16 ינואר 2017 י"ח טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  12.05.2011  באדיבות ה 

צליאק (כרסת, דגנת)

(Celiac)

הטיפול בצליאק

הטיפול במחלת הצליאק הוא טיפול מניעתי, היינו הימנעות מוחלטת ממזון המכיל
גלוטן
. מומלץ להסתייע בתזונאי לשם בניית תפריט מגוון, בריא וכמובן נטול גלוטן. הקפדה על תזונה נכונה עשויה למנוע את סיבוכי המחלה לרבות לימפומה, ירידה בצפיפות העצם והפרעות נוירולוגיות.
חולי צליאק המקפידים על תזונה נטולת גלוטן חיים ללא סיבוכים ותוחלת החיים שלהם אינה שונה מזו של כלל האוכלוסייה.

ממה יש להימנע?

יש להימנע לחלוטין מאכילת מאכלים המכילים:
  • שעורה
  • בורגול
  • שיפון
  • סולת
  • כוסמין
  • קמח
 
כמו כן יש להימנע מצריכת המוצרים הבאים, אלא אם כן צוין במפורש על גבי האריזה "נטול גלוטן":
  • בירה
  • מיני לחם
  • עוגות, עוגיות ומאפים
  • קרקרים
  • קרוטונים
  • רטבים (מוכנים)
  • מוצרי שיבולת שועל
  • פסטה
  • מוצרי בשר מעובדים (דוגמת שניצלים קפואים)
  • מרקים (מוכנים)
 
יש להיות ער לכך שמוצרים שונים עלולים להכיל כמויות קטנות של קמח דגנים (מכיל גלוטן) שנוסף בתהליך היצור. לא ברור אם שיבולת שועל מזיקה לחולי צליאק, אך ההמלצה המקובלת היא להימנע ממוצרים המכילים שיבולת שועל, אלא אם סומנו כנטולי גלוטן.

מוצרי מזון שמותר לחולי צליאק לאכול

תזונה נטולת גלוטן עדיין כוללת מספר רב של סוגי מזון שמותר לאכלם. בכול מקרה יש לוודא שעל תווית המוצר מופיע הכיתוב "ללא גלוטן" או להסתייע לשם כך בשירות הלקוחות של היצרן. בין המותרים:
  • תירס
  • אורז
  • סויה
  • תפוחי אדמה
  • קטניות
  • קינואה
  • מוצרי בשר לרבות עוף ודגים (בתנאי שאינם מצופים בפירורי לחם ולא הושרו במרינדה העלולה להכיל גלוטן).
  • פירות
  • מוצרי חלב
  • ירקות
  • משקאות אלכוהוליים דוגמת יינות וליקרים.
 
משווקים כיום גם מוצרי פסטה ולחם נטולי גלוטן.

התמודדות ותמיכה

לא פשוט אך בהחלט ניתן לחיות עם המגבלות שמטילה מחלת הצליאק. על ההתמודדות יכול להקל:
  • לימוד הנושא לעומק, לרבות בעזרת הרופא או מקורות מידע באינטרנט.
  • מומלץ לאתר ספרי בישול ומתכונים המותאמים לחולי צליאק.
  • מומלץ לאתר אנשים הנמצאים במצב דומה ולהתייעץ איתם. ניתן גם להיעזר באתר אגודת חולי הצליאק בישראל ולהתעדכן לגבי פעילויות קרובות. כתובת האתר: http://www.celiac.org.il
  • מומלץ להיעזר בתזונאי מוסמך לשם קבלת הדרכה בכול הנוגע לסוגי המזון המותרים והאסורים ולשם התאמת תפריט המותאם אישית.
  • כאשר נוסעים לחו"ל ניתן להסתייע באפליקציה שניתן להוריד לאייפון בשם GlutenFreeMe