28 מאי 2017 ג' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

פרידה, עצמאות והתקפי זעם

Separation, Independence and Temper Tantrums

התפתחות שכלית וחברתית

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל.
  • התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות.
  • מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף.
  • בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או
    כאב
    .
  • להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים.
  • ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו.
  • לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק (רצוי בגובה כ- 25- 30 סנטימטרים מעל פניו).
  • להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו.
  • לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות.
  • מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים.
  • בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה.
  • סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.
  • להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים. לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם.
  • להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו.
  • להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב.
3 עד 6 חודשים
  • מתעניין ונהנה מתנועות גופו.
  • מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם.
  • החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות.
  • מחייך למראה דמותו במראה.
  • מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה.
  • מגיב בקול לחיוכה של אמו.
  • מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל).
  • ללוות במלל כל פעילות עם התינוק.
  • לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו (חיבוק, נשיקה וודיבור בקול רך ונעים).
  • לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא.
6 עד 9 חודשים
  • מגלה את סביבתו תוך כדי משחק.
  • מתחיל להגיב למילה 'לא' ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו.
  • מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ('חרדת זרים').
  • מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו.
  • חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה.
  • נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר.
  • מסמן לשלום ומוחא כפיים.
  • מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו.
  • חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם.
  • לעודד משחק חברתי ('מחא כפיים' או 'קוקו')
  • לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות (לדוגמה, 'הנה מים' או 'זהו אור').
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת.
9 עד 12 חודשים
  • סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה.
  • מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו.
  • מתחיל להענות לקריאה בשמו.
  • מבין בקשות פשוטות כגון 'תן נשיקה' או 'תנופף שלום'.
  • מגלה חפץ שהוחבא.
  • 'עושה' פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
  • מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה.
  • מושך חוט כדי להגיע לטבעת.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת.
  • לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן.
  • לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית.
  • להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה (לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים).
  • לשחק משחקי 'קוקו', להסתיר ולגלות חפצים.
  • לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים.
  • להשתמש בספרים מקרטון קשיח. רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים.
  • להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות.
  • להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ('חכה רגע' כי..').
12 עד 18 חודשים
  • כשנשאל, מצביע על אברי גוף וחפצים מוכרים.
  • ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ('תן נשיקה', 'תעשה שלום').
  • מבלה זמן רב בחקירת חפצים. בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה.
  • מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות). נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם.
  • מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור.
  • מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות.
  • מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים. נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל.
  • דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח.
  • תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, 'תכניס רגל למכנס') כדי שילמד לקשר בין אבר הגוף ופריט הלבוש.
  • לבקש שיצביע על אברי גוף מוכרים. חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון.
  • לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק.
  • לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא.
  • לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים).
  • לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר.
  • לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה.
  • לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט.
  • לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס). אפשרי בשעת הרחצה.

18 עד 24 חודשים
  • נצמד להורה ומביע רגשות חיבה.
  • מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה.
  • אוצר המילים מתרחב מאוד.
  • מתעניין באירועים חדשים.
  • מרבה לשאול 'מה זה?'.
  • מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר. מסוגל להבין הוראות פשוטות.
  • מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ('לא רוצה', 'אני לבד') אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה.
  • שומר על 'רכושו' בקנאות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם.
  • נהנה לשחק משחק דמיוני.
  • נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים.
  • ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר.
  • להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה. ללטף, לנשק ולחבק אותו.
  • להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב.
  • להשתמש במושגי יחס כגון 'מעט, הרבה, למעלה, למטה'.
  • לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית.
  • להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים).
  • להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט. יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה.
  • לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים.
  • לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית).
  • לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים.
  • מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני.
  • אינו יודע לדחות סיפוקים.
  • התנהגותו המרדנית נמשכת.
  • שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה.
  • אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה.
  • ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים.
  • לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה.
  • מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים).
  • מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת אופן.
  • משחק משחקי 'כאילו'. מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני.
  • מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע.
  • לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו.
  • לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם.
  • לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין.
  • להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט.
  • לספק צעצועים בטיחותיים.
  • לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו.
  • ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו (לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה).
  • לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה.
  • להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם.
  • לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו.
  • לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח.
  • לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים (היינו שבנות משחקות בבובות ובנים במכוניות).
  • מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה.
  • דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות.
  • תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד.
  • מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר.
  • מזהה צבעים ונוקב בשמם.
  • משחק משחקי 'כאילו'.
  • מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון.
  • משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו.
  • מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים (דמיוניים או מוחשיים).
  • לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם.
  • לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף.
  • לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש.
  • לעודד ספירה כמותית של חפצים.
  • לאפשר לילד לספר את חוויותיו. במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה).
  • לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה.
  • לגלות הבנה לפחדיו של הילד. לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון.
  • להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • יוזם ומפתח משחקי דמיון.
  • מקבל מרות מתוך הבנה.
  • מבין כללי משחק.
  • בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים.
  • מבין משמעות של מספר וכמות עד 10.
  • מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו.
  • מפתח שליטה וויסות עצמי. מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק.
  • מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.
  • בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען
  • לחשוף את הילד למגוון
    גירויים
    , חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו.

    לשחק במשחקי זיכרון שונים.
  • לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק (משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה).
  • לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע.
  • להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. להדגיש את הסיבות להצלחה.
  • להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם.
  • מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים (לדוגמה, גודל וצבע).
  • מבין פעולות חשבון פשוטות.
  • מבין את הרכבם של עצמים וחפצים.
  • תופס את תפקיד הבן ואת תפקיד הבת, ומסוגל לעמוד על ההבדלים.
  • מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע.
  • בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה.
  • מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן.
  • חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות.
  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים.
  • לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות. יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת.
  • לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק.
  • להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה.