22 יולי 2017 כ"ח תמוז תשע"ז
מעודכן לתאריך  04.06.2013 

הנקת התינוק

Nursing, Breastfeeding

תזונה

תזונה במהלך הנקה

ככלל, אינך צריכה לאכול מזון מיוחד או לאכול כמויות גדולות במיוחד כדי להניק. גופך ייצר את החלב הטוב ביותר עבור תינוקך בכל מקרה. יחד עם זאת מזונה של האם משפיע על הרכבו וטעמו של החלב. מזונות מסוימים מגיעים אל החלב תוך מספר שעות ואילו אחרים רק לאחר יממה. אם תינוקך אינו רגוע באופן חריג נסי להזכר אם אכלת או שתית מיני מזונות חדשים. מזונות שעלולים לגרום לאי נוחות לתינוקות כוללים מוצרי חלב (בעיקר אלו שמכילים חלב פרה), עגבניות, שוקולד ומשקאות שמכילים קפאין (קפה, תה, קולה). אצל חלק מהנשים עלולים ירקות תבלין מסוימים כגון מרווה, פטרוזיליה ונענע להפחית את כמות החלב.
הטיפול בתינוק קטן הוא עבודה קשה ומתישה ולכן חשוב שתשמרי היטב על עצמך ועל בריאותך ותקפידי על תזונה מגוונת ומאוזנת.
אין צורך להימנע מראש מכל סוג של מזון. במידה שתינוקך מגלה סימני אי נוחות לאחר שאכלת או שתית מזון כלשהו, הפסיקי את צריכת המזון החשוד למשך 24-48 שעות ובדקי אם יש שיפור בהתנהגות התינוק. אם התנהגותו של התינוק ממשיכה להיות חריגה, התייעצי עם רופא הילדים או עם אחות טיפת החלב.
במהלך תקופת ההנקה המשיכי ליטול תוסף ברזל וחומצה פולית במינון שהומלץ לך על ידי רופא הנשים.

תזונה מאוזנת ומגוונת כוללת מזונות מכל קבוצות המזון, בשלל צבעים. יש לגוון את סוגי המזון שאוכלים מכל קבוצה:
  • דגנים ומוצרי מאפה לרבות מוצרים מחיטה מלאה, אורז, פסטה, תירס ותפוחי אדמה.
  • ירקות ופירות. מומלץ לצרוך לפחות 4 מנות ירקות בצבעים שונים. מומלץ לצרוך 2-4 מנות פירות בצבעים שונים.
  • מזונות עשירים בחלבונים הכוללים חלב ומוצריו (לא ממותקים), ביצים, קטניות ומוצריהן, בשר הודו, בקר, עוף ודגים (בהתאם למגבלות המפורטות מטה).
  • מזונות עשירים בשומן. רצוי לצרוך שומן מן הצומח דוגמת אבוקדו, טחינה או שמן זית ולהימנע משומן טרנס.
 
הקפידי לשתות כמות מספקת של נוזלים. המדד לשתייה מספקת הוא שתן שצבעו צהוב בהיר. מים הינם השתייה המומלצת. השתדלי להימנע ממשקאות ממותקים וממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה). ההנקה נוטה להצמיא מאוד ולכן כדאי להחזיק בקבוק מים בהישג יד.
שלבי במזונך מזונות המכילים סיבים תזונתיים כדי למנוע עצירות. סיבים תזונתיים מסייעים להסדיר את פעילות מערכת העיכול. הסיבים מצויים בדגנים מלאים (שיבולת שועל, לחם ופסטה מקמח מלא), בקטניות, בירקות ובפירות. מומלץ לאכול מזונות המכילים סיבים תזונתיים בכל ארוחה.

נשנושים בריאים

הנשנושים המוצעים להלן הם פשוטים ומהירים להכנה ויספקו לך שפע של אנרגיה:
  • פירות טריים.
  • כריכים עם סלטים, גבינה, סלמון או בשרים קרים.
  • ממרח חומוס.
  • פירות יבשים.
  • מרקי ירקות או קטניות.
  • דגני בוקר, מוזלי או גרנולה עם חלב.
  • משקאות מבוססי חלב.
  • מיצי פירות שאינם ממותקים.
  • תפוח אדמה אפוי.


מזונות מהם כדאי להמנע במהלך ההנקה

דגים

דגים טובים מאד לבריאותך אולם מומלץ להימנע מאכילת דגים כגון כריש, דג חרב, מקרל וטונה (אדומה או לבנה) העלולים להכיל שיירי כספית. רצוי לאכול דגי בריכה או שימורי טונה בהירה. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט. אם תזונתך אינה כוללת דגים, התייעצי עם תזונאית.

קפאין

משקאות שמכילים קפאין עלולים להשפיע על תינוקך ולמנוע ממנו שינה טובה. צמצמי את צריכת הקפאין ככל שתוכלי. קפאין נמצא לא רק בקפה אלא גם בתה ובמשקאות כמו קולה ובשוקולד. אף תרופות מסוימות נגד נזלת או צינון מכילות קפאין.

עשבי תיבול

עשבים מסוג מרווה, פטרוזיליה ונענע עלולים להפחית את כמות החלב שגופך מייצר. אם את מרגישה שכמות החלב אותה את מייצרת פוחתת, הוציאי עשבי תיבול אלו מהתפריט. כאשר את מתכננת לגמול את תינוקך מהנקה תוכלי להפחית בעזרתם את כמות החלב שגופך מייצר.

בוטנים

טרם הוכח כי אכילת בוטנים במהלך ההנקה עלולה לגרום לתגובה אלרגית אצל התינוק היונק ולכן אין מניעה לצרוך בוטנים או מוצרים שמכילים בוטנים במהלך תקופת ההנקה, אלא אם קיימת רגישות ידועה.

השפעת העישון על ההנקה

העישון אינו בריא לך, לבן זוגך ובמיוחד לתינוקך. אם טרם הפסקת לעשן במהלך ההריון נסי להפסיק כעת, לאחר לידת תינוקך. חשיפה לעשן סיגריות עלולה לגרום נזק לבריאות תינוקך ולבריאותך ומעלה באופן משמעותי את הסיכון למחלות בדרכי הנשימה ולמוות בעריסה.
אל תעשנו בבית או ברכב כשתינוקכם עימכם והשגיחו שגם בני משפחה, קרובים וחברים לא יעשנו בסביבתו של התינוק.
אם את מעשנת במהלך תקופת ההנקה יחשף גם תינוקך לניקוטין שבסיגריות דרך החלב. על אף החשיפה לניקוטין, חלב האם יספק הגנה טובה כנגד זיהומים ומחלות ויהווה את המזון הטוב ביותר עבור תינוקך. לכן רצוי להמשיך להניק גם אם אינך מסוגלת להפסיק לעשן. יחד עם זאת מומלץ לדחות את הסיגריה לאחר ההנקה. עישון לאחר ההנקה, בנגוד לעישון לפני ההנקה, מצמצם את חשיפת התינוק לניקוטין.
קראו עוד אודות גמילה מעישון >>