29 מאי 2017 ד' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  14.04.2011 

גמילה (מבקבוק או מהנקה) ומעבר למזון מוצק

Solid Foods

כיצד להתחיל?

הציעו לתינוקכם מחית של ירקות, פירות או דיסות שמתאימות לגילאי חצי שנה ומעלה. בשלב ראשון הציעו את תוספת המחית לאחר ההנקה או שתיית בקבוק עם תרכובת מזון לתינוקות או באמצע ההנקה או הבקבוק, בהתאם לאופיו של תינוקכם ונכונותו לקבל שינויים.
אם אתם מציעים לתינוק מזון חם או מחומם ערבבו אותו היטב, וודאו כי הטמפרטורה מתאימה לתינוק וכי האוכל אינו חם מדי (מדי שנה נכווים תינוקות ממזונות חמים מדי ובעיקר ממזונות שחוממו במיקרוגל ולא עורבבו לפני הגשתם).
לחלק מהתינוקות לוקח זמן להסתגל למזונות חדשים ולצורת ההגשה החדשה של המזון. תינוקכם יגלה כי קיימים טעמים ומרקמים שונים למזון וכי בנגוד לחלב מהשד או מהבקבוק מזון מוצק אינו זורם ישירות לפיו, אלא כרוך בלעיסה ובליעה.
היו סבלניים. הניחו לתינוק לגעת ולחוש את המזון אם הוא רוצה וקבלו בהבנה את הלכלוך והבלגאן שנלווים למעבר למזונות מוצקים.
  • התחילו עם כפיות בודדות בלבד, פעם ביום.
  • אם הוא מגלה ענין ורצון, הציעו כפית גם לתינוק או אפשרו לו לאחוז בעצמו בכפית.
  • אפשרו לתינוק לגעת במזון בידיו.
  • אם אתם מכינים לתינוקכם דייסה הכינו אותה עם החלב אותו רגיל התינוק לשתות (בין אם
    חלב אם
    או פורמולה).
  • חשפו את תינוקכם בהדרגה למגוון רחב של מזונות, טעמים ומרקמים.
  • בשום מקרה אל תכריחו את תינוקכם לאכול. אם הוא מסרב הפסיקו, חכו מעט ונסו במועד מאוחר יותר.
  • אם אתם מאכילים את תינוקכם בכפית חכו שיפתח את הפה ורק אז הגישו לו את המזון. אל תדחפו לו בכוח.
  • כשתינוקכם מסוגל לשבת ולתמוך את עצמו הושיבו אותו בכסא אוכל. תוכלו להניח מעט מזון על המגש לפני התינוק ולאפשר לו לאכול בעצמו (באמצעות ידיו).
 

מזונות ראשונים

תוכלו לנסות:
  • דייסות (אורז, קורנפלור ואחרות). בדקו כי הדיסה מתאימה לגילו של תינוקכם (הגיל המתאים מצוין על גבי האריזה).
  • ירקות מבושלים כגון תפוח אדמה, בטטה, גזר או קישוא.
  • בננה מרוסקת, אבוקדו או רסק תפוחי עץ או אגסים.
 
רצו לבשל בעצמכם את מזונו של התינוק. כך תוכלו לדעת בוודאות מה הוא אוכל וכי אינו נחשף לרכיבים ומוצרים שאינכם חפצים בהם.
כשהמשפחה אוכלת מני מזונות שעשויים להתאים גם לתינוק (לדוגמה, תפוחי אדמה בתנור או ירקות מבושלים) הציעו גם לתינוק לנסות. ככל שתינוקכם יתרגל לאכול את המזון שאוכלת המשפחה כך תקטינו את הסיכון לכך שיהיה בררן וידרוש אך ורק מזונות מסוימים.

מזון תינוקות מוכן

כדאי להחזיק בבית צנצנת או שתיים של מזון תינוקות מוכן למקרה הצורך. ככלל רצוי להמנע מהאכלת התינוק במזונות מוכנים באופן קבוע.
אם אתם קונים מזונות מוכנים בדקו:
  • את תאריך התפוגה ואת התאריך האחרון לשיווק על גבי האריזה.
  • שהצנצנות סגורות היטב. המכסים של חלק ממזונות התינוקות משמיעים צליל פתיחה אופייני כל עוד המכסה תקין. הקפידו לשים לב לכך כשאתם פותחים את הצנצנת.
  • האם המזון מכיל סוכר. העדיפו מזונות שאינם מועשרים בסוכר או בממתיקים אחרים.
 

מזונות נוספים שכדאי לנסות

לאחר שתינוקכם הסתגל לאכילת פירות וירקות תוכלו להוסיף גם:
  • עוף, בקר או דג. רסקו את חתיכות הבשר המבושל והוסיפו אותם למחית הירקות.
  • אורז, פסטה או אטריות.
  • עדשים וקטניות.
  • החל מגיל 9 חודשים מוצרי חלב שמתאימים לפעוטות. חשוב להקפיד שמוצרי החלב לא יהוו רכיב עיקרי בתזונת התינוק מאחר שהם דלים בברזל ופעמים רבות, עשירים בסוכר.
 
שימו לב כיצד מגיב תינוקכם למזונות החדשים ולמרקמים השונים. הציעו לתינוק מזונות אותם הוא יכול לאכול בעצמו באמצעות ידיו. בשלב ראשון כמות המזון אותה יאכל התינוק חשובה פחות. הדגש העיקרי בשלב ראשון הוא חשיפת התינוק למזונות השונים והמגוונים, והקניית הרגלי אכילה בריאים.

מזון 'אצבעות' (finger foods)

עודדו את תינוקכם ללעוס גם טרם בקיעת השיניים. החניכיים של התינוקות חזקים מאד ומאפשרים להם לעיסה יעילה של פיסות מזון קטנות. הציעו להם מזון 'אצבעות'. אלו הן פיסות קטנות של מזון דוגמת מקלוני גזר מבושל, קוביות של גבינה צהובה, פיסות של טוסט או לחם, או רבע בננה.
מזונות שמתאימים כמזון אצבעות כוללים:
  • פרחי כרובית או ברוקולי מבושלים, שעועית ירוקה חלוטה ומקלוני גזר או קישוא מבושלים.
  • 'רך' של לחם.
  • פסטה מבושלת (בחרו צורות שקל לתינוק לאחוז כגון קונכיות או ברגים).
  • פלח מלון, אפרסק מקולף או שזיף מקולף.
 
תינוקות רבים מעדיפים מזונות מוצקים ולא מרוסקים, ומעדיפים עוד יותר לאכול בעצמם. מזון אצבעות מאפשר לתינוקכם להתנסות בלעיסה ובבליעה ומעודד את התינוק לאכול באופן עצמאי.
תוכלו להציע לתינוק גם ביסקוויט או עוגייה אולם רצוי לצמצם ככל שניתן את צריכת הסוכרים. קיימים קרקרים מיוחדים לתינוקות שאינם מכילים סוכר או
גלוטן
ומתאימים לתינוקות החל מגיל חצי שנה.
צפו לבלגאן ולכלוך. תינוקכם ילמד לחוש את האוכל דרך אצבעותיו. עודדו אותו להתנסות ולגעת במזון חרף הלכלוך, כחלק מתהליך החשיפה והלמידה. תוכלו להניח מפת שולחן או שעוונית תחת מקום מושבו של התינוק כדי להקל עליכם לאסוף את השיירים בסיום הארוחה. כשמזג האויר מאפשר זאת הפשיטו את התינוק כדי למנוע הכתמה של בגדיו.

למדו את תינוקכם לשתות מכוס

רצוי שהשתיה מהבקבוק לא תהפוך לתחליף מוצץ עבור תינוקכם ולכן כדאי להרגיל את התינוק לשתות מכוס החל מגיל שנה. ניתן להתחיל עם כוס רגילה לכל דבר או להעדיף כוסות שמתאימות לתינוקות ופעוטות (כוסות בעלות מעין קשית או פטמת שתיה). שתיה מכוס נטולת קש או פטמה עדיפה לבריאות שיניו של תינוקכם.
הרגילו את תינוקכם לשתות מים בלבד והמנעו ככל שתוכלו ממיצים שעשירים מאד בסוכר. אם בכל זאת אתם רוצים להציע לתינוקכם מיץ עשו זאת רק בסיום הארוחה. חלק מהמיצים ממלאים מאד ושתיית המיץ לפני או תוך כדי האוכל עלולה לפגוע בתאבונו של התינוק.