18 אוקטובר 2017 כ"ח תשרי תשע"ח

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: עיכובים בהתפתחות

מידע לפי גיל

התפתחות שפה ותקשורת

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר.
  • משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים.
  • משמיע קולות בזמן ההאכלה.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.

תפקיד ההורים

  • ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה.
  • לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה.
  • ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • משמיע קולות מלמול וגרגור.
  • עוקב בעיניו לכל הכיוונים.
  • משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים.
  • מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה.

תפקיד ההורים

  • לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים.
  • ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם.
 
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם.
  • משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון 'בה, גה, מה'.
  • צוחק בקול.
  • מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר.

תפקיד ההורים

  • לפתח עם התינוק שיחה.
  • לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו.
  • לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו.
  • לשיר ולדבר אל התינוק.
  • ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק. להסביר לתינוק את שנעשה.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: 'בה, מו, דה', ובהמשך גם של שתי הברות ('בה-דה').
  • נהנה להשמיע צלילים לעצמו.
  • משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות.
  • מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, 'ידיים למעלה' או 'מחא כפיים').

תפקיד ההורים

  • ללוות כל פעילות עם התינוק במלל.
  • חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו 'אמא, אבא, ביי-ביי או שלום'.
  • יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של אברי גוף, מאכלים או צעצועים.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא.
  • מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון 'תן לי' או 'קח.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • מבין הגבלות כגון 'לא, 'כן' ו- 'אסור'.
  • מבין את משמעותם של מושגים כגון 'שלום' ו- 'ביי בי'.
  • מכיר מילים כמו 'אמא' או 'אבא' ומייחס אותן להוריו.
  • מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים.
  • משתמש בהברות כפולות ('דאדא', 'מאמא') ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ('בה בה בה', 'מה מה מה').
  • מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם.
  • מזהה חפצים על פי שמם.
  • אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון 'הב-הב' לכלב.
  • מכיר שירי משחק.

תפקיד ההורים

  • ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים.
  • לעודד חיקוי תנועות דוגמת 'ידיים על הראש.
  • לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות.
  • להראות לתינוק תמונות בספר (בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים).
  • יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה.
  • להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים.
  • לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק.
12 עד 18 חודשים 

התפתחות צפויה

  • מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו.
  • מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. לדוגמה, 'תתכופף ותרים את הכדור'.
  • מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה.
  • משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים.
  • ממשיך להשתמש בשפה משלו.
  • מבטא מילים בודדות 'אבא, אמא') ומבעים (לדוגמה, אומר 'מה' כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע).
  • לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים.

תפקיד ההורים

  • להעשיר את עולמו של הילד. להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק.
  • להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר.
  • לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם.
  • אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים.
  • מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר.
  • מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף.
  • לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ- 50 מילים מוכרות.
  • הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.

תפקיד ההורים

  • להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה.
  • לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם.
  • לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט.
  • לשיר ולדקלם בחרוזים.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • מדבר ללא הרף. הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר.
  • אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילה.
  • מצרף 2-3 מילים למשפט. תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ('איפה אבא?', 'אבא הלך לעבודה').
  • מצרף שמות וכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'לי', 'אותי').
  • מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר ('קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה').
  • יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו.
  • ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו.
  • שר ומספר שירי ילדים.
  • נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות.
  • לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים.
  • מרכיב משפטים שלמים ומורכבים.
  • משתמש בלשון יחיד- רבים, זכר-נקבה.
  • שואל שאלות רבות ('מי?', 'מה?', 'למה?', 'מה זה?').
  • מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב.
  • מנהל שיחות פשוטות.
  • מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר.
  • משתמש בשפה משלו.

תפקיד ההורים

  • להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות.
  • תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות.
  • להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. היינו, 'לשחק' את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות.
  • להסביר מושגי כמות וכמויות.
  • אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה.
  • אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • אוצר המילים ממשיך לגדול.
  • משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת 'על יד', 'מעל' או 'מתחת'.
  • יודע לספור עד 10 או יותר.
  • מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה).
  • שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים.
  • לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו.

תפקיד ההורים

  • ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו.
  • ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ- 10.
  • להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות.
  • יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ- 6 חודשים. במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול.
  • בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים. משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית.
  • מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון.
  • מכיר 4 צבעים ואף יותר.
  • אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו.
  • יודע את שמות ימי השבוע.
  • מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים.
  • יכול להתאים את דברים למאזין (היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד).
  • מתחיל למנות 4-5 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה.
  • יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר').

תפקיד ההורים

  • להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים.
  • ללמד את קשת הצבעים הרחבה.
  • לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום.
  • תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה.
  • לעודד ספירה לאחור מ- 5 ל- 0.
  • להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה.
  • משתמש במשפטי תנאי ('אם...אז...') ובמילות קשר כגון 'אבל' או 'אף על פי' אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים.
  • משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד).
  • מסוגל לספור עד 20 ואף יותר.
  • יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים).

תפקיד ההורים

  • להקריא ולספר לילד סיפורים. ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם.
  • לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות.
  • לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה.
  • לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק.
  • יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי.