23 ינואר 2017 כ"ה טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  21.09.2016  באדיבות ה 

אוסטיאופורוזיס

Osteoporosis

מניעה

לתורשה תפקיד חשוב בקביעת פוטנציאל הגדילה והחוזק של עצמות
עמוד השדרה
. יחד עם זאת, גם כאשר
התורשה
אינה מטיבה עימנו, ניתן לשמור על בריאות העצם ולמנוע אוסטיאופורוזיס באמצעות הרפואה המונעת.
אם בעבר הלא רחוק אנשים חשבו שאוסטיאופורוזיס ושברים בעצמות הם חלק מתהליך ההזדקנות הרי שהיום הדיעה השתנתה. בעקבות שנים של מחקרים יודעים כיום כיצד לשמור על העצמות בריאות וחזקות במהלך החיים. יש להתחיל את המניעה של אוסטיאופורוזיס כבר בגיל הילדות כדי לחסוך את הצרות בגיל המבוגר.
חשוב להקפיד על כך שילדים ובני נוער יקבלו תזונה עשירה בסידן ובוויטמין D ויבצעו פעילות גופנית באופן סדיר, על מנת לסייע בבניית מסת עצם מירבית ובדחיית התהליך האוסטיאופורוטי.
חמשת הגורמים בשמירה על בריאות העצם ומניעת אוסטיאופורוזיס:
  • תזונה מתאימה מאוזנת הכוללת תפריט עשיר בסידן ובויטמין D ומנגד הפחתת הצריכה של מזונות עשירים בפוספאט, דוגמת קולה או ממתקים, המונעים את ספיגת הסידן.
  • תפריט עשיר מדי בחלבונים כמו בשר וגבינות ועודף מלח (צריכה מקסימלית ליום היא 6 גרם) גורמים לבריחת סידן מהגוף.
  • פעילות גופנית סדירה ותרגילים מיוחדים לשמירה על חוזק העצמות.
  • הקפדה על אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון ומצריכת אלכוהול מופרזת. לאורח החיים יש השפעה ניכרת על בריאות העצמות והקצב שבו הן מתקנות ומחדשות את עצמן. אורח חיים בריא הוא הדרך הטובה ביותר לדחות את מועד תחילת המחלה ולהאט את הקצב שבו העצמות הופכות לשבירות.
  • עריכת
    בדיקות לצפיפות העצם
    ונטילת תרופות במידת הצורך.
  • התאמת הבית בו חי חולה באוסטיאופורוזיס למניעת נפילות.
 

הגידו כן לשמש - אבל במידה

השמש מעודדת ייצור של ויטמין D המסייע בספיגת הסידן לגוף. בסופו של יום מדובר בתהליך העוזר לחיזוק השיניים והעצמות, ולכן מונע אוסטיאופורוזיס.

עישון

עישון מגביר סיכון לאוסטיאופורוזיס.

אלכוהול

שתיית אלכוהול בכמות שאינה מתונה מגבירה את בריחת הסידן דרך הכליות, מפחיתה את ספיגת הסידן שאנו מקבלים מהמזון ופוגעת בתפקוד התאים בוני העצם, האוסטיאובלסטים.

פעילות גופנית

פעילות גופנית המתבצעת באופן סדיר הכרחית לשמירה על חוזק העצמות. חשוב להתעמל לפחות 3-4 פעמים בשבוע במשך 30 דקות לפחות בכל אימון. סוגי הפעילות החשובים לשיפור מדדי צפיפות העצם ולמניעה של אוסטיאופורוזיס כוללים תרגילים המתמקדים בפעילות נושאת משקל ובאימוני תנגודת.
אדם שאובחן באוסטיאופורוזיס צריך להיוועץ ברופא המטפל או ברופא מומחה לפני התחלת הפעילות הגופנית בכדי לוודא שזוהי הפעילות המתאימה ביותר עבורו.
  • פעילות נושאת משקל אשר בה הרגליים תומכות במשקל. פעילות בעומס גבוה, ריצה, דילוג, ריקוד וקפיצות במקום הם דרכים טובות לחזק את השרירים, הרצועות והמפרקים. בעת הפעילות יש לנעול נעלים המעניקות תמיכה לקרסול. אנשים מעל גיל 60 יכולים לבצע תרגילים בעומס נמוך יותר כמו משחק טניס, הליכה נמרצת או שיעורי התעמלות אירובים. שחייה ורכיבה על אופניים אינם נחשבים לפעילות מתאימה.
  • באימוני תנגודת משתמשים בכוח השרירים לצורך הגברת חוזק עצם. מדובר בהרמת משקולות, שכיבות שמיכה ותרגילים בהם עושים שימוש ברצועות גומי.
  • פעילות מאזנת כמו טאי צ'י ויוגה.
 

מניעת נפילות בסביבת המגורים

מומלץ לאתר מפגעים בסביבת המגורים של החולה באוסטיאופורוזיס כדי להפחית את גורמי הסיכון העלולים לגרום לנפילות ולמעידות. למשל כבלים משוחררים או שטיחונים בחדרים.
בנוסף:
  • יש לוודא קיומם של שטיחים למניעת החלקה באמבטיה.
  • יש לעבור בדיקות שמיעה וראייה באופן תדיר.
  • יש להימנע ככול האפשר משימוש בתרופות הגורמות לישנוניות.
  • יש להקפיד על נעילת נעלים מתאימות, הן מבחינת החזקת הרגל והן מבחינת סוליה מונעת החלקה.