מתעורר לארוחות לפי צורך
אכילה, חוסר שגשוג בתינוקות ואי-עלייה במשקל (FTT)
מבוא
האם צריך לדאוג אם התינוק אינו עולה במשקל?
בדרך כלל אין מקום לדאגה אולם כדאי לעקוב אחר קצב הגדילה והעליה במשקל של התינוק. מעקב מסוג זה נעשה באופן שוטף במסגרת טיפת החלב.
למעט בימים שלאחר הלידה במהלכם נרשמת בדרך כלל ירידה במשקל, הרי שהתינוק אמור להמשיך ולהעלות במשקלו. יחד עם זאת, ייתכנו שינויים בקצב העליה במשקל כתלות בסוג המזון אותו צורך התינוק, במעבר בין הנקה למזון מוצק ובמידת פעלתנותו של התינוק. בתקופות מסוימות תיתכן אפילו עצירה מוחלטת בעליית המשקל, למשל לאחר הדבקה בנגיף שגורם לשלשול או להקאה.
באופן תקין צריך התינוק לעלות במשקל, ומרבית התינוקות אף עולים בקצב אופייני להם בהתאם לאחוזון גדילה מסוים.
אם אתם חוששים שתינוקכם אינו עולה די במשקל התייעצו עם האחות בטיפת חלב או עם רופא הילדים.
אני מיניקה. כיצד אוכל לדעת שהתינוק שלי אוכל מספיק?
אם תינוקך קטן משלושה חודשים ויונק הנקה מלאה תוכלי לדעת שהוא אוכל דיו אם:
- הוא מרטיב בין 6-5 חיתולים חד פעמיים מדי יום.
- בחודש הראשון יהיו לו מספר יציאות ביום שצבען חרדלי. לאחר החודש הראשון תדירות היציאות עלולה לפחות ואף לא להיות יומיומית.
- תוך כדי יניקה הוא משמיע קולות מציצה ובליעה.
- שדייך מתרוקנים בסיום ההנקה.
אם תינוקך נרדם תוך כדי הנקה נסי להעיר אותו בעדינות. דגדגי את רגליו, גרי את לחיו בתנועות סיבוביות עדינות או הרימי אותו לכתפך כדי שיעשה "גרעפס".
תוכלי לקחת את תינוקך לשקילה בטיפת החלב כדי לוודא כי הוא אכן אוכל דיו ועולה במשקל בהתאם למצופה.
אם התינוק שלי לא משגשג ולא עולה מספיק במשקל, האם הוא תמיד יהיה קטן מהמצופה?
תלוי בגורם לחוסר השגשוג.
אם מדובר במחלה או במצב רפואי כרוני אחר הרי שילדך עלול להיות קטן מהממוצע גם לכשיגדל. במידה שחוסר השגשוג נגרם עקב קשיי האכלה שניתנים לתיקון הרי שתינוקך ככל הנראה ידביק את הפער עד מהרה, ויתפתח כמצופה.
אבחון חוסר שגשוג ואי-עלייה במשקל
מה יוכל הרופא לעשות אם התינוק אינו עולה במשקל?
הרופא יבדוק את התינוק וישאל אתכם מספר שאלות על מנת לברר אם התינוק היה חולה לאחרונה או אם קיימת בעיה. כמו כן, יעריך הרופא את מידת התפתחותו של התינוק.
אם תינוקכם משיג את מרבית מדרגות ההתפתחות בהתאם לגילו, מתקשר ונראה בריא וחיוני, הרי שככל הנראה מדובר בבעיה נקודתית שגרמה לעצירת העליה במשקל.
אולם אם יחשוב הרופא שתינוקכם אינו מתפתח כראוי, הרי שחשוב מאד לברר את הגורם.
תזונה נכונה, במיוחד במהלך שלושת השנים הראשונות לחיים, חיונית להתפתחות הגופנית, ההכרתית והרגשית של התינוק. אם משקלו של תינוקכם קטן מאחוזון 3 בעקומות הגדילה או אם הוא שוקל כעשרים אחוזים מתחת למשקל הרצוי בגילו הרי שהוא סובל מחוסר שגשוג ומתקשה לעלות במשקל.
במקרה כזה תופנו לסדרה של בדיקות שכוללות בדיקות דם, שתן ובדיקה של תזונאית מומחית לתזונת ילדים כדי לוודא שתינוקכם מקבל את כמות הקלוריות שנחוצה לו. אם תינוקכם יונק תופנו להתייעצות עם יועצת הנקה כדי לוודא שהוא יונק בצורה יעילה שמאפשרת זרימה של החלב מהשד.
לעתים הגורם לחוסר השגשוג ימצא בקלות וינתן לטיפול פשוט אולם לעתים ידרשו בדיקות וברורים נוספים. חשוב שתבינו כי אינכם אשמים וכי אין משמעות הדבר שאינכם דואגים או מטפלים בתינוקכם.
גורמים לאי-עלייה במשקל
מדוע התינוק אינו עולה במשקל?
בעיות האכלה
- תינוקות קטנים מתעייפים במהירות ולעתים נרדמים עוד לפני שינקו כמות מספקת של חלב.
- רפלקס מציצה חלש שמונע הנקה יעילה או שתיה מספקת מבקבוק (אם כי בעיה זו אופיינית יותר לתינוקות יונקים מאחר שמהבקבוק החלב זורם בדרך כלל בקלות רבה יותר).
- חסר בחלב בשד או בעיה בשד שמונעת זרימה תקינה של החלב לפטמה.
- הנקות קצרות ותכופות שמונעות מהתינוק להגיע אל החלב האחורי שעשיר יותר בקלוריות. במקרים אלו יונק התינוק אך ורק חלב קדמי שהוא דליל יותר ודל קלוריות.
- האכלה לפי זמנים קבועים ולא בהתאם לצרכיו של התינוק עלולה להגביל את כמות המזון שהתינוק מקבל, בפרט בשבועות הראשונים לחייו, לפני שמועדי ההאכלה והשינה מוסדרים.
גורמים שכיחים אחרים
- חוסר תאבון עקב מחלה.
- בעיות שקשורות למערכת העיכול כגון שלשול, רפלוקס או חוסר סבילות ללקטוז.
- חוסר זמן להתפנות להאכלת התינוק בעיקר במקרים של דיכאון לאחר לידה או אם יש בבית ילדים צעירים נוספים שדורשים אף הם תשומת לב רבה.
במקרים נדירים יחסית העדר עליה נאותה במשקל תיתכן עקב מחלות כגון סיסטיק פיברוזיס, מחלות לב, צליאק או שיבושים במערכת ההורמונלית של התינוק. במקרים אלו אבחון מוקדם חשוב במיוחד על מנת לאפשר קבלת טיפול מתאים לא רק בסימן (היינו, העדר עליה במשקל) אלא גם בגורם עצמו, הוא המחלה או השיבוש.
טיפול
איזה טיפול יציע הרופא?
הטיפול יותאם לפי הגורם שיאובחן. אם מדובר במחלה הרי שידרש טיפול מתאים ואילו אם הגורם הוא בעיות בהאכלה יותאמו עבורכם פתרונות כדי להגדיל את כמות הקלוריות שתינוקכם יקבל מדי יום.
כדי לסייע לתינוקכם לעלות במשקל יתכן שתדרשו לתת לו תוספת של תרכובת מזון תינוקות עתירת קלוריות, בנוסף להנקה.
אם התינוק ניזון ממזון מוצק יהיה צורך לוודא כי הוא אוכל מזונות עתירי קלוריות דוגמת מוצרי חלב, ביצים, אבוקדו, בשר בקר, דגנים מלאים ופחמימות.
התפתחות הרגלי האכילה של פעוטות לפי גיל
מדריך להתפתחות הרגלי האכילה של תינוקות ופעוטות לפי גיל, מהלידה ועד גיל 5-4 שנים. כאן תוכלו לקרוא על שלבי ההתפתחות הצפויים בהרגלי האכילה של התינוק בהתאם לגילו, כמות המזון ומספר הארוחות המומלצות ביממה לתינוקות ולפעוטות, וכן לקבל המלצות תזונה והקניית הרגלי אכילה לכל גיל
6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
מידע לפי גיל |
---|---|
מתעורר לארוחות לפי צורך |
להאכיל ולהניק על פי דרישת התינוק |
להאכיל באווירה רגועה כשהתינוק חבוק |
|
ליצור קשר עין בזמן ההאכלה |
התפתחות צפויה
מידע לפי גיל
להאכיל ולהניק על פי דרישת התינוק
התפתחות צפויה
מידע לפי גיל
להאכיל באווירה רגועה כשהתינוק חבוק
התפתחות צפויה
מידע לפי גיל
ליצור קשר עין בזמן ההאכלה
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
זקוק ל 6-5 ארוחות ביממה |
רצויה הנקה מלאה |
עשוי להסתפק בארוחה אחת בלילה |
לשמור על קשר עין בזמן ההאכלה |
עלול לסבול מגזים |
התפתחות צפויה
זקוק ל 6-5 ארוחות ביממה
תפקיד ההורים
רצויה הנקה מלאה
התפתחות צפויה
עשוי להסתפק בארוחה אחת בלילה
תפקיד ההורים
לשמור על קשר עין בזמן ההאכלה
התפתחות צפויה
עלול לסבול מגזים
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משתמש בלשון להנעת המזון בפה ולכן עשוי לאכול בכפית |
רצוי להמשיך להניק |
מגלה העדפה לטעמים מסוימים |
|
מסוגל לאכול מזון מעוך או מרוסק |
התפתחות צפויה
משתמש בלשון להנעת המזון בפה ולכן עשוי לאכול בכפית
תפקיד ההורים
רצוי להמשיך להניק
התפתחות צפויה
מגלה העדפה לטעמים מסוימים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לאכול מזון מעוך או מרוסק
תפקיד ההורים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
התינוק שולט בלשונו ובמיקום המזון בפה |
במידה שהתינוק יושב יש להושיבו בכיסא אוכל מתאים |
התינוק מסוגל לאכול בעזרת ידיו ולהחזיק בעצמו בקבוק |
לתת לתינוק אוכל מרוסק |
התינוק אוכל מזון מרוסק בכפית |
לאפשר לתינוק להחזיק כפית ביד בזמן ההאכלה |
חשוב לחשוף את התינוק למזון מגוון ולאפשר לו להחזיק מני מאכלים בידיו |
|
יש לציין את שמות המאכלים הניתנים לתינוק |
התפתחות צפויה
התינוק שולט בלשונו ובמיקום המזון בפה
תפקיד ההורים
במידה שהתינוק יושב יש להושיבו בכיסא אוכל מתאים
התפתחות צפויה
התינוק מסוגל לאכול בעזרת ידיו ולהחזיק בעצמו בקבוק
תפקיד ההורים
לתת לתינוק אוכל מרוסק
התפתחות צפויה
התינוק אוכל מזון מרוסק בכפית
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק להחזיק כפית ביד בזמן ההאכלה
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
חשוב לחשוף את התינוק למזון מגוון ולאפשר לו להחזיק מני מאכלים בידיו
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
יש לציין את שמות המאכלים הניתנים לתינוק
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נהנה מארוחה משותפת עם המשפחה |
יש להושיב את התינוק לארוחה עם שאר בני המשפחה |
מחזיק בשתי ידיו בקבוק או ספל |
לאפשר לתינוק להחזיק בקבוק, לשתות מספל ולאכול לבד |
מסוגל ללגום מכוס וללעוס מזון מתאים |
לעודד שימוש עצמאי בכפית |
אוכל בעזרת ידיו |
להציע לתינוק מזונות מגוונים מתפריט המשפחה, חשוב לציין את שמות מיני המזון |
מסוגל להחזיק כפית ביד ולהביאה לפיו |
התפתחות צפויה
נהנה מארוחה משותפת עם המשפחה
תפקיד ההורים
יש להושיב את התינוק לארוחה עם שאר בני המשפחה
(רצוי בכיסא אוכל מתאים)
התפתחות צפויה
מחזיק בשתי ידיו בקבוק או ספל
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק להחזיק בקבוק, לשתות מספל ולאכול לבד
התפתחות צפויה
מסוגל ללגום מכוס וללעוס מזון מתאים
(בעזרת השיניים או החניכיים)
תפקיד ההורים
לעודד שימוש עצמאי בכפית
התפתחות צפויה
אוכל בעזרת ידיו
תפקיד ההורים
להציע לתינוק מזונות מגוונים מתפריט המשפחה, חשוב לציין את שמות מיני המזון
התפתחות צפויה
מסוגל להחזיק כפית ביד ולהביאה לפיו
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
שותה מכוס עם סיוע, לקראת גיל 18 חודשים שותה באופן עצמאי |
להקפיד על זמני ארוחות קבועים |
מסוגל לאכול בעזרת כף או מזלג |
להציע מזון מגוון מתפריט המשפחה ולאפשר לפעוט לווסת את כמויות המזון שאוכל |
חושש מהתנסות במזונות חדשים שאינם מוכרים |
להציע מזון מגוון מתפריט המשפחה ולאפשר לפעוט לווסת את כמויות המזון שאוכל |
לחתוך את המזון לקוביות קטנות ולבחור מזון נוח ללעיסה |
|
במידת האפשר, להיפרד מהבקבוק |
|
לשמור על בטיחות בזמן האכילה |
|
להתחיל ללמד נימוסי שולחן פשוטים |
התפתחות צפויה
שותה מכוס עם סיוע, לקראת גיל 18 חודשים שותה באופן עצמאי
תפקיד ההורים
להקפיד על זמני ארוחות קבועים
התפתחות צפויה
מסוגל לאכול בעזרת כף או מזלג
תפקיד ההורים
להציע מזון מגוון מתפריט המשפחה ולאפשר לפעוט לווסת את כמויות המזון שאוכל
התפתחות צפויה
חושש מהתנסות במזונות חדשים שאינם מוכרים
תפקיד ההורים
להציע מזון מגוון מתפריט המשפחה ולאפשר לפעוט לווסת את כמויות המזון שאוכל
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לחתוך את המזון לקוביות קטנות ולבחור מזון נוח ללעיסה
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
במידת האפשר, להיפרד מהבקבוק
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לשמור על בטיחות בזמן האכילה
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להתחיל ללמד נימוסי שולחן פשוטים
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
אוכל בעצמו בכף |
לאפשר אכילה עצמאית תוך הצבת גבולות |
מחזיק כוס בשתי ידיו ושותה |
להקפיד על צחצוח שיניים, להסביר את חשיבות הצחצוח בשמירה על בריאות השיניים |
בזמן הארוחה, בודק את יחסי הכוחות בינו לבין ההורה, הפעוט עלול "לטעום" מוצרים שאינם ראויים לאכילה |
לשמור על בטיחות באכילה ולמנוע חשיפה למאכלים ומוצרים מסוכנים לרבות פיצוחים, פירות עם חרצנים, מסטיק, סוכריות ונקניקיות |
התפתחות צפויה
אוכל בעצמו בכף
תפקיד ההורים
לאפשר אכילה עצמאית תוך הצבת גבולות
התפתחות צפויה
מחזיק כוס בשתי ידיו ושותה
תפקיד ההורים
להקפיד על צחצוח שיניים, להסביר את חשיבות הצחצוח בשמירה על בריאות השיניים
התפתחות צפויה
בזמן הארוחה, בודק את יחסי הכוחות בינו לבין ההורה, הפעוט עלול "לטעום" מוצרים שאינם ראויים לאכילה
תפקיד ההורים
לשמור על בטיחות באכילה ולמנוע חשיפה למאכלים ומוצרים מסוכנים לרבות פיצוחים, פירות עם חרצנים, מסטיק, סוכריות ונקניקיות
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מביע את העדפותיו לגבי אוכל ושתיה |
לשוחח עם הפעוט בנושאים הקשורים לארוחה |
אוכל בצורה נכונה באמצעות כף ומזלג |
בהתאם להעדפותיו של הפעוט, לאפשר אכילה עם כלי אוכל או עם הידיים |
שותה מכוס מבלי לשפוך, מסוגל להניח את הכוס על השולחן ללא קושי |
לעודד שמירה על נימוסי שולחן תוך מתן חיזוקים על התנהגות רצויה |
מסוגל להתנהג על פי כללי הנימוס המקובלים |
התפתחות צפויה
מביע את העדפותיו לגבי אוכל ושתיה
תפקיד ההורים
לשוחח עם הפעוט בנושאים הקשורים לארוחה
("טעים לך?", "נהנת?", "היה נעים לאכול בחברתך")
התפתחות צפויה
אוכל בצורה נכונה באמצעות כף ומזלג
תפקיד ההורים
בהתאם להעדפותיו של הפעוט, לאפשר אכילה עם כלי אוכל או עם הידיים
התפתחות צפויה
שותה מכוס מבלי לשפוך, מסוגל להניח את הכוס על השולחן ללא קושי
תפקיד ההורים
לעודד שמירה על נימוסי שולחן תוך מתן חיזוקים על התנהגות רצויה
התפתחות צפויה
מסוגל להתנהג על פי כללי הנימוס המקובלים
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מפתח יוזמה ומיומנויות חברתיות הקשורות להרגלי אכילה |
לאפשר לילד לסייע בעריכת השולחן ובהכנה של מזון פשוט, לשתף את הילד בהכנת עוגות |
נהנה לעזור בהכנת הארוחה |
להציע תפריט מזין ומגוון ולהמעיט בחטיפים וממתקים, רצוי להסביר מדוע יש להגביל מזון זה |
מסוגל להבין את הקשר בין מזון ובריאות |
התפתחות צפויה
מפתח יוזמה ומיומנויות חברתיות הקשורות להרגלי אכילה
תפקיד ההורים
לאפשר לילד לסייע בעריכת השולחן ובהכנה של מזון פשוט, לשתף את הילד בהכנת עוגות
(בחישה, ערבוב, מזיגה)
התפתחות צפויה
נהנה לעזור בהכנת הארוחה
תפקיד ההורים
להציע תפריט מזין ומגוון ולהמעיט בחטיפים וממתקים, רצוי להסביר מדוע יש להגביל מזון זה
התפתחות צפויה
מסוגל להבין את הקשר בין מזון ובריאות
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
בשל לפעילות משותפת במטבח |
לשתף את הילד בקביעת התפריט |
מסוגל ללמוד ולהבין את הרכבי המזונות ואת חשיבותם |
לתכנן ולהכין במשותף ארוחה בבית ובגן |
מסוגל לבחור מבין מגוון מזונות |
ללמד נימוסי שולחן ושימוש בכלי אוכל וסכו"ם |
מעדיף מזונות מסוימים |
לשתף את הילד בארוחות משפחתיות |
מוכן לטעום מזונות חדשים |
להסביר את חשיבות הגיוון במזונות |
לשמש דוגמה אישית לילד בבחירת המזון |
|
לאפשר בחירת מזון מועדף |
|
לעודד טעימת מזונות חדשים בקצב המתאים לילד, אין להפעיל לחץ או להכריח |
|
לחזור ולהגיש מזונות שנדחו בעבר על ידי הילד על מנת לאפשר לו לטעום שנית |
|
להימנע ממאבקים סביב נושא האוכל |
התפתחות צפויה
בשל לפעילות משותפת במטבח
תפקיד ההורים
לשתף את הילד בקביעת התפריט
התפתחות צפויה
מסוגל ללמוד ולהבין את הרכבי המזונות ואת חשיבותם
תפקיד ההורים
לתכנן ולהכין במשותף ארוחה בבית ובגן
התפתחות צפויה
מסוגל לבחור מבין מגוון מזונות
תפקיד ההורים
ללמד נימוסי שולחן ושימוש בכלי אוכל וסכו"ם
התפתחות צפויה
מעדיף מזונות מסוימים
תפקיד ההורים
לשתף את הילד בארוחות משפחתיות
התפתחות צפויה
מוכן לטעום מזונות חדשים
תפקיד ההורים
להסביר את חשיבות הגיוון במזונות
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לשמש דוגמה אישית לילד בבחירת המזון
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לאפשר בחירת מזון מועדף
(במסגרת התפריט המשפחתי)
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לעודד טעימת מזונות חדשים בקצב המתאים לילד, אין להפעיל לחץ או להכריח
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לחזור ולהגיש מזונות שנדחו בעבר על ידי הילד על מנת לאפשר לו לטעום שנית
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להימנע ממאבקים סביב נושא האוכל