30 מרץ 2017 ג' ניסן תשע"ז
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

חוסר שגשוג ועליה במשקל

(Failure to Thrive and Gain Weight (FTT

התפתחות הרגלי האכילה

גיל הפעוט התפתחות צפויה תפקיד ההורים
0-6 שבועות
  • מתעורר לארוחות לפי צורך.
  • להאכיל ולהניק על פי דרישת התינוק.
  • להאכיל באווירה רגועה כשהתינוק חבוק.
  • ליצור קשר עין בזמן ההאכלה.
6 שבועות עד 3 חודשים
  • זקוק ל- 5-6 ארוחות ביממה.
  • עשוי להסתפק בארוחה אחת בלילה.
  • עלול לסבול מגזים.
  • רצוייה
    הנקה
    מלאה.
  • לשמור על קשר עין בזמן ההאכלה.
3 עד 6 חודשים
  • משתמש בלשון להנעת המזון בפה ולכן עשוי לאכול בכפית.
  • מגלה העדפה לטעמים מסוימים.
  • מסוגל לאכול מזון מעוך או מרוסק.
  • רצוי להמשיך להניק.
6 עד 9 חודשים
  • התינוק שולט בלשונו ובמיקום המזון בפה.
  • התינוק מסוגל לאכול בעזרת ידיו ולהחזיק בעצמו בקבוק.
  • התינוק אוכל מזון מרוסק בכפית.
  • במידה שהתינוק יושב יש להושיבו בכיסא אוכל מתאים.
  • לתת לתינוק אוכל מרוסק.
  • לאפשר לתינוק להחזיק כפית ביד בזמן ההאכלה.
  • חשוב לחשוף את התינוק למזון מגוון ולאפשר לו להחזיק מני מאכלים בידיו.
  • יש לציין את שמות המאכלים הניתנים לתינוק.
9 עד 12 חודשים
  • נהנה מארוחה משותפת עם המשפחה.
  • מחזיק בשתי ידיו בקבוק או ספל.
  • מסוגל ללגום מכוס וללעוס מזון מתאים (בעזרת השיניים או החניכיים).
  • אוכל בעזרת ידיו.
  • מסוגל להחזיק כפית ביד ולהביאה לפיו.
  • יש להושיב את התינוק לארוחה עם שאר בני המשפחה (רצוי בכיסא אוכל מתאים).
  • לאפשר לתינוק להחזיק בקבוק, לשתות מספל ולאכול לבד.
  • לעודד שימוש עצמאי בכפית.
  • להציע לתינוק מזונות מגוונים מתפריט המשפחה. חשוב לציין את שמות מיני המזון.
12 עד 18 חודשים
  • שותה מכוס עם סיוע. לקראת גיל 18 חודשים שותה באופן עצמאי.
  • מסוגל לאכול בעזרת כף או מזלג.
  • חושש מהתנסות במזונות חדשים שאינם מוכרים.
  • להקפיד על זמני ארוחות קבועים.
  • להציע מזון מגוון מתפריט המשפחה ולאפשר לפעוט לווסת את כמויות המזון שאוכל.
  • לעודד אכילה עצמאית בידיים או בעזרת כף או מזלג לא חד גם אם מתלכלך.
  • לחתוך את המזון לקוביות קטנות ולבחור מזון נוח ללעיסה.
  • במידת האפשר, להיפרד מהבקבוק.
  • לשמור על בטיחות בזמן האכילה.
  • להתחיל ללמד נימוסי שולחן פשוטים.
18 עד 24 חודשים
  • אוכל בעצמו בכף.
  • מחזיק כוס בשתי ידיו ושותה.
  • בזמן הארוחה, בודק את יחסי הכוחות בינו לבין ההורה. עלול 'לטעום' מוצרים שאינם ראויים לאכילה.
  • לאפשר אכילה עצמאית תוך הצבת גבולות.
  • להקפיד על צחצוח שיניים. להסביר את חשיבות הצחצוח בשמירה על בריאות השיניים.
  • לשמור על בטיחות באכילה ולמנוע חשיפה למאכלים ומוצרים מסוכנים לרבות פיצוחים, פירות עם חרצנים, מסטיק, סוכריות ונקניקיות.
24 עד 36 חודשים

(2-3 שנים)
  • מביע את העדפותיו לגבי אוכל ושתיה.
  • אוכל בצורה נכונה באמצעות כף ומזלג.
  • שותה מכוס מבלי לשפוך. מסוגל להניח את הכוס על השולחן ללא קושי.
  • מסוגל להתנהג על פי כללי הנימוס המקובלים.
  • לשוחח עם הפעוט בנושאים הקשורים לארוחה ('טעים לך?', 'נהנית?', 'היה נעים לאכול בחברתך').
  • בהתאם להעדפותיו של הפעוט, לאפשר אכילה עם כלי אוכל או עם הידיים.
  • לעודד שמירה על נימוסי שולחן תוך מתן חיזוקים על התנהגות רצויה.
36 עד 48 חודשים

(3-4 שנים)
  • מפתח יוזמה ומיומנויות חברתיות הקשורות להרגלי אכילה.
  • נהנה לעזור בהכנת הארוחה.
  • מסוגל להבין את הקשר בין מזון ובריאות.
  • לאפשר לילד לסייע בעריכת השולחן ובהכנה של מזון פשוט. לשתף את הילד בהכנת עוגות (בחישה, ערבוב, מזיגה).
  • להציע תפריט מזין ומגוון ולהמעיט בחטיפים וממתקים. רצוי להסביר מדוע יש להגביל מזון זה.
48 עד 60 חודשים

(4-5 שנים)
  • בשל לפעילות משותפת במטבח.
  • מסוגל ללמוד ולהבין את הרכבי המזונות ואת חשיבותם.
  • מסוגל לבחור מבין מגוון מזונות.
  • מעדיף מזונות מסוימים.
  • מוכן לטעום מזונות חדשים.
  • לשתף את הילד בקביעת התפריט.
  • לתכנן ולהכין במשותף ארוחה בבית ובגן.
  • ללמד נימוסי שולחן ושימוש בכלי אוכל וסכו"ם.
  • לשתף את הילד בארוחות משפחתיות.
  • להסביר את חשיבות הגיוון במזונות.
  • לשמש דוגמא אישית לילד בבחירת המזון.
  • לאפשר בחירת מזון מועדף (במסגרת התפריט המשפחתי).
  • לעודד טעימת מזונות חדשים בקצב המתאים לילד. אין להפעיל לחץ או להכריח.
  • לחזור ולהגיש מזונות שנדחו בעבר על ידי הילד על מנת לאפשר לו לטעום שנית.
  • להימנע ממאבקים סביב נושא האוכל.