27 מאי 2017 ב' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  14.04.2011 

שנת תינוקות

Babies’ Sleep

בעיות שינה שכיחות

ילדים רבים מתקשים להכנס למיטה ולהרדם וחלקם אף מתעוררים במהלך שנת הלילה. 
אם ילדכם מסרב להכנס למיטתו: 
  • הגדירו שעת שינה וכניסה למיטה.
  • סמוך לשעה שבה ילדכם נרדם בדרך כלל הנחילו שגרת 'רגיעה' של כ- 20 דקות כדי לסייע לילדכם להכנס לאוירת שינה. מדי שבוע הקדימו מעט את שגרת הרגיעה עד 'שתכוונו' את ילדכם ללכת לישון בשעה הרצויה. 
  • הגבילו את משך הזמן שאתם מבלים עם ילדכם כחלק מההשכבה לקראת שינה. לדוגמה, הקריאו רק סיפור אחד, אחלו לילדכם לילה טוב וצאו מהחדר. 
  • הציעו לילדכם מוצץ או חפץ מעבר אהוב כשהם נכנסים למיטה. 
  • אם ילדכם בוכה במיטה הניחו לו במשך 5-10 דקות. רק לאחר מכן כנסו חזרה לחדר והרגיעו אותו (אם טרם נרגע בעצמו).
  • אם ילדכם יוצא ממיטתו הרימו אותו והחזירו אותו שנית. 
  • הניחו בקבוק מים בהישג ידו של הילד למקרה שיהיה צמא במשך הלילה. 
  • אל תכנסו לחדרו של הילד עד שהוא ישן שינה עמוקה. 
  • לעתים יש צורך בעמידה איתנה במשך מספר לילות לפני שילדכם ילמד להכנס למיטתו ולהרדם בעצמו. חשוב שלא תוותרו ותכנעו לבכיו של ילדכם.
 
לקראת גיל חצי שנה מסוגלים מרבית התינוקות לישון במשך הלילה. יחד עם זאת כמחצית מהילדים מתחת לגיל חמש ממשיכים להתעורר מדי לילה. חלקם יחזרו לישון בעצמם ואילו אחרים יבכו ויזדקקו להוריהם. אם ילדכם ממשיך להתעורר נסו לברר מדוע: 
  • האם הוא רעב? לאחר גיל שנה ארוחת ערב שכוללת דגנים וחלב עשויה לסייע לתינוקכם לישון שנת לילה רציפה. 
  • האם הוא פוחד מהחושך? נסו להשאיר אור חלש דולק במסדרון. 
  • האם הוא חולם או שיש לו סיוטים? אם כן שוחחו על כך עם ילדכם ונסו לברר מה בדיוק מפחיד אותו. אם הוא מתלונן על מפלצות בחדרו תוכלו לערוך 'טקס לגירוש המפלצות' לפני השינה. 
  • האם קר לו או חם לו? במידת הצורך חממו או מזגו את חדר הילדים.
 
אם אין סיבה ברורה אך ילדיכם בכל זאת ממשיך להתעורר בלילה, נסו את הטיפים הבאים: 
  • יקיצות יזומות. אם ילדיכם מתעורר פחות או יותר באותן שעות מדי לילה נסו להעיר אותו 15-60 דקות לפני מועד זה, ואז החזירו אותו לישון. 
  • השכיבו את ילדיכם לישון באותו חדר עם אחיו. 
  • למדו את ילדיכם לחזור לישון בעצמם. תחילה בדקו שהכל בסדר. במידה שכן החזירו את ילדיכם למיטתו מבלי לנהל עמו שיחות או משחקים. אם הוא צמא תנו לו מעט מים אך המנעו מלהציע לו מזון במשך הלילה. כדי ששיטה זו תצלח תצטרכו להשכיב את ילדיכם במיטתם ולצאת מהחדר.

    אם הילד בוכה המתינו כחמש דקות לפני שתשובו ותכנסו לחדר כדי להרגיע. במהלך הלילות הבאים האריכו מעט את הזמן לפני שתחזרו. מרבית הילדים יסתגלו לתהליך וילמדו להרדם בעצמם תוך שבוע-שבועיים. 
  • וודאו ששניכם מסכימים על הדרך ומשתפים פעולה. בצורה זו תמנעו בלבול מילדכם, תציגו מולו חזית אחידה ותעזרו זה בזו בזמנים קשים.
 

סיוטי לילה

סיוטי לילה הם תופעה שכיחה שמתחילה בדרך כלל סביב גיל 18 חודשים ונמשכת עד גיל 3 שנים לערך. לרוב סיוטים אינם מעידים על קושי רגשי אולם עלולים להחמיר אם ילדיכם נרגש, מתרגש או נלחץ מסיפור או סרט מפחיד שחווה לפני השינה. 
אם ילדיכם חווה סיוט לילה הרגיעו ונחמו אותו. אם הוא סובל מסיוטים חוזרים התייעצו עם רופא הילדים. 

ביעותי לילה (Night Terror)

מצב זה עלול להתחיל לקראת גיל שנה אולם שכיח בעיקר בגילאי 3-4 שנים. בדרך כלל הילד יצרח או יחבוט בזרועותיו מתוך שינה והוא אף עלול להתיישב במיטה מתוך שינה כשפרצופו מבועת. 
ביעותי הלילה עלול להיות חוויה קשה ומלחיצה להורים. בדומה לסיוטי לילה גם ביעותי הלילה אינם מעידים על בעיות רגשיות ולרוב יחלפו מאליהם ככל שהילד יגדל. 
אם ארועי ביעותי הלילה מתרחשים באותה השעה מדי לילה נסו להעיר את ילדיכם רבע שעה לפני המועד. השאירו את הילד ער במשך מספר דקות ואז אפשרו לו לחזור לישון. ילדיכם לא יזכרו מאום בבוקר.