22 ספטמבר 2017 ב' תשרי תשע"ח

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: עיכובים בהתפתחות

מידע לפי גיל

התפתחות שפה ותקשורת

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר.
  • משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים.
  • משמיע קולות בזמן ההאכלה.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה.
  • לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה.
  • ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • משמיע קולות מלמול וגרגור.
  • עוקב בעיניו לכל הכיוונים.
  • משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.
  • משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים.
  • מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה.
  • לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים.
  • ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם.

3 עד 6 חודשים
  • מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם.
  • משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון 'בה, גה, מה'.
  • צוחק בקול.
  • מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר.

  • לפתח עם התינוק שיחה.
  • לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו.
  • לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו.
  • לשיר ולדבר אל התינוק.
  • ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק. להסביר לתינוק את שנעשה.

6 עד 9 חודשים
  • מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: 'בה, מו, דה', ובהמשך גם של שתי הברות ('בה-דה').
  • נהנה להשמיע צלילים לעצמו.
  • משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות.
  • מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, 'ידיים למעלה' או 'מחא כפיים').
  • ללוות כל פעילות עם התינוק במלל.
  • חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו 'אמא, אבא, ביי-ביי או שלום'.
  • יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של אברי גוף, מאכלים או צעצועים.
9 עד 12 חודשים
  • התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא.
  • מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון 'תן לי' או 'קח.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • מבין הגבלות כגון 'לא, 'כן' ו- 'אסור'.
  • מבין את משמעותם של מושגים כגון 'שלום' ו- 'ביי בי'.
  • מכיר מילים כמו 'אמא' או 'אבא' ומייחס אותן להוריו.
  • מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים.
  • משתמש בהברות כפולות ('דאדא', 'מאמא') ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ('בה בה בה', 'מה מה מה').
  • מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם.
  • מזהה חפצים על פי שמם.
  • אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון 'הב-הב' לכלב.
  • מכיר שירי משחק.
  • ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים.
  • לעודד חיקוי תנועות דוגמת 'ידיים על הראש.
  • לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות.
  • להראות לתינוק תמונות בספר (בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים).
  • יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה.
  • להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים.
  • לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק.
12 עד 18 חודשים
  • מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו.
  • מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. לדוגמה, 'תתכופף ותרים את הכדור'.
  • מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה.
  • משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים.
  • ממשיך להשתמש בשפה משלו.
  • מבטא מילים בודדות 'אבא, אמא') ומבעים (לדוגמה, אומר 'מה' כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע).
  • לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים.
  • להעשיר את עולמו של הילד. להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק.
  • להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר.
  • לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות.
18 עד 24 חודשים
  • תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם.
  • אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים.
  • מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר.
  • מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף.
  • לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ- 50 מילים מוכרות.
  • הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.
  • להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה.
  • לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם.
  • לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט.
  • לשיר ולדקלם בחרוזים.

24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • מדבר ללא הרף. הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר.
  • אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילה.
  • מצרף 2-3 מילים למשפט. תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ('איפה אבא?', 'אבא הלך לעבודה').
  • מצרף שמות וכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'לי', 'אותי').
  • מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר ('קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה').
  • יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו.
  • ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו.
  • שר ומספר שירי ילדים.
  • נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות.
  • לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים.
  • מרכיב משפטים שלמים ומורכבים.
  • משתמש בלשון יחיד- רבים, זכר-נקבה.
  • שואל שאלות רבות ('מי?', 'מה?', 'למה?', 'מה זה?').
  • מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב.
  • מנהל שיחות פשוטות.
  • מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר.
  • משתמש בשפה משלו.

  • להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות.
  • תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות.
  • להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. היינו, 'לשחק' את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות.
  • להסביר מושגי כמות וכמויות.
  • אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה.
  • אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • אוצר המילים ממשיך לגדול.
  • משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת 'על יד', 'מעל' או 'מתחת'.
  • יודע לספור עד 10 או יותר.
  • מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה).
  • שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים.
  • לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו.
  • ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו.
  • ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ- 10.
  • להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות.
  • יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ- 6 חודשים. במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול.
  • בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים. משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית.
  • מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון.
  • מכיר 4 צבעים ואף יותר.
  • אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו.
  • יודע את שמות ימי השבוע.
  • מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים.
  • יכול להתאים את דברים למאזין (היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד).
  • מתחיל למנות 4-5 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה.
  • יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר').
  • להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים.
  • ללמד את קשת הצבעים הרחבה.
  • לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום.
  • תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה.
  • לעודד ספירה לאחור מ- 5 ל- 0.
  • להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה.
  • משתמש במשפטי תנאי ('אם...אז...') ובמילות קשר כגון 'אבל' או 'אף על פי' אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים.
  • משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד).
  • מסוגל לספור עד 20 ואף יותר.
  • יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים).
  • להקריא ולספר לילד סיפורים. ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם.
  • לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות.
  • לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה.
  • לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק.
  • יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי.

התפתחות שכלית-חברתית

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל.
  • התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות.
  • מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף.
  • בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב.
  • להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים.
  • ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו.
  • לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק (רצוי בגובה כ- 25- 30 סנטימטרים מעל פניו).
  • להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו.
  • לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות.
  • מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים.
  • בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה.
  • סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.
  • להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים. לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם.
  • להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו.
  • להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב.
3 עד 6 חודשים
  • מתעניין ונהנה מתנועות גופו.
  • מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם.
  • החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות.
  • מחייך למראה דמותו במראה.
  • מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה.
  • מגיב בקול לחיוכה של אמו.
  • מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל).
  • ללוות במלל כל פעילות עם התינוק.
  • לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו (חיבוק, נשיקה וודיבור בקול רך ונעים).
  • לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא.
6 עד 9 חודשים
  • מגלה את סביבתו תוך כדי משחק.
  • מתחיל להגיב למילה 'לא' ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו.
  • מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ('חרדת זרים').
  • מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו.
  • חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה.
  • נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר.
  • מסמן לשלום ומוחא כפיים.
  • מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו.
  • חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם.
  • לעודד משחק חברתי ('מחא כפיים' או 'קוקו')
  • לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות (לדוגמה, 'הנה מים' או 'זהו אור').
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת.
9 עד 12 חודשים
  • סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה.
  • מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו.
  • מתחיל להענות לקריאה בשמו.
  • מבין בקשות פשוטות כגון 'תן נשיקה' או 'תנופף שלום'.
  • מגלה חפץ שהוחבא.
  • 'עושה' פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
  • מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה.
  • מושך חוט כדי להגיע לטבעת.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת.
  • לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן.
  • לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית.
  • להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה (לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים).
  • לשחק משחקי 'קוקו', להסתיר ולגלות חפצים.
  • לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים.
  • להשתמש בספרים מקרטון קשיח. רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים.
  • להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות.
  • להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ('חכה רגע' כי..').
12 עד 18 חודשים
  • כשנשאל, מצביע על אברי גוף וחפצים מוכרים.
  • ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ('תן נשיקה', 'תעשה שלום').
  • מבלה זמן רב בחקירת חפצים. בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה.
  • מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות). נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם.
  • מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור.
  • מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות.
  • מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים. נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל.
  • דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח.
  • תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, 'תכניס רגל למכנס') כדי שילמד לקשר בין אבר הגוף ופריט הלבוש.
  • לבקש שיצביע על אברי גוף מוכרים. חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון.
  • לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק.
  • לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא.
  • לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים).
  • לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר.
  • לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה.
  • לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט.
  • לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס). אפשרי בשעת הרחצה.

18 עד 24 חודשים
  • נצמד להורה ומביע רגשות חיבה.
  • מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה.
  • אוצר המילים מתרחב מאוד.
  • מתעניין באירועים חדשים.
  • מרבה לשאול 'מה זה?'.
  • מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר. מסוגל להבין הוראות פשוטות.
  • מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ('לא רוצה', 'אני לבד') אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה.
  • שומר על 'רכושו' בקנאות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם.
  • נהנה לשחק משחק דמיוני.
  • נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים.
  • ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר.
  • להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה. ללטף, לנשק ולחבק אותו.
  • להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב.
  • להשתמש במושגי יחס כגון 'מעט, הרבה, למעלה, למטה'.
  • לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית.
  • להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים).
  • להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט. יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה.
  • לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים.
  • לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית).
  • לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים.
  • מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני.
  • אינו יודע לדחות סיפוקים.
  • התנהגותו המרדנית נמשכת.
  • שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה.
  • אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה.
  • ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים.
  • לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה.
  • מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים).
  • מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת אופן.
  • משחק משחקי 'כאילו'. מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני.
  • מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע.
  • לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו.
  • לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם.
  • לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין.
  • להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט.
  • לספק צעצועים בטיחותיים.
  • לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו.
  • ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו (לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה).
  • לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה.
  • להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם.
  • לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו.
  • לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח.
  • לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים (היינו שבנות משחקות בבובות ובנים במכוניות).
  • מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה.
  • דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות.
  • תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד.
  • מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר.
  • מזהה צבעים ונוקב בשמם.
  • משחק משחקי 'כאילו'.
  • מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון.
  • משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו.
  • מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים (דמיוניים או מוחשיים).
  • לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם.
  • לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף.
  • לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש.
  • לעודד ספירה כמותית של חפצים.
  • לאפשר לילד לספר את חוויותיו. במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה).
  • לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה.
  • לגלות הבנה לפחדיו של הילד. לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון.
  • להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • יוזם ומפתח משחקי דמיון.
  • מקבל מרות מתוך הבנה.
  • מבין כללי משחק.
  • בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים.
  • מבין משמעות של מספר וכמות עד 10.
  • מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו.
  • מפתח שליטה וויסות עצמי. מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק.
  • מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.
  • בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען
  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו.

    לשחק במשחקי זיכרון שונים.
  • לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק (משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה).
  • לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע.
  • להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. להדגיש את הסיבות להצלחה.
  • להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם.
  • מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים (לדוגמה, גודל וצבע).
  • מבין פעולות חשבון פשוטות.
  • מבין את הרכבם של עצמים וחפצים.
  • תופס את תפקיד הבן ואת תפקיד הבת, ומסוגל לעמוד על ההבדלים.
  • מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע.
  • בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה.
  • מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן.
  • חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות.
  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים.
  • לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות. יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת.
  • לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק.
  • להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה.

התפתחות המגע ויכולת המשחק

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים.
  • בוכה בתגובה לאי נוחות.
  • נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו.
  • לאפשר מגע רך ונעים.
  • להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול.
  • לארגן בבית סביבת משחק מתאימה. רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה).
  • להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו.
  • לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות.
  • רצוי להימנע מעודף גירויים.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • זמן התגובה לגירויים מתקצר.
  • כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע.
  • לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות.
  • להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל, וצורה מגוונים.
3 עד 6 חודשים
  • נהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו.
  • התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת.
  • נהנה ממגע עם מרקמים שונים אך נרתע ממרקמים שאינם נעימים (לדוגמא, דשא).
  • לאחר גיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.
  • בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט.
  • יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון.
  • לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים.
6 עד 9 חודשים
  • סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים.
  • לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו.
  • מביא הכל לפיו.
  • לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה.
  • מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת.
  • מקיש קובייה בקובייה.
  • אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה).
  • לתת לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה).
  • להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ.
  • להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד.
  • לשחק ב- 'קוקו', 'מחא כפיים' וללמד את התינוק לנופף לשלום.

9 עד 12 חודשים
  • מכניס חפצים לפה.
  • דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסא.
  • מוצא צעצוע מוסתר.
  • משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה.
  • מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע.
  • מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק.
  • מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו.
  • משחרר חפץ על מנת לקחת אחר.
  • לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת.
  • עודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים.
  • לשחק משחקי 'קוקו'.
  • לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו.
  • ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית.
  • לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות.
  • לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה.
12 עד 18 חודשים
  • מתחיל להניח קובייה על קובייה.
  • מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו.
  • מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר.
  • מחקה משחק לאחר הדגמה (לדוגמה, השחלת טבעות על מגדל).
  • נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים.
  • כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר.
  • מפגין חיבה לחפץ מוכר (למשל, לדובי אהוב).
  • נהנה ממשחק דמיוני (לדוגמה, האכלת בובה).
  • משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים.
  • מגלגל כדור קטן לעבר ההורה.
  • נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה.
  • מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם.
  • לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים.
  • לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים.
  • לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק.
  • לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה.
  • לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט.
  • לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן.
  • תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים.
18 עד 24 חודשים
  • מפסיק להכניס צעצועים לפיו.
  • מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס.
  • מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית).
  • יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו.
  • משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובניה.
  • נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 5-15 דקות).
  • מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו.
  • נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים).
  • לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון.
  • לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק.
  • לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה.
  • לשחק עם הילד ב- 'מחבואים'.
  • לאפשר בחירה בין שני משחקים.
  • לאפשר משחקי יצירה ובניה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 2-3 חלקים.
  • להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה.
  • לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • סקרן ופעיל מאד.
  • אינו מודע לסכנות.
  • עקשן ודווקאי.
  • בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים. חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים.
  • משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של 'תן וקח', 'מחבואים' ו- 'תופסת', מבלי לציית לכללי המשחק.
  • מתעניין במשחקי בניה ויצירה.
  • יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים.
  • לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק.
  • משחק במשחק דמיוני.
  • אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
  • מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק.
  • מזהה וממיין חפצים לפי צבע.
  • אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים.
  • לאפשר מרחב משחק בטוח.
  • לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל.
  • לשחק עם הפעוט ב- 'מחבואים', 'תופסת', משחקי כדור ומשחקי בניה ויצירה.
  • לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב. להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד.
  • לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות.
  • לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת.
  • לספק פאזלים של צורות פשוטות (עד 6 חלקים).
  • לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • אוהב לעזור בעבודות הבית.
  • לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו.
  • נהנה ממשחקי רצפה (קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית).
  • מצטרף למשחקי 'כאילו'.
  • מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים.
  • עשוי להעדיף חבר מסוים.
  • מבין שצריך להתחלק במשחקים.
  • מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו.
  • לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה.
  • לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק.
  • לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון.
  • לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב- 'תור').
  • לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים.
  • משחק במשחקי הרכבה. מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים (מלגו או מקוביות).
  • גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות.
  • בוחר את חבריו. חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל- 2-5 ילדים למשחק.
  • בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים.
  • תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו.
  • מעוניין לסיים משימות שהחל בהן.
  • נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו.
  • מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה.
  • לנהוג בעקביות לגבי איסורים. חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים.
  • לשחק יחד עם הילד.
  • לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות. רצוי ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים.
  • לשיר לילד ואתו וללמדו שירים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות.
  • ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור.
  • משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר.
  • משחק במשחקי הרכבה מורכבים.
  • גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד.
  • משחק במשחקי מחשב.
  • משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי.
  • צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה למשחק עם 2-5 ילדים. תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים.
  • הולך אחרי מנהיג חברתי.
  • מאותגר על ידי פעילות תחרותית.
  • לעודד משחק משותף של הורים וילדים.
  • לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות.
  • לחשוף את הילד למשחקים שונים ומגוונים.
  • ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לשיר לילד ואתו. ללמד את הילד שירים חדשים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים. ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ- DVD.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
  • לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות.