29 מאי 2017 ד' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  14.04.2011 

גמילה (מבקבוק או מהנקה) ומעבר למזון מוצק

Solid Foods

קבוצות המזון

חלב ומוצריו

חלב ומוצרי חלב הם מקור מצוין לויטמין A שתורם לחיזוק מערכת
החיסון
של הגוף וחיוני לבריאות העור והעיניים. עם זאת, מרבית מוצרי החלב דלים בברזל, ולכן יש לשים לב שלא יהוו רכיב מרכזי בתזונת התינוק, על מנת למנוע
אנמיה
על רקע חוסר בברזל.
לקראת גיל שנה תוכלו להציע לתינוק לשתות חלב פרה במקום תרכובת מזון תינוקות או לשלב את השניים (או להמשיך להניק, אם תרצי). שלוש מנות חלב מדי יום יספקו לילדכם את כמות הסידן שחיונית לגופו על מנת שעצמותיו ושיניו יתפתחו בצורה תקינה ובריאה. תוכלו להציע לילדכם חלב ניגר או מוצרי חלב כגון גבינה, יוגורט או מעדני חלב.
מתחת לגיל חמש לא מומלץ לצרוך חלב דל שומן.

פחמימות

פחמימות הן מקור טוב לאנרגיה, מינרלים וסיבים תזונתיים.
מרבית הילדים אוהבים מאד לאכול דגנים, לחם, תפוח אדמה או בטטה, אורז, קוסקוס ופסטה ןאין כל קושי, בדרך כלל, לוודא כי תזונתם מכילה די פחמימות.
שלבו בתזונת ילדכם גם דגנים מלאים אולם רצוי שלא כל תצרוכת הפחמימות תהיה מחיטה מלאה מאחר שמזונות אלו ממלאים מאד בדרך כלל אך עלולים שלא לספק די אנרגיה לילדכם.
אין לתת לתינוק סובין ומוצרי סובין מאחר שאלו עלולים לפגוע בספיגה התקינה של מינרלים כגון סידן וברזל מהמזון לגוף התינוק.

ברזל

ברזל הוא מינרל חיוני להתפתחותו התקינה של תינוקכם הן מבחינה גופנית והן מבחינה רגשית וקוגניטיבית (הכרתית). מזון שמקורו בבשר ובדגים זמין מאד ונספג בצורה יעילה בגוף ולכן רצוי שתזונתו של תינוקכם תכיל מנת בשר או דג. אם תינוקכם מסרב לאכול בשר או דגים תוכלו להעשיר את תזונתו בברזל מהמקורות הללו:
  • דגני בוקר מועשרים בברזל.
  • ירקות ירוקים כהים.
  • לחם.
  • שעועית, עדשים ומני קטניות אחרות.
  • פירות יבשים כגון תאנים, משמשים ושזיפים.
 

פירות וירקות

פירות וירקות מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שחיוניים להתפתחותו התקינה של התינוק. רצוי לחשוף את התינוק למגוון רחב של פירות וירקות כבר בגיל צעיר, בין אם טריים, קפואים, משומרים או יבשים. הקפידו לכלול מנה של פרי או ירק בכל ארוחה. הציעו לתינוק מגוון שיכלול ירקות ירוקים (ברוקולי, כרוב), ירקות צהובים וכתומים (גזר, דלורית) ומני פירות.
שימו לב שילדים רבים אינם אוהבים ירקות מבושלים אך יאכלו בשמחה ירקות טריים, חתוכים.

בשר, דגים ומקורות נוספים לחלבון

ברזל וחלבון חיוניים להתפתחותו התקינה של תינוקכם. בשר, דגים, ביצים, אגוזים, קטניות ומוצרי קטניות מהווים מקורות מצוינים לחלבון וברזל. מומלץ כי תזונתו של התינוק תכלול שתי מנות מדי יום מקבוצה זו.
בשר ודגים מכילים גם את המינרל
אבץ
שמסייע באיחוי פצעים וחיוני לתהליכים רבים בגוף האדם. אם אתם טבעונים או צמחונים וודאו כי ילדכם מקבל תחליפים נאותים בתזונתו. התייעצו עם תזונאית מומחית בתזונת ילדים.

שומן

ילדים צעירים בכלל, ותינוקות מתחת לגיל שנתיים בפרט, זקוקים לשומן כמקור מרוכז של אנרגיה. מלבד היותו מקור אנרגיה מכיל השומן גם ויטמינים ייחודיים שחיוניים אף הם. הציעו לילדכם חלב מלא או חלב בריכוז 3% שומן. אין לתת לילדים מתחת לגיל חמש מוצרי חלב דלי שומן. כמו כן שלבו בתזונת ילדכם דגים שמנים שעשירים בחומצות שומן חיוניות.
החל מגיל שנתיים ניתן להקטין בהדרגה את צריכת השומן בתזונה של ילדכם. זכרו כי מזונות מעובדים עלולים להכיל כמויות גדולות של שומנים רוויים שאינם רצויים, וכך גם חטיפים, עוגיות ונשנושים אחרים. ככל שתוכלו הגבילו את צריכתם של מזונות וחטיפים אלו. נסו להציע אותם לילדכם כקינוח או כתוספת לאחר סיום ארוחה בעלת רכיבים בריאים.
השגיחו על תצרוכת השומן של ילדכם ושל משפחתכם ונסו לצמצם אותה ככל שתוכלו. נסו את הטיפים הבאים:
  • צמצמו את הטיגון. העדיפו לאפות בתנור או להכין מנות על הגריל.
  • הסירו עודפי שומן תוך כדי הבישול (השומן צף על פני התבשיל ותוכלו להסיר אותו עם כף).
  • בחרו נתחי בשר רזה. צמצמו צריכת מוצרי בשר עתירי שומן כגון נקניקיות והמבורגר. תוכלו להכין המבורגר ביתי מבשר בקר רזה.
  • הסירו את העור מהעוף.
  • צמצמו את כמות הבשר בקדירות ותבשילים והחליפו את הבשר בעדשים או קטניות אחרות.
  • לאחר גיל שנתיים הציעו לילדכם ממרחים ומוצרי חלב בעלי תכולת שומן נמוכה יחסית.
  • הקטינו את כמות השמן במזון. העדיפו שמן זית או שמן קנולה.
 

סוכר

כדי לשמור על בריאות שיני ילדכם צמצמו את כמות הסוכר במזון שהם אוכלים, הקפידו על צחצוח יומי ובקרו את רופא השיניים מדי חצי שנה.
המנעו מלהרגיל את התינוק לשתיית מצים ממותקים והגבילו את צריכת הממתקים. העדיפו שוקולד על פני סוכרייה על מקל שגורמת למגע ממושך של סוכר עם השיניים.

מלח

מרבית המזונות המוכנים מומלחים מראש. צמצמו את כמות המלח במזונו של ילדכם ככל שתוכלו. תוכלו לתבל את המזון עם מעט מלח כדי להקנות לו טעם אך המנעו מהרגלת ילדכם למזון מלוח מאד. תזונה מלוחה מאד עלולה לגרום לעליה בלחץ הדם בהמשך החיים.
עד גיל שנה יש להגביל את תצרוכת המלח ל- 1 גרם ביום.
בגילאי שנה עד שלוש הגבילו את צריכת המלח ל- 2 גרם ביום.
בגילאי ארבע עד שש הגבילו את צריכת המלח ל- 3 גרם ביום.
 

ויטמינים

ילדים שאינם אוכלים היטב ושתזונתם אינה מגוונת עלולים לסבול מחסר בויטמינים מסוימים ולכן יש לשקול מתן תוספת של ויטמינים. יחד עם זאת גם עודף של ויטמינים אינו רצוי ולכן כדאי להתייעץ עם רופא הילדים לפני קבלת כל החלטה בנושא.
מוצרי חלב, דגים ופירות וירקות טריים הם מקורות מצוינים לויטמינים מסוג A, C ו-D.

ויטמין D

ויטמין D חיוני לספיגת סידן מהמעי לצורך תהליכי בניית עצמות הגוף.
מחסור בויטמין D
עלול לגרום לפגיעה בחוזק העצמות עד כדי הגברת הסיכון לשברים וסדקים ואף לרככת בילדים. כמו כן ויטמין D חיוני לצורך תפקוד תקין של מערכות רבות בגוף האדם לרבות מערכת החיסון, הלב והמוח. הצורה הפעילה של ויטמין D בגוף נקראת ויטמין D3.
קיימות שלוש דרכים בהן ניתן לקבל ויטמין D:
  1. דרך תוספי מזון.
  2. על ידי אכילת מזונות עתירי ויטמין זה לרבות דגים, חלמון ביצה ומוצרי מזון אחרים שמועשרים בויטמין.
  3. על ידי חשיפה לאור השמש.
 
בישראל קיימות קבוצות דמוגרפיות שונות, ובכלל זה נשים דתיות, חרדיות, בדואיות ומוסלמיות שאינן חושפות את עורן לאור השמש. עקב כך עלולות קבוצות אלו לסבול ממחסור חמור בויטמין D3 שיפגע גם בתינוקותיהן. מחקרים רפואיים שנערכו בשנים האחרונות העלו כי אצל תינוקות שניזונים מתרכובת מזון לתינוקות ולא מהנקה נמדדו רמות נמוכות במיוחד של ויטמין D3.
לפיכך, הודיע משרד הבריאות בחודש יולי 2008 כי יש לתת מינון אחיד של 400 יחידות בינלאומיות (IU, International Units) של ויטמין D3 לכלל אוכלוסיית התינוקות (גם לפגים) ללא קשר לסוג המזון אותו הם אוכלים, החל ממועד
הלידה
ועד לגיל שנה.
בתכשירים הקיימים בשוק מדובר על מתן של 2 טיפות מדי יום (מומלץ לוודא זאת עם הרוקח לפני תחילת המתן לתינוק!). מינון זה אינו גורם להצטברות עודפים של הויטמין בגופם של התינוקות ואינו מסכן אותם.
בעבר ניתנו לתינוקות טיפות ששילבו ויטמין A וויטמין D. כיום ההמלצה היא לתת ויטמין D בלבד מאחר שנמצא כי מרבית התינוקות מקבלים כמויות מספיקות של ויטמין A דרך התזונה (הן בהנקה והן דרך תרכובות מזון לתינוקות). בשונה מוויטמין D, עודף ויטמין A אינו רצוי ועלול להיות מסוכן.