20 ינואר 2017 כ"ב טבת תשע"ז

מדרגות ההתפתחות

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
בחרו באחד מהתחומים שברשימה לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

עיכובים בהתפתחות

Developmental Delays

מהו אבחון התפתחותי?

מטרת האבחון היא להעריך את מידת התפתחותו של הילד מבחינה גופנית, שפתית, שכלית (אינטלקטואלית), חברתית ורגשית. האבחון מבוצע על ידי מאבחן שזו מומחיותו או על ידי צוות מומחים שכולל רופא ילדים, קלינאי תקשורת, מומחה לשמיעה, מרפא בעיסוק, פסיכולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים ומומחים אחרים, בהתאם לצורך. 
האבחון 'נתפר' בהתאם לגילו של הילד והחשד לעיכוב או לבעיה מסוימת. לקראת האבחון תתבקשו לענות על שאלון מפורט לגבי התפתחותו של הילד, יכולותיו התנועתיות, התנהגותו, האם הוא אוהב לשחק וכיצד והאם הוא מתקשר עם בני משפחה, אנשים אחרים ועם סביבתו בכללותה. 
הילד יעבור שורה של מבדקים שעשויים לכלול בדיקה גופנית, בדיקת ראיה ושמיעה, צפייה בשעת משחק וכן מבחנים דידקטיים שמטרתם לבדוק את יכולותיו של הילד בהתאם לגילו, כישוריו וחולשותיו. 
עצם ההמלצה להשלח לאבחון עלולה להלחיץ אתכם מאד ולעורר בכם רגשי חרדה ואפילו רגשי אשם. אף הורה אינו רוצה לחשוב שלילדו יש בעיה ולכן זה אך טבעי לחשוש. יחד עם זאת חשוב להבין שהאבחון - כשמו כן הוא - אבחון לצורך הערכת מצבו הכללי של הילד ואינו מקבע אבחנה ישירה (אם כי עלול להוביל לכזו בהמשך) לגבי מצבו של הילד. 
במרבית המקרים יעלה האבחון כי הילד בריא והתנהגותו תקינה לחלוטין וכי אין כל צורך בהתערבות נוספת, אם כי יתכן שינתנו המלצות נקודתיות לפיהן ניתן יהיה לעבוד עם הילד. רצוי להתייחס לאבחון כאל תהליך חיובי שעשוי להועיל לילד ושבשום מקרה לא יפגע בו לרעה. 

כיצד אדע אם ילדי זקוק לאבחון?

קצב גדילתו והתפתחותו של ילדכם מנוטר במסגרת טיפת החלב ואחר כך בגן ובבית הספר. אם האחות או הרופא בטיפת החלב (ובהמשך, הגננת או המורה) יחשדו שהילד מתעכב בהתפתחותו תופנו למרכז להתפתחות הילד, לצורך המשך הברור. 
כהורים, גם אתם יכולים לדרוש אבחון עבור ילדכם. למעשה, במרבית המקרים ההורים הם אלו שיצביעו על עיכוב התפתחותי מאחר שהם מכירים את ילדם טוב מכולם. אם אתם חוששים לגבי יכולותיו של ילדכם, בין אם בדיבור או בהתפתחות תנועתית, הפנו את תשומת ליבו של רופא הילדים או של אחות טיפת החלב לבעיה ובקשו הפניה למרכז להתפתחות הילד לצורך אבחון וברור נוספים. 
אם ילדכם נמצא בגן או בפעוטון יתכן שהגננת תבחין כי התפתחותו אינה תואמת את יתר בני גילו בגן ותציע שתקחו אותו לאבחון מתאים. 

כיצד נוכל להעריך האם האבחון בוצע כהלכה?

כל אבחון נערך בצורה שונה מאחר שכל ילד וכל משפחה הם שונים. אבחון יעיל מתבסס בדרך כלל על כמה עקרונות מהותיים:
  • שיתוף פעולה בין ההורים לבין צוות המומחים. ההורים מכירים את ילדם טוב מכולם ולכן הם בעלי תפקיד חשוב בתהליך ועליהם לשתף את צוות המומחים בכל מידע שקיים בידיהם על הילד.
  • האבחון צריך להתבצע על ידי צוות מומחים בהתפתחות הילד שיכלול רופא ילדים, מומחה לשמיעה, פסיכולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים ומומחים אחרים על מנת לקבל תמונה כללית על כישוריו וחולשותיו של הילד.
  • על האבחון להתבצע במספר מסגרות ובנוכחות אנשים שונים על מנת לקבל תמונה אמיתית על הילד, כישוריו והתנהגותו במצבים שונים ובנוכחות דמויות שונות.
  • תהליך האבחון צריך לעמוד על כישוריו של הילד וכן על חולשותיו.
  • אין להפריד את הילד מההורים במהלך האבחון כדי למנוע חרדות מיותרות.
  • האבחון צריך להקנות תחושה חיובית ומסייעת. עצם תהליך האבחון מאפשר להורים רבים לקבל מענה לגבי התפתחותו של הילד והאפשרויות שעומדות לרשותם כדי לסייע לו להתקדם בעתיד.
 

כיצד אבטיח אבחון יעיל עבור ילדי?

שיתוף הפעולה של ההורים במהלך תהליך האבחון חשוב במיוחד להצלחתו:
  • רצוי ששני ההורים ישתתפו בפגישות ובאבחון עצמו מאחר שכל אחד מכם עשוי לתרום מידע חשוב לגבי הילד. כמו כן תוכלו להשוות רשמים ולוודא כי שניכם מבינים את שמתרחש.
  • וודאו שהילד בריא במהלך האבחון וכי הוא חש בנוח. פחד או מחלה עלולים לפגוע בהתנהגותו של הילד וביכולתו להפגין את מלוא יכולותיו במהלך תהליך האבחון.
  • דאגו לקבל דוח מסודר בכתב בסיום האבחון. אם קיימות נקודות בלתי מובנות בקשו הסברים מתאימים.
  • וודאו כי אתם שלמים עם תהליך האבחון ותוצאותיו. שקלו לקבל חוות דעת נוספת לפני שתחליטו על כל מתווה טיפולי (או העדרו) בעקבות האבחון ומסקנותיו.
 
אם ילדכם הופנה לטיפול דאגו שיעבור אבחונים תקופתיים. ילדים שונים גדלים ומתפתחים בקצבים ייחודיים להם ולכן חשוב לוודא כי ילדכם מקבל את הטיפול המתאים ביותר עבורו בכל נקודת זמן. אם אתם חשים כי מסגרת טיפולית מסוימת מיצתה את עצמה חפשו מסגרת אחרת שתתאים יותר.