21 ינואר 2017 כ"ג טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

ראיה

Vision

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים 
0-6 שבועות
  • רגיש לעוצמות אור שונות.
  • החל מגיל 4 שבועות מסוגל לעקוב בעיניו עד לזווית של 45 מעלות בכל צד.
  • מבחין בפני אמו ובחפצים משמעותיים ומוכרים.
  • מתמקד בראייה בגבול שבין צבעים מנוגדים.
  • להתאים את עצמת האור לתגובת התינוק. יש להימנע מחשיפה לאור חזק, מרצד ומסנוור.
  • להראות חפצים בעלי צבעים מנוגדים ולהניעם באיטיות כדי לאפשר מעקב אחריהם. יש להחזיק את החפצים במרחק 25-30 סנטימטרים מפני התינוק.
  • ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו בקול רך ונעים ולחכות בשקט לתגובתו הקולית. בתגובה, להגיב שוב ('ניהול שיחה').
6 שבועות עד 3 חודשים
  • שליטה בראש מאפשרת לתינוק להתמקד בחפצים.
  • לקראת גיל 8 שבועות מעדיף להתמקד בעיניו של אדם הנמצא מולו.
  • לקראת גיל 10 שבועות מתחיל לפתח ראייה תלת ממדית ויוצר קשר עין.
  • עוקב במבט אחרי עצם נע במרחק 25-30 סנטימטרים, עד לזווית של 90 מעלות.
  • לקראת גיל 3 חודשים זווית הראייה מתרחבת.
  • מסוגל למקד מבט בעצם במרחק עד 30 סנטימטרים.
  • מתבונן בידיו תוך כדי ביצוע תנועות עדינות (התפתחות הקשר יד - עין).
  • להראות לתינוק צעצוע או תמונות עם צבעים מנוגדים.
  • למקם צעצוע או תמונות במרחק 25-30 סנטימטרים, בזווית 90 מעלות מפניו של התינוק.
  • להראות תמונת פני אדם.
  • להגיש לתינוק צעצועים קרוב ליד, כדי שיושיט את ידיו וינסה לתפוס.
  • להניח חפצים בעלי גודל, צורה וצבע שונים במרחק כ- 30 סנטימטרים מפניו של התינוק כדי לעודד אותו להושיט את ידיו.
3 עד 6 חודשים
  • המשך התפתחות הקשר יד- עין ועין - יד.
  • לקראת גיל 6 חודשים מסוגל לעקוב ברצף בזווית של עד 180 מעלות, תוך חציית קו האמצע.

    מביט מעלה ומטה.
  • לעודד את התינוק להושיט יד לחפץ ולאחוז בו.
6 עד 9 חודשים
  • מתבונן בכל הכיוונים ומסב את ראשו אם מושכים את תשומת ליבו.
  • עוקב אחר דמויות נעות כשעיניו נעות בהתאם.
  • לקראת גיל 9 חודשים מתחיל לחפש חפץ שיצא מתחום ראייתו.
  • חשוב ללוות במלל את מה שהתינוק רואה בסביבתו.
9 עד 12 חודשים
  • מתבונן במשחק של חיות או ילדים ממרחק 4 מטר.
  • להסב את תשומת לבו של התינוק לחפצים ולדמויות המרוחקות ממנו.
  • ללמד את המושג 'איפה' תוך כדי הצבעה על חפצים מוכרים.
 12 עד 18 חודשים
  • נהנה לעקוב אחר חפצים שזורק ומנסה למוצאם.
  • מזהה אנשים ומקומות מוכרים ממרחק 6-7 מטרים.
  • מצביע על דברים המושכים את תשומת לבו.
  • מתחיל לאמוד את גודלו של חפץ על פי מראהו (בעיקר במושגים של גדול וקטן).
  • מזהה חפצים קטנים הנמצאים במרחק של עד 3 מטרים.
  • לאפשר לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם ולחפש אותם.
  • לעודד משחקים שבהם נעלמים חפצים או אנשים (לדוגמה, להתחבא מאחורי וילון).
  • להסב את תשומת לבו של הפעוט לחפצים מגוונים בסביבתו.
  • להשתמש במושגי יחס כגון קרוב-רחוק, קטן-גדול, מעט-הרבה, מעל- מתחת, על יד- בתוך.
60 עד 72 חודשים

(5-6 שנים)
  • מסוגל לעקוב אחר חפץ נע באמצעות תנועות עיניים בלבד, בכל הכיוונים.