17 ינואר 2017 י"ט טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  30.04.2013 

פעילות מול מחשב

חובה לעשות הפסקות קצרות. אלו תרגילי שחרור מומלץ לבצע ליד השולחן ואיך מונעים את תסמונת התעלה הקרפלית או דלקת פרקים ניוונית.

על 'נעילת' שרירי העיניים שמעתם? לאחר כול שעתיים של עבודה מול מסך תנו לעיניים לנוח במשך 15 דקות. מגוון תרגילים פשוטים להרפיית העיניים. יש משקפיים מיוחדים לעבודה מול מסך ויש לנו עצות לבעלי משקפיים ביפוקליות ומולטיפוקליות. ציפוי של עדשות המשקפיים עשוי לסייע.
מאמץ יתר של העיניים הנובע מעבודה מול המסך עלול להוביל לבעיות עיניים רבות, לרבות לתסמונת ראיית המחשב. מדובר בבעיה הנגרמת בשל מאמץ יתר של העיניים כתוצאה מצפייה ממושכת במסך המחשב. היא מאופיינת על ידי
עייפות
, כאבי ראש, עיניים מגורות (דומעות או יבשות), ראייה כפולה או מטושטשת ואובדן יכולת המיקוד, חוסר ריכוז, כאבי צוואר וגב. הסיכון ללקות בתסמונת זו עולה אצל 'גיימרים', עורכי תוכן וסטודנטים.
אף העלייה בגיל, תאורה מסנוורת, רמות ניגודיות לא תקינות של המסך והרכבה ממושכת של עדשות מגע רכות מעלות את הסיכון.
מחקרים מצביעים על כך שהמאמץ הרצוף הנדרש על מנת למקד את הראייה לאורך זמן על חפץ קרוב עלול לגרום ל'נעילת' שרירי העיניים, מצב שמוביל לקוצר ראייה מוגבר (מיופיה), אמיתי או מדומה.
במקרים רבים ניתן למנוע את הבעיות על ידי מתן מנוחה לעיניים כול מספר דקות, באמצעות מיקוד המבט על חפצים הממוקמים במרחק, הסתכלות לכיוון אחר, מצמוץ יזום כדי ללחלח את העיניים ואף עצימתן למספר דקות.
אישה עובדת מול מחשב
יש להקפיד על מרחק נאות של העין מהמסך, בין 50 סנטימטרים למטר
כאשר מתעורר חשד למאמץ יתר של העיניים יש לזהות את הפעולה הגורמת לו ולהגביל את משכה תוך פיצולה לקטעי זמן קצרים שלא יגרמו לסימפטומים.
לעיתים אין מדובר בפעולה אלא בגורמים שאותם יש לפתור, דוגמת הרכבה ממושכת של עדשות מגע, תאורה לקויה או מסנוורת ורמות ניגודיות לא תקינות של המסך. ניגוד מספק בין הטקסט או התמונה לבין הרקע מפחית את אימוץ העין. ניגוד חלש מידי שקול לקריאת ספר באור חלש מדי וניגוד גדול מידי גורם לסנוור המסב מאמץ יתר לעיניים.
ראוי גם להקפיד על מרחק נאות של העין מהמסך (בין 50 סנטימטרים למטר. אם יש צורך הגדילו את האותיות) ועל גובה המסך ביחס לעיניים (קצהו העליון מעט מתחת לגובה העיניים, ומרכז המסך בזוית של כ- 15 מעלות מתחת לקו הראייה).
אף קוצר ראייה לא מטופל עלול להוביל לתסמונת ראיית המחשב ובמקרה זה הדרך הקלה ביותר לטפל במאמץ יתר של העיניים היא תיקון הראייה (משקפיים או עדשות במספר מתאים). איגוד רופאי העיניים בישראל ממליץ להיבדק בקביעות לפחות אחת לשנתיים מתחת לגיל 65 ואחת לשנה החל מגיל זה.
במקרה שחווים בעיות ראייה שעדשות לא תפתורנה (דוגמת חוסר יכולת מיקוד או חוסר תיאום בין העיניים) יומלץ אימון ראייה (visual therapy) שהוא תכנית מובנית של פעילויות שמטרתן תרגול העיניים והמח לעבוד בתיאום וביעילות גבוהה יותר.

מה לעשות כדי להרפות עיניים

  • כל 20 דקות הסיטו את המבט מהמסך לעבר מטרה הממוקמת במרחק של כ- 5 מטרים או יותר למשך 20 שניות.
  • לאחר כול שעתיים של עבודה מול מסך תנו לעיניים לנוח במשך 15 דקות.
  • מצמצו (אחת ל 3 עד 4 שניות) ופהקו באופן יזום. פעולות אלו מספקות לחות לעין ומונעים תחושת יובש.
  • שעה שהראש יציב ובקו אחד עם
    עמוד השדרה
    , גלגלו את העיניים באיטיות למעלה, למטה, שמאלה וימינה. עצמו את העיניים וחזרו על התרגיל 3 פעמים.
  • לחילופין ניתן לבצע תרגיל שגם משפר את הריכוז החזותי. מקדו את המבט על קצה האף והישארו ללא מצמוץ בתנוחה זו ככול שאתם יכולים. עצמו לרגע את העיניים. פקחו אותן והתמקדו ללא מצמוץ ב"עין השלישית" (האזור שבין שתי הגבות). שוב עצמו עיניים. מבלי לסובב את הראש מקדו את המבט בכתף השמאלית. עצמו עיניים ואז עברו להתמקד בכתף ימין ושוב עצמו עיניים.
  • התיזו מים קרים מאוד על הפנים ועל העורף, או לחילופין נגבו אותם בעדינות בעזרת מגבת שנטבלה במים חמים.
  • עסו את הפנים, כולל עיסוי עצמות הלחיים, המצח והרקות (מגביר את זרימת הדם).
  • בצעו תרגילי מתיחות ושחרור לצוואר בעת שהעיניים עצומות. אלו מסייעים הן לצוואר והן לעיניים.
  • החלישו את התאורה בחדר (כאשר היא חזקה מידי) או כוונו אותה כך שלא תסנוור.
  • אם העיניים מגורות מומלץ להשתמש בתחליפי
    דמעות
    (לא טיפות עיניים דוגמת סטילה) ולהרבות בשתיית מים.

האם המשקפיים שלי מתאימים?

חלק מהמשתמשים במחשב אשר מרכיבים משקפי ראייה דרך קבע, מוצאים שהמשקפיים לא מספקים ראייה מיטבית של הכתוב על מסך המחשב. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שהמרחק בין מסך המחשב למשתמש גדול יותר מהמרחק בו אנו מעיינים במסמכים, או קוראים ספר. ישנן עדשות המיועדות לעבודה מול מסך (מאפשרות מיקוד של טווח הביניים, 50-100 סנטימטרים) אשר פותרות את הבעיה.
לעיתים יומלץ גם לאלו שאינם מרכיבים דרך קבע משקפי ראייה על משקפיים מסוג זה, כי השימוש בהם מפחית את המאמץ של העיניים בעת העבודה מול המסך, ומסייע במניעת שינויים קבועים בראייה. אנשים המרכיבים עדשות מגע יכולים להרכיב משקפיים כאלו מעל עדשות המגע בעת השימוש במחשב.
מהסיבות שהוזכרו, אף לאנשים המשתמשים רק במשקפי קריאה (פרסביוטים), כאלו המאפשרים מיקוד קרוב בלבד, יומלץ לעיתים על שימוש במשקפיים המותאמים לצפייה במסך המחשב.
אישה עם משקפיים
שימוש במשקפיים ביפוקאליים עלול לגרום לראייה מטושטשת ולכאבי ראש

משקפיים ביפוקאליים ומסכי מחשב

אנשים המשתמשים במשקפיים ביפוקאליים צופים במסך דרך החלק התחתון של המשקפיים, המיועד לצפייה בחפצים הממוקמים קרוב. משקפיים אלו אינם מומלצים לשימוש בעבודה מול מחשב כיוון שהם אינם מיועדים לתקן את בעיית מיקוד הראייה של טווח הביניים, שהוא המרחק בין מסך המחשב למשתמש.
שימוש במשקפיים ביפוקאליים עלול לגרום לראייה מטושטשת, לכאבי ראש ולהטיית הראש לאחור שתוביל לעייפות של השרירים התומכים בראש. במקרה זה יש להנמיך את המסך מעבר לרמות הטובות עבור שאר המשתמשים ולעיתים אף להטות מעט את המסך כלפי מעלה.
במידת האפשר מומלץ להשתמש במשקפי ראייה רגילות (לא ביפוקאליות) שתקלנה על הצפייה במסך או במשקפיים ביפוקאליים המותאמים לעבודה מול מסך מחשב. באלו החלק העליון מאפשר ראייה למרחק הביניים שמתאים לעבודה מול מחשב, ואילו החלק התחתון מיועד להתמקדות בטווח הראייה הקרוב (כ- 30 ס"מ).
החיסרון של משקפיים אלו הוא בכך שאינן מאפשרות להתמקד בעצמים הנמצאים במרחקים גדולים והם יתקבלו מטושטשים.

עדשות מולטיפוקל ועדשות תעסוקתיות

עדשות מולטיפוקל המכונות גם עדשות פרוגרסיביות, מקנות לכאורה פתרון לבעיית הראייה במרחקי מוקד שונים, היינו לטווח הראייה הקרוב, לטווח הביניים המיועד לעבודה מול מחשב ולטווח הרחוק.
החלק העליון של עדשת המולטיפוקל מיועד לראייה מרחוק, החלק התחתון לראייה מקרוב ואילו החלק האמצעי שהוא צר יחסית נועד לאפשר עבודה מול מסך המחשב. היות שחלק זה צר, אזי במקרים רבים המשתמש מתקשה להתמקד בעצמים הנמצאים במרחק הביניים, ובמקרה כזה עדיף להשתמש במשקפיים ייעודיים לטווח הביניים.
פיתרון נוסף הוא השימוש בעדשות תעסוקתיות. עדשות תעסוקתיות (occupational lenses) הן סוג של עדשות מולטיפוקל בהן האזור המרכזי הוא הרחב ביותר ומיועד לעבודה מול מחשב, האזור התחתון מיועד לקריאה ממרחק קרוב והאזור העליון מיועד לראייה למרחק של עד 3 מטרים. חסרונן העיקרי בכך שאינן מאפשרות שימוש בעת נהיגה כיוון שאינן מאפשרות מיקוד בעצמים מרוחקים.

ציפויים לעדשות

עדשות בעלות גוון מיוחד (computer tints) משפיעות על הבהירות והצבע של המסך המתקבלים בעין המשתמש. הן מפחיתות את ההשפעה של צבעים מסוימים, כגון הצבע הכחול, שגורמים לחוסר נוחות ולמאמץ יתר של העיניים. הגוונים המועדפים לעדשות אלו הם בז', אפור וורוד.
בנוסף, שימוש בעדשות המצופות במסנני קרינה אולטרה סגולה (UV) ינטרל את מרבית מרכיבי האור המקשים על העין להתמקד ושמקורם בנורות פלואורסנטיות או במקורות אור חיצוניים. עדשות אלו עשויות מפוליקרבונט, שהוא פולימר פלסטי קל משקל.
לעיתים כדאי להשתמש בעדשות שצופו בציפוי נוגד השתקפויות (anti reflective) שמפחית במידה ניכרת השתקפויות שמקורן במסך המחשב או בכול גורם אחר בסביבת העבודה. לציפוי זה יתרון נוסף כיוון שהוא מגן על עדשות ראייה מהישרטות. עדשות אלו מומלצות גם למשתמש שאינו מרכיב משקפי ראייה ואשר סובל ממאמץ יתר של העיניים בעת עבודה מול מסך.