תפקיד ההורים
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים |
לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם |
מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני |
לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין |
אינו יודע לדחות סיפוקים |
להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט |
התנהגותו המרדנית נמשכת |
לספק צעצועים בטיחותיים |
שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה |
לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו |
אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה |
ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו |
ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים |
לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה |
לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה |
להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם |
מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים) |
לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו |
מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת-אופן |
לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח |
משחק משחקי "כאילו", מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני |
לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו |
מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע |
|
לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו |
התפתחות צפויה
תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים
תפקיד ההורים
לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם
התפתחות צפויה
מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני
תפקיד ההורים
לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין
התפתחות צפויה
אינו יודע לדחות סיפוקים
תפקיד ההורים
להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט
התפתחות צפויה
התנהגותו המרדנית נמשכת
תפקיד ההורים
לספק צעצועים בטיחותיים
התפתחות צפויה
שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה
תפקיד ההורים
לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו
התפתחות צפויה
אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה
תפקיד ההורים
ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו
(לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה)
התפתחות צפויה
ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים
תפקיד ההורים
לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה
תפקיד ההורים
להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם
התפתחות צפויה
מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים)
תפקיד ההורים
לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו
התפתחות צפויה
מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת-אופן
תפקיד ההורים
לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח
התפתחות צפויה
משחק משחקי "כאילו", מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני
תפקיד ההורים
לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו
התפתחות צפויה
מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים |
לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם |
מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה |
לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף |
דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות |
לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש |
תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות, הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד |
לעודד ספירה כמותית של חפצים |
מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר |
לאפשר לילד לספר את חוויותיו, במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה) |
מזהה צבעים ונוקב בשמם |
לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה |
משחק משחקי "כאילו" |
לגלות הבנה לפחדיו של הילד, לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון |
מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון |
להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות |
משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו |
|
מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים |
התפתחות צפויה
מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים
תפקיד ההורים
לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם
התפתחות צפויה
מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה
תפקיד ההורים
לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף
התפתחות צפויה
דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות
תפקיד ההורים
לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש
התפתחות צפויה
תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות, הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד
תפקיד ההורים
לעודד ספירה כמותית של חפצים
התפתחות צפויה
מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר
תפקיד ההורים
לאפשר לילד לספר את חוויותיו, במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה)
התפתחות צפויה
מזהה צבעים ונוקב בשמם
תפקיד ההורים
לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה
התפתחות צפויה
משחק משחקי "כאילו"
תפקיד ההורים
לגלות הבנה לפחדיו של הילד, לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון
התפתחות צפויה
מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון
תפקיד ההורים
להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות
התפתחות צפויה
משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים
(דמיוניים או מוחשיים)
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
יוזם ומפתח משחקי דמיון |
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו |
מקבל מרות מתוך הבנה |
לשחק במשחקי זיכרון שונים |
מבין כללי משחק |
לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית |
בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים |
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק |
מבין משמעות של מספר וכמות עד 10 |
לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. |
מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו |
להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה, להדגיש את הסיבות להצלחה |
מפתח שליטה וויסות עצמי, מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק |
להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות |
מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל |
|
בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען |
התפתחות צפויה
יוזם ומפתח משחקי דמיון
תפקיד ההורים
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו
התפתחות צפויה
מקבל מרות מתוך הבנה
תפקיד ההורים
לשחק במשחקי זיכרון שונים
התפתחות צפויה
מבין כללי משחק
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית
התפתחות צפויה
בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים
תפקיד ההורים
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק
(משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה)
התפתחות צפויה
מבין משמעות של מספר וכמות עד 10
תפקיד ההורים
לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו.
סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע
התפתחות צפויה
מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו
תפקיד ההורים
להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה, להדגיש את הסיבות להצלחה
התפתחות צפויה
מפתח שליטה וויסות עצמי, מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק
תפקיד ההורים
להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות
התפתחות צפויה
מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם |
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה |
מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים |
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים |
מבין פעולות חשבון פשוטות |
לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות, יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת |
מבין את הרכבם של עצמים וחפצים |
לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק |
מבין שקיים הבדל בין זכר לנקבה ומסוגל לעמוד את ההבדלים |
להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה |
מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע |
|
בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה |
|
מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן |
|
חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות |
התפתחות צפויה
מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם
תפקיד ההורים
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה
התפתחות צפויה
מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים
(לדוגמה, גודל וצבע)
תפקיד ההורים
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים
התפתחות צפויה
מבין פעולות חשבון פשוטות
תפקיד ההורים
לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות, יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת
התפתחות צפויה
מבין את הרכבם של עצמים וחפצים
תפקיד ההורים
לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק
התפתחות צפויה
מבין שקיים הבדל בין זכר לנקבה ומסוגל לעמוד את ההבדלים
(לדוגמה: יש בנות ויש בנים בגן)
תפקיד ההורים
להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה
התפתחות צפויה
מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות
תפקיד ההורים