09 דצמבר 2016 ט' כסלו תשע"ז

מדרגות ההתפתחות

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
בחרו באחד מהתחומים שברשימה לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

תפיסה ולפיתה

Grasping

התפתחות התנועתיות (מוטוריקה) העדינה

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • אגרופים קמוצים במשך רוב הזמן.
 
6 שבועות עד 3 חודשים
  • בתגובה למגע נפתחות כפות הידיים המאוגרפות.
  • מסוגל לאחוז חפץ קטן במשך מספר דקות, אם יוכנס לידו.
  • הידיים יהיו בדרך כלל לצידי הגוף.
  • לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להביא את הידיים לקו האמצע של גופו.

  • להכניס חפץ לכף ידו.
  • להעניק
    גירוי
    תחושתי לחלקי גוף שונים.
  • מומלץ לעסות את התינוק.
3 עד 6 חודשים
  • ממקד מבט על חפץ או פני אדם. בודק ומתעניין.
  • עוקב אחר חפץ נע ברצף בכל הכיוונים.
  • מטה את ראשו כדי להתבונן בסביבתו. מושיט את ידיו ואוחז בחפץ הנמצא במרחק נגיעת יד.
  • משחק יד ביד ("רוחץ ידיים"), מביא ידיים לפה ומשלב אצבעות.
  • מתחיל להעביר חפץ מיד ליד.
  • לתלות צעצועים ותמונות בתחום שדה הראיה של התינוק, ובמרחק נגיעה.
6 עד 9 חודשים
  • שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים.
  • החל מגיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.
  • לאפשר משחק עם חפצים קטנים תוך השגחה מתמדת.
9 עד 12 חודשים
  • תופס חפץ קטן בעזרת 3 אצבעות.
  • לקראת גיל שנה מסוגל לתפוס חפץ קטן בין אצבע לאגודל בתפיסת צבת או 'תפיסת פינצטה'.
  • מסוגל לתאם שימוש בין שתי ידיו. לדוגמה, להאחז ביד אחת ובשניה לשחק.
  • מתחיל לבנות מגדל מ- 2 קוביות.
  • מדפדף בספר.
  • מכניס חפצים לקופסא.
  • לקראת גיל שנה מצביע משתמש באצבע ומכניס אצבע לחורים קטנים.
  • לאפשר משחק בשרוכים, דפדוף בספר ומשחק במגדל כוסות עגול.
  • יש לתת חפצים קטנים למשחק תוך כדי השגחה מתמדת.
  • לעודד הצבעה על תמונות, חפצים או אנשים.
12 עד 18 חודשים
  • מבחין בחפצים קטנים מאוד ותופס אותם בתפיסת צבט ('פינצטה').
  • נהנה לזרוק חפצים ולראות כיצד הם נעלמים. עוקב אחר החפץ שנזרק, מצביע בכיוונו ומנסה למצוא אותו. לעתים ינסה 'להזמין' את החפץ לחזור אליו בעצמו.
  • מתחיל להניח קובייה על קובייה. לקראת גיל 18 חודשים מתחיל לבנות מגדל מ- 2-3 קוביות.
  • לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח.
  • לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק.
  • רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון.
  • יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ.
18 עד 24 חודשים
  • מחזיק עפרון בתפיסת אגרוף ומשרבט קווים ונקודות על דף.
  • משתמש בשתי ידיו לסירוגין. תיתכן העדפת יד.
  • בונה מגדל של 2-4 קוביות ואף יותר.
  • מעלעל במספר דפים בספר בבת אחת.
  • לספק לפעוט עפרונות, צבעים ודפים לציור וכן משטח עבודה ישר וחלק.
  • לשחק עם הפעוט בקוביות ולהדגים בפניו בניית מגדל.
  • לתת לפעוט ספר תמונות עם ציורים מלווים בחרוזים קצרים ולאפשר לו לדפדף.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • משפר ומייצב את אחיזת העיפרון ומשרבט קווים ועיגולים.
  • מתחילה העדפת יד.
  • בונה מגדל של 6 קוביות או יותר, פותח אריזות מנייר, משחיל חרוזים גדולים על חוט שבקצהו מוביל קשיח (לדוגמה, שרוך נעל).
  • מעלעל דף-דף בספר, מזהה ומצביע על פרטים קטנים מאוד בספרים כגון פרחים קטנים, פרפרים או דמויות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתמונות משחפתיות.
  • לקראת גיל 3 שנים מתחיל להחזיק עפרון בעזרת אגודל ושתי אצבעות (אחיזת 'חצובה').
  • מסוגל להניע כל אצבע בנפרד (בכף היד).
  • משחיל חרוזים בגדלים שונים על חוט ניילון.
  • מעתיק צורה של עיגול או קו אנכי.
  • צובע באמצעות צבעים ומכחול.
  • משחק בצעצועים קטנטנים.
  • לשחק משחקים דוגמת בניית מגדל או יצירת רכבת בעזרת קוביות בגדלים שונים או לגו גדול.
  • לאפשר ציור באמצעות צבעים ועפרונות מגוונים.
  • לעלעל בספר או באלבום תמונות.
  • לקראת גיל 3, להשחיל חרוזים בהשגחת מבוגר ולעודד משחקי השחלה.
  • להדגים ציור של עיגול לעודד את הפעוט להעתיק את הצורה.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מסוגל לבנות מבנים מורכבים כגון מגדל של 9 קוביות או יותר, דגמים פשוטים של גשר ומבנים דמויי בית.
  • משחיל חרוזים גדולים וקטנים על שרוך.
  • יכול לקפוץ את ידו לאגרוף תוך כדי הנעת האגודל ימינה ושמאלה, בנפרד משאר האצבעות (הכנה לקראת אחיזת עיפרון משוכללת).
  • מעתיק עיגול וקו אנכי או מאוזן (בדרך כלל ביד המועדפת). לקראת גיל 4 שנים, מעתיק ריבוע.
  • מתחיל לצייר דמות אדם בעלת 3 חלקים.
  • אוהב לצייר במכחול ולגזור במספריים.

  • לספק קוביות, לגו גדול וחרוזים בגדלים, צורות וצבעים שונים.
  • לעודד ציור חופשי בצבעי גואש, צבעי מים ואחרים.
  • להדגים צורות גיאומטריות וללמד את הילד להעתיק אותן.
  • לעודד גזירה במספריים לא חדים המתאימים לילדים.
  • לעודד הרכבת פאזל רצפה.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • מחזיק עפרון בצורה יציבה.
  • מצייר דמות בעלת 3-5 חלקים (לרוב ראש, רגליים, זרועות ואצבעות).
  • מסוגל לגזור קו ישר במספריים.
  • בגיל 5 שנים, מעתיק עיגול, ריבוע, סימן 'פלוס' ומשולש.
  • מסוגל לבנות מגדל מ– 10 קוביות ואף יותר.
  • מסוגל לבנות מבנים מורכבים יותר כגון גשר או בית.
  • בונה פאזל של 10 חלקים ואף יותר.
  • לספק אביזרי וחומרי יצירה (מספריים, עפרונות, צבעים, בצק, כלי בית).
  • להדגים בניית מבנים מורכבים מקוביות ומלגו (גשר, בית).
  • לעודד הרכבת פאזלים בהתאם ליכולותיו של הילד.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • משתמש באחיזת עיפרון יציבה. קיימת העדפה ברורה ליד אחת. בגיל 6 שנים, מעתיק 2 פריטים כגון עיגול, סימן 'פלוס', ריבוע, משולש או מעוין מתוך דוגמה מורכבת.
  • 'מוליך עיפרון בתוך מבוך או מסלול צר.
  • מצייר דמות בעלת 9 חלקים.
  • מסוגל לצייר בית עם דלת, חלונות וארובה.
  • מצייר ציורים שמכילים מספר פריטים.
  • מונה אצבעות על יד אחת בעזרת האצבע המורה של ידו השניה.
  • מסוגל לבנות 3 מדרגות בעזרת 6 קוביות (על פי דגם) ולעיתים אף בונה 4 מדרגות מ- 10 קוביות.
  • לעודד ציור חופשי ולספק חומרים כגון צבעי עיפרון, צבעי מים וגואש.
  • לספק חוברות צביעה, ציורי מבוך וחוברות פעילות.
  • לעודד משחק משותף בקוביות בנייה והרכבה על פי דגם.
  • לעודד כתיבת אותיות.
  • ניתן ללמד את הילד לכתוב את שמו.