19 אפריל 2024 י"א ניסן תשפ"ד

שבוע 3 להריון: סימנים ראשונים להריון

מלאי את תאריך הווסת האחרונה וגלי מתי צפויה הלידה, באיזה שבוע את ובאילו תאריכים כדאי לך לבצע את הבדיקות המומלצות 

היום הראשון של הוסת האחרונה:  תאריך לידה משוער:     שבוע הריון משוער:     התאריך שהזנתם אינו סביר

מראה העובר

התפתחות העובר בשבוע השלישי

בשלב זה, הרחם רוחש פעילות. העובר מכונה עתה 'בלסטוציסט'. הבלסטוציט מכיל מאות תאים, וחלוקת התאים עודה נמשכת. חלק אחד של הבלסטוציסט יהפוך בעתיד לשליה, ואילו החלק השני יתפתח לעובר. לאחר שעברה מהחצוצרה אל הרחם, עברה הביצית המופרית השרשה בדופן הרחם.

מרגע השרשת הבלסטוציסט, יחל ייצור ההורמון (hCG (human chorionic gonadotropin, אשר מאותת לשחלות לחדול משחרור ביציות ולהתחיל להפריש אסטרוגן ופרוגסטרון ברמות מוגברות, כדי לסייע בשמירה על ההריון. hCG הוא ההורמון הנמדד בבדיקות ההריון, ולכן אם תבצעי בדיקת הריון בשלב זה, תתקבל תוצאה חיובית.

בינתיים, נוזל מי השפיר מתחיל להצטבר סביב הבלסטוציסט, בחלל שיתפתח עם הזמן לשק מי השפיר. מי השפיר ירפדו את סביבתו של העובר במהלך השבועות והחודשים הקרובים. בשלב זה, הבלסטוציסט ניזון באמצעות מערכת צינורות עדינים המקשרים בין כלי הדם העובריים לכלי דם בדופן הרחם. לקראת סוף השבוע הרביעי, השליה תחל לבצע את התפקיד של העברת חמצן ומזון אל העובר, ופינוי פסולת ממנו החוצה.

האם בשבוע השלישי

מספר ימים לאחר ההפריה, הביצית המופרית עוברת השרשה בדופן הרחם, ומתחילה לגדול. בשלב זה, נשים רבות עדיין אינן ערות כלל לכך שהן בהריון ואחרות מתחילות להרגיש סימנים ראשונים המרמזים על ההריון. אצל חלק קטן מהנשים, עשוי להופיע דימום קל, בעקבות השתרשות העובר ברחם.

סימנים ראשונים שעשויים לרמז כי את בהריון:

  • נפיחות ורגישות בשדיים.
  • עייפות פתאומית – רמות הפרוגסטרון העולות תורמות לתחושת עייפות בלתי מוסברת.
  • תכיפות במתן שתן.
  • רגישות גבוהה לריח – תופעה זו עלולה להיגרם בשל הרמות ההולכות ועולות של ההורמון אסטרוגן.
  • דחייה ממזונות מסוימים – תופעה זו שכיחה אפילו יותר מאשר תופעת הדחף או הרצון למזונות מסוימים במהלך ההריון. במקרים מסוימים, עלולה להתפתח תחושת גועל ודחיה ממזונות שעד לא מזמן צרכת בהנאה.
  • בחילה או הקאה – תופעה זו בדרך כלל תופיע בשלב מאוחר יותר, אולם חלק מהנשים מדווחות עליה כבר בשלב זה.
  • עלייה בחום הגוף – במידה וחום גופך נותר גבוה לאחר הביוץ, הדבר עשוי להעיד כי את בהריון.
  • דימום קל או הכתמה – חלק מהנשים מדווחות על הפרשה או כתמים ורודים או אדמדמים-חומים סביב המועד בו היה צפוי להגיע המחזור החודשי. במידה שכתמים אלו מלווים בכאב, יש לפנות לרופא בהקדם, מאחר שהדבר עלול להצביע על הריון מחוץ לרחם.

 

אם את מרגישה אחד או יותר מהסימנים להריון וטרם ביצעת בדיקת הריון, זה הזמן המתאים לעשות בדיקה ביתית, או לקבל מרופא הנשים הפנייה לבדיקת דם במעבדה. במידה ואת עושה בדיקת ביתית, חשוב להקפיד על הוראות היצרן, ולעשות את הבדיקה באמצעות נטילת השתן הראשון של הבוקר, שהוא המרוכז ביותר.

 להפריה   לשבוע הרביעי להריון