מסוגל להגיב בצורה שונה לצלילים בתדירויות שונות
מבוא להתפתחות השמיעה אצל תינוקות
באמצעות אוזניו סופג התינוק כמויות גדולות של מידע לגבי העולם שסובב אותו.
השמיעה מאפשרת לתינוק לרכוש יכולות שפתיות וכישורי תקשורת ומעודדת את התפתחות מוחו. מכאן החשיבות הרבה של אבחון מוקדם של כל ליקוי בשמיעתו של התינוק.
מתי מתחילה להתפתח השמיעה אצל תינוקות?
בשבוע העשרים להריון מתפתח מבנה האוזן הפנימית במלואו ולכן כבר במועד הלידה מסוגל התינוק לשמוע היטב.
אצל חלק מהיילודים תיתכן הצטברות נוזלים באוזן שתקשה על ביצוע בדיקת השמיעה סמוך למועד הלידה. לאחר ספיגתם של נוזלים אלו יוכל התינוק לשמוע היטב ולכן אין הדבר מעיד על בעיית שמיעה.
שלבים בהתפתחות השמיעה אצל תינוקות
שמיעתו של התינוק מושפעת גם מהקולות והצלילים ששמע בזמן שהותו ברחם.
החל מהשבוע ה-24 להריון שמע התינוק את צליל קולם של הוריו וכן צלילים אופייניים אחרים לסביבת מגוריהם ומשפחתם.
לכן קולות וצלילים אלו יהיו מוכרים יותר לתינוק. קולות וצלילים חדשים עלולים להבהיל את התינוק בפעמים הראשונות שישמע אותם ולעתים אף יעוררו תגובה של בכי.
מיד לאחר לידתם מתחילים התינוקות להקשיב לסביבתם ובעיקר לקולות בעלי צליל גבוה.
תינוקכם יגיב לקולת מוכרים דוגמת קולה של אמו ויבהל למשמע רעשים חזקים. בהתאם לאופיו יגיב התינוק לקולות שונים ומגוונים.
תינוקות רגישים עלולים להבהל מכל רעש פעוט ואילו תינוקות רגועים יותר יסתגלו ביתר קלות לרעשי הסביבה.
בסביבות גיל חודשיים מרבית התינוקות ישתתקו כשישמעו קולות מוכרים ויתחילו להשמיע קולות המיה ("אוו, אהה").
חשוב לשים לב אם תינוקכם אינו מגיב כלל למשמע קולכם או אם אינו נבהל בתגובה לרעשים חזקים.
לקראת גיל 3 חודשים לומד התינוק לווסת את תגובתו ולכן בתגובה לרעש או צליל חזק ימצמץ או יסובב את ראשו.
בגיל 4 חודשים יתחיל התינוק להפנות את ראשו בכיוון צליל או רעש ולקראת גיל חצי שנה ינסה לחקות קולות מסוימים (למשל שיעול).
בסביבות גיל 5-4 חודשים חלק מהתינוקות מתבוננים בפני הוריהם כשהם מדברים ומנסים לחקות את תנועת שפתיהם.
בגיל 7 חודשים תערך לתינוק בדיקת שמיעה במסגרת טיפת החלב. בגיל 8 חודשים מרבית התינוקות מקשקשים ומגיבים לשינויים בטון ועוצמת קולכם. עד גיל שנה מסוגלים מרבית התינוקות לאמר "אבא" או "מא-מא" ומגיבים אם קוראים להם בשמם.
מה הלאה?
תינוקכם ימשיך להקשיב לסביבתו כל העת תוך שהוא לומד לתקשר ולדבר. אף שחוש השמיעה מפותח כבר במועד הלידה חלקי המוח שאחראים על עיבוד קולות וצלילים מורכבים וחיבור אותם קולות לתוכן בעל משמעות ממשיך להתפתח עד גיל 12 שנים לערך.
תפקיד ההורים
בשום מקרה אין להכניס חפצים לאוזנו של התינוק, ובכלל זה גם מקלוני אוזניים.
על מנת להגן על שמיעתו מינעו חשיפה של תינוקכם לרעשים חזקים במיוחד ובעיקר רעשים חזקים וממושכים. עוצמת קול שמאפשרת לכם לנהל שיחה מתאימה גם לתינוק.
חישפו את תינוקכם למגוון רחב של קולות וצלילים:
- הקשיבו למוזיקה - לא רק לשירי ילדים אלא גם למוזיקה קלאסית ולזמרים שאהובים עליכם.
- שירו לתינוקכם והדגישו מקצבים שונים.
- דברו עם התינוק והקריאו לו סיפורים על אף גילו הצעיר - עצם ההקשבה לקולכם מסייעת להתפתחות יכולותיו השפתיות של התינוק והכרתו עם השפה המדוברת.
שינויים בטון הדיבור, מבטאים שונים ושירה תורמים להתפתחות מוחו של התינוק ומכינים אותו לקראת הדיבור.
אין צורך להתיש את התינוק אולם כשהוא ער ומתעניין ספרו לו מה אתם עושים והסבירו גם פעולות פשוטות ויומיומיות כגון החלפת חיתול או הכנת אוכל.
כשאתם מלבישים את התינוק הקפידו לקרוא לחלקי הגוף בשמם והדגישו בפניו את שם הבגדים ואת צבעם. לדוגמה, אמרו לו: "עכשיו נכניס את היד לשרוול של החולצה האדומה".
אם אתם בחצר ושומעים מטוס טס בשמיים הצביעו על המטוס ואמרו לו כי "זהו מטוס שטס בשמיים". תוכלו לשיר לו שיר מתאים (למשל, "רד אלינו אווירון"). הסבירו לו שמטוס ואווירון הם שמות שונים לאותו עצם.
מינעו חשיפה של תינוקכם לגורמים שעלולים לפגוע ביכולת השמיעה שלו לרבות:
- חשיפה ממושכת לרעשים בטונים גבוהים (לדוגמה, רעש של מטוסים ממריאים או מוזיקה חזקה מאד).
- נטיה משפחתית לליקויי שמיעה.
- בעיות חמורות לאחר הלידה, חוסר בחמצן או זיהומים חוזרים.
- לידה טרם המועד (לידת פג).
- חשיפה לנגיף האדמת במהלך ההריון.
- מומים מולדים מסוימים.
- זיהומים חוזרים או מתמשכים באוזן התיכונה שעלולים לגרום להצטלקויות בתעלות השמע. במהלך זיהום פעיל באוזן תיתכן ירידה זמנית ביכולת השמיעה.
מתי לשים לב?
כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
שמיעתם של מרבית התינוקות מצוינת אך תיתכן ירידה זמנית בשמיעתם עקב נזלת, ליחה או הצטברות נוזלים באוזן, ובפרט אם נולדו פגים או שסבלו מחוסר בחמצן או מזיהומים לאחר הלידה.
במשפחות בעלות נטיה למומי שמיעה מולדים גובר הסיכון לליקויי שמיעה. חשוב ליידע על כך את הצוות הבודק במחלקת היולדות.
שלבי התפתחות השמיעה לפי גיל
מדריך לשלבי התפתחות השמיעה אצל תינוקות ופעוטות מרגע הלידה ועד גיל שנתיים. כאן תוכלו ללמוד על מדרגות ההתפתחות הצפויים לפי כל גיל וכן לקבל טיפים והמלצות להורים לגבי פיתוח יכולות השמיעה אצל תינוקות ומהו הגיל המתאים לבדיקת שמיעה.
6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל להגיב בצורה שונה לצלילים בתדירויות שונות |
לדבר עמו בקול שקט ורגוע |
נבהל מצלילים חזקים ועשוי להרגע מקולות שקטים ורגועים, נרגע כששומע את קול אימו |
להשמיע צלילים מגוונים ושירים במקצבים שונים |
מבחין בין קול אימו לקולות אחרים |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לדבר עמו בקול שקט ורגוע
התפתחות צפויה
נבהל מצלילים חזקים ועשוי להרגע מקולות שקטים ורגועים, נרגע כששומע את קול אימו
תפקיד ההורים
להשמיע צלילים מגוונים ושירים במקצבים שונים
התפתחות צפויה
מבחין בין קול אימו לקולות אחרים
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מגיב לקולות או צלילים בהפסקה של פעילות |
לדבר אל התינוק, לשיר לו ולאפשר לו להגיב |
להשתמש בצעצועים המפיקים צלילים מגוונים |
התפתחות צפויה
מגיב לקולות או צלילים בהפסקה של פעילות
תפקיד ההורים
לדבר אל התינוק, לשיר לו ולאפשר לו להגיב
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להשתמש בצעצועים המפיקים צלילים מגוונים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מפנה את ראשו לעבר מקור של קול |
לחשוף את התינוק לקולות וצלילים מגוונים |
רעשים חזקים ופתאומיים עלולים לגרום לבהלה ולבכי |
לדבר אל התינוק ולהאזין לו |
מטה את ראשו ומחפש קולות מוכרים |
להגיש לתינוק צעצועים המשמיעים צלילים שונים |
התפתחות צפויה
מפנה את ראשו לעבר מקור של קול
תפקיד ההורים
לחשוף את התינוק לקולות וצלילים מגוונים
התפתחות צפויה
רעשים חזקים ופתאומיים עלולים לגרום לבהלה ולבכי
תפקיד ההורים
לדבר אל התינוק ולהאזין לו
התפתחות צפויה
מטה את ראשו ומחפש קולות מוכרים
תפקיד ההורים
להגיש לתינוק צעצועים המשמיעים צלילים שונים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מחפש וממקד את מבטו בכיוונו של מקור קול ומגיב בהתאם |
לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולפתח עמו שיחה |
נעלב כשכועסים עליו |
להשמיע לתינוק מגוון צלילים וקולות באינטונציות שונות |
יש לקחת את התינוק לבדיקת שמיעה בגיל 7 חודשים |
התפתחות צפויה
מחפש וממקד את מבטו בכיוונו של מקור קול ומגיב בהתאם
תפקיד ההורים
לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולפתח עמו שיחה
התפתחות צפויה
נעלב כשכועסים עליו
תפקיד ההורים
להשמיע לתינוק מגוון צלילים וקולות באינטונציות שונות
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
יש לקחת את התינוק לבדיקת שמיעה בגיל 7 חודשים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מקשיב לקולות ומחקה אותם |
לשיר או לדקלם דקלומים או שירים קצרים |
לעודד את התינוק לחקות קולות של חיות |
התפתחות צפויה
מקשיב לקולות ומחקה אותם
תפקיד ההורים
לשיר או לדקלם דקלומים או שירים קצרים
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לעודד את התינוק לחקות קולות של חיות
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מפנה את ראשו כשקוראים לו |
לקרוא בשמו בעת פתיחת השיחה |
מזהה קולות הנשמעים מחוץ לבית (מכונית, מטוס) |
להסב את תשומת ליבו לקולות הנשמעים מחוץ לבית |
התפתחות צפויה
מפנה את ראשו כשקוראים לו
תפקיד ההורים
לקרוא בשמו בעת פתיחת השיחה
התפתחות צפויה
מזהה קולות הנשמעים מחוץ לבית (מכונית, מטוס)
תפקיד ההורים
להסב את תשומת ליבו לקולות הנשמעים מחוץ לבית
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מבטא העדפה לצלילים וקולות מסוימים |
לחשוף את הפעוט למגוון צלילים |
התפתחות צפויה
מבטא העדפה לצלילים וקולות מסוימים
תפקיד ההורים
לחשוף את הפעוט למגוון צלילים
בדיקות סינון שמיעה ליילודים
החל מחודש ינואר 2010 הונחו בתי החולים בישראל ליישם את החלטת משרד הבריאות לביצוע בדיקות סינון שמיעה בילודים. עד עתה בוצעו בדיקות אלו רק בחלק ממחלקות היולדות ברחבי הארץ.
בין 3-1 יילודים מכל 1000 סובלים מליקוי שמיעה שניתן לאבחון מיד לאחר הלידה.
זהו הליקוי הנפוץ ביותר ביילודים ואצל כמחציתם, לא ניתן לאבחן מראש גורמי סיכון להתפתחות הליקוי.
ללא אבחון וטיפול מתאים ליקוי שמיעה עלול לגרום לפגיעה חמורה בהתפתחות התינוק מהבחינה השכלית, השפתית, התקשורתית, החברתית והרגשית.
כיום מוצעים אמצעים שינויים לטיפול בליקויי שמיעה אצל תינוקות וילדים לרבות שתל שבלול ומכשירי שמיעה.
בדיקת הסקר אינה פולשנית ואינה תלויה בתגובת היילוד. מדובר בבדיקה קצרה שכרוכה בהנחת צינורית דקה באפרכסת האוזן של היילוד שבקצה מיקרופון ורמקול זעירים. דרך הרמקול מושמעים צלילים שונים שמוחזרים כהד אל המיקרופון ונקלטים על ידו.
במקרה של ליקוי שמיעה תרשם ירידה במידת קליטת ההד על ידי המיקרופון. הבדיקה מאפשרת גילוי מוקדם של ליקויי שמיעה.
אוזניהם של חלק מהיילודים מלאות נוזל או שאריות ורניקס (שכבת השומן שמגנה על עורו של התינוק במהלך שהותו במי השפיר) ולכן שמיעתם נפגעת. תינוקות אחרים עלולים להיות רעבים בזמן הבדיקה ולכן אינם מרוכזים או שרעשי רקע בבית היולדות מפריעים למהלך הבדיקה התקין.
תינוקות רבים שנכשלים בבדיקת הסקר עוברים בהצלחה את בדיקת השמיעה מאוחר יותר. בדרך כלל תינוק שאינו עובר יזומן לבדיקה חוזרת כעבור שבוע או שבועיים. בהתאם לממצאיה יופנו ההורים והתינוק למכון שמיעה לצורך בדיקת שמיעה קפדנית יותר.
בדיקת סינון השמיעה אינה רגישה דיה לאתר את כלל ליקויי השמיעה ולכן יתכן כי שמיעתו של התינוק אינה מושלמת גם אם עבר את בדיקת סינון השמיעה. כמו כן, מחלה, חבלה או חשיפה לרעש ממושך עלולים לגרום לירידה בשמיעתו של התינוק בהמשך חייו.
לכן תיבדק שמיעתו של תינוקכם שנית בגיל 7 חודשים, במסגרת טיפת החלב.
תינוקות זקוקים לשעות השינה שלהם ולכן מסוגלים לישון היטב גם בסביבה רועשת ללא כל קשר ללקויות בשמיעתם.
כדי לבחון האם תינוקכם שומע נסו את הדברים הבאים כשהוא ער וערני:
- מתחת גיל 3 חודשים: מחאו כפיים מאחורי ראשו - אם יבהל הרי שהוא שומע היטב. אם אין תגובה נסו לחזור שנית.
- בגילאי 6-4 חודשים: קראו בשמו ובדקו האם הוא מגיב או מפנה את ראשו בכיוון צליל קולכם. שימו לב האם התינוק מפנה את ראשו בתגובה לצלצול פעמון או בתגובה לרעש אחר.
- בגילאי 10-6 חודשים: התינוק צריך להגיב אם קוראים לו בשמו או אם הוא שומע קולות וצלילים מוכרים (לדוגמה, צלצול של טלפון).
- בגילאי 15-10 חודשים: התינוק צריך להיות מסוגל להצביע על חפץ או צעצוע מוכר אם ישאל.
סימני אזהרה לליקויי שמיעה
אם אתם חוששים כי תינוקכם אינו שומע טוב או אם ישנם ליקויי שמיעה במשפחה יידעו על כך את רופא הילדים מאחר שיתכנו ליקויי שמיעה בדרגות שונות ולא את כולם תוכלו לזהות בעצמכם.
ייתכן כי תינוקכם מסוגל לשמעו חלק מהצלילים, אולם לא את כולם, והדבר עלול לפגוע ביכולתו ללמוד לדבר בצורה תקינה בעתיד. לכן חשוב לדעת לזהות את סימני האזהרה לליקויי שמיעה, כמפורט להלן:
יילודים עד 3 חודשים:
- התינוק אינו נבהל בתגובה לרעש חזק ופתאומי
- התינוק אינו מגיב למשמע צלילים, קולות או מוזיקה
- התינוק אינו נרגע בעקבות השמעת מוזיקה רכה ונעימה
- התינוק אינו מתעורר או זז בתגובה לקולות או לרעש כשהוא ישן בחדר שקט
- בגיל חודשיים התינוק אינו משמיע קולות כגון "אוו"
- בגיל חודשיים התינוק אינו משתתק כשהוא שומע קולות מוכרים
8-4 חודשים:
- התינוק אינו מפנה את ראשו או את עיניו בכיוון רעש או קול מחוץ לטווח ראייתו
- התינוק אינו משנה את הבעת פניו למשמע קול או רעש חזק כשהוא נמצא בסביבה שקטה
- התינוק אינו נהנה לרשרש ברעשן, לצלצל בפעמון או להרעיש עם צעצועים
- בגיל 6 חודשים התינוק אינו מנסה לחקות קולות וצלילים (לדוגמה, שיעול)
- התינוק אינו מקשקש או ממלמל לעצמו או בתשובה לאחרים שפונים אליו
- התינוק אינו מגיב ל"לא" או לשינויים בטון הדיבור
- התינוק שומע חלק מהקולות בלבד
- התינוק מגיב לקולות ולצלילים שיוצרים תנודות (קולות שניתן לחוש) אולם אינו מגיב לקולות שניתן לשמוע בלבד
12-9 חודשים:
- התינוק אינו מסתובב במהירות אם אומרים לו שששש"
- התינוק אינו מגיב או מסתובב אם קוראים לו בשמו
- התינוק אינו משנה את טון קולו כשהוא מקשקש או ממלמל
- התינוק אינו ממלמל או מקשקש במספר צלילים
- התינוק אינו מתנועע כשהוא שומע מוזיקה
- בגיל שנה התינוק אינו מנסה לאמר "אבא" או "מא-מא"
- בגיל שנה התינוק אינו מנסה לאמר את תחילתן של מספר מילים
- התינוק אינו מבין את משמעותן של מילים שכיחות כגון "נעליים", "רגליים", ביטויים שגורים כגון "ביי-ביי" או שאינו מגיב להוראות פשוטות (דוגמת "בוא הנה")
ככל שליקויי שמיעה מתגלים בגילאים צעירים יותר כך עולה הסיכוי להצלחת הטיפול והשגת יכולות תקינות.
טיפול בליקויי שמיעה עוד לפני גיל חצי שנה משפר באופן משמעותי את התפתחות כישורי השפה והדיבור בקרב תינוקות.