19 אפריל 2024 י"א ניסן תשפ"ד

שבוע 4 להריון

מלאי את תאריך הווסת האחרונה וגלי מתי צפויה הלידה, באיזה שבוע את ובאילו תאריכים כדאי לך לבצע את הבדיקות המומלצות 

היום הראשון של הוסת האחרונה:  תאריך לידה משוער:     שבוע הריון משוער:     התאריך שהזנתם אינו סביר

מראה העובר

התפתחות העובר בשבוע הרביעי

החל משבוע זה הבלסטוציסט מוגדר כעובר. מהיום ועד לשבוע העשירי, כל אברי העובר יתחילו להתפתח ולהיווצר, וחלקם אפילו יתחילו לתפקד. לכן, זוהי התקופה הרגישה ביותר בהריון, מאחר וחלים כל כך הרבה שינויים, ויש כל כך הרבה מקום לטעויות.

גודל העובר כעת כגודלו של גרגיר פרג. בשלב זה, העובר מורכב משתי שכבות (האפיבלסט וההיפובלסט), מהן יתפתחו כל אבריו בהמשך.

גם השליה בנויה בשלב זה משתי שכבות; תאי השליה מרפדים את דופן הרחם, ויוצרים מעין תעלות דרכן דמך זורם אל ומאת העובר, כדי לספק לו מזון וחמצן, ולסלק ממנו חומרי פסולת.

בשלב זה ניתן כבר להבחין בשק מי השפיר, אשר ירפד את העובר בחלל הרחם, וכן בשק החלבון, בו מיוצרים תאי הדם האדומים של העובר, ואשר מסייע בהעברת חומרי מזון אל העובר, עד להבשלת השליה.

האם בשבוע הרביעי

במהלך השבוע הרביעי, סביר שתדעי שאת בהריון. זהו הזמן המתאים לקבוע פגישה ראשונה עם רופא הנשים שלך – אם כי סביר שפגישה כזו תידחה עד לשבוע השמיני, שבו כבר ניתן יהיה להבחין האם לעובר יש דופק תקין. במידה וקיימת בעיה, ניתן להקדים פגישה זו.

אם את נוטלת תרופות כלשהן על בסיס קבוע, בין אם תרופות מרשם או תרופות ללא מרשם, חשוב כעת לברר האם תרופות אלו בטוחות לשימוש במהלך הריון.

כדאי להמשיך לקחת חומצה פולית, ובהתאם להנחיית רופא הנשים, להוסיף גם מולטי-ויטמין.

ששת השבועות הקרובים הם קריטיים להתפתחות תינוקך. השליה בצורתה הבסיסית, וכן חבל הטבור, כבר נכנסו לפעולה. באמצעות השליה, העובר חשוף לכל מה שאת צורכת לגופך, ולכן חשוב שתקפידי על תזונה נאותה, והמנעות ממזונות או חומרים שעלולים להיות מסוכנים לעוברך.

 לשבוע השלישי להריון   לשבוע החמישי להריון