09 דצמבר 2016 ט' כסלו תשע"ז

מדרגות ההתפתחות

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
בחרו באחד מהתחומים שברשימה לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

תפיסה ולפיתה

Grasping

התפתחות המגע ויכולת המשחק

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים.
  • בוכה בתגובה לאי נוחות.
  • נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות
    גירוי
    בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו.
  • לאפשר מגע רך ונעים.
  • להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול.
  • לארגן בבית סביבת משחק מתאימה. רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה).
  • להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו.
  • לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות.
  • רצוי להימנע מעודף
    גירויים
    .
6 שבועות עד 3 חודשים
  • זמן התגובה לגירויים מתקצר.
  • כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע.
  • לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות.
  • להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל, וצורה מגוונים.
3 עד 6 חודשים
  • נהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו.
  • התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת.
  • נהנה ממגע עם מרקמים שונים אך נרתע ממרקמים שאינם נעימים (לדוגמא, דשא).
  • לאחר גיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.
  • בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט.
  • יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון.
  • לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים.
6 עד 9 חודשים
  • סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים.
  • לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו.
  • מביא הכל לפיו.
  • לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה.
  • מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת.
  • מקיש קובייה בקובייה.
  • אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה).
  • לתת לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה).
  • להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ.
  • להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד.
  • לשחק ב- 'קוקו', 'מחא כפיים' וללמד את התינוק לנופף לשלום.

9 עד 12 חודשים
  • מכניס חפצים לפה.
  • דופק
    עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסא.
  • מוצא צעצוע מוסתר.
  • משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה.
  • מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע.
  • מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק.
  • מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו.
  • משחרר חפץ על מנת לקחת אחר.
  • לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת.
  • עודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים.
  • לשחק משחקי 'קוקו'.
  • לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו.
  • ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית.
  • לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות.
  • לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה.
12 עד 18 חודשים
  • מתחיל להניח קובייה על קובייה.
  • מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו.
  • מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר.
  • מחקה משחק לאחר הדגמה (לדוגמה, השחלת טבעות על מגדל).
  • נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים.
  • כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר.
  • מפגין חיבה לחפץ מוכר (למשל, לדובי אהוב).
  • נהנה ממשחק דמיוני (לדוגמה, האכלת בובה).
  • משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים.
  • מגלגל כדור קטן לעבר ההורה.
  • נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה.
  • מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם.
  • לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים.
  • לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים.
  • לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק.
  • לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה.
  • לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט.
  • לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן.
  • תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים.
18 עד 24 חודשים
  • מפסיק להכניס צעצועים לפיו.
  • מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס.
  • מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית).
  • יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו.
  • משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובניה.
  • נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 5-15 דקות).
  • מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו.
  • נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים).
  • לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון.
  • לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק.
  • לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה.
  • לשחק עם הילד ב- 'מחבואים'.
  • לאפשר בחירה בין שני משחקים.
  • לאפשר משחקי יצירה ובניה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 2-3 חלקים.
  • להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה.
  • לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • סקרן ופעיל מאד.
  • אינו מודע לסכנות.
  • עקשן ודווקאי.
  • בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים. חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים.
  • משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של 'תן וקח', 'מחבואים' ו- 'תופסת', מבלי לציית לכללי המשחק.
  • מתעניין במשחקי בניה ויצירה.
  • יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים.
  • לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק.
  • משחק במשחק דמיוני.
  • אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
  • מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק.
  • מזהה וממיין חפצים לפי צבע.
  • אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים.
  • לאפשר מרחב משחק בטוח.
  • לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל.
  • לשחק עם הפעוט ב- 'מחבואים', 'תופסת', משחקי כדור ומשחקי בניה ויצירה.
  • לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב. להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד.
  • לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות.
  • לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת.
  • לספק פאזלים של צורות פשוטות (עד 6 חלקים).
  • לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • אוהב לעזור בעבודות הבית.
  • לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו.
  • נהנה ממשחקי רצפה (קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית).
  • מצטרף למשחקי 'כאילו'.
  • מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים.
  • עשוי להעדיף חבר מסוים.
  • מבין שצריך להתחלק במשחקים.
  • מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו.
  • לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה.
  • לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק.
  • לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון.
  • לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב- 'תור').
  • לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים.
  • משחק במשחקי הרכבה. מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים (מלגו או מקוביות).
  • גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות.
  • בוחר את חבריו. חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל- 2-5 ילדים למשחק.
  • בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים.
  • תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו.
  • מעוניין לסיים משימות שהחל בהן.
  • נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו.
  • מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה.
  • לנהוג בעקביות לגבי איסורים. חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים.
  • לשחק יחד עם הילד.
  • לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות. רצוי ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים.
  • לשיר לילד ואתו וללמדו שירים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות.
  • ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור.
  • משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר.
  • משחק במשחקי הרכבה מורכבים.
  • גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד.
  • משחק במשחקי מחשב.
  • משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי.
  • צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה למשחק עם 2-5 ילדים. תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים.
  • הולך אחרי מנהיג חברתי.
  • מאותגר על ידי פעילות תחרותית.
  • לעודד משחק משותף של הורים וילדים.
  • לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות.
  • לחשוף את הילד למשחקים שונים ומגוונים.
  • ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לשיר לילד ואתו. ללמד את הילד שירים חדשים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים. ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ- DVD.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
  • לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות.