26 מרץ 2017 כ"ח אדר תשע"ז
מעודכן לתאריך  23.08.2011  באדיבות ה 

אוטם שריר הלב, התקף לב

(Heart attack)

מניעת אוטם בשריר הלב

קיימים חמישה
גורמי סיכון
עיקריים העלולים להוביל להתקף לב:
  • עישון.
  • חוסר פעילות גופנית.
  • לחץ דם גבוה.
  • השמנה.
  • רמות כולסטרול גבוהות.
 
על מנת להפחית את הסיכון לאירוע לבבי יש לבצע שינויים בהרגלי החיים.

הפסקת עישון

עישון מהווה
גורם סיכון
עיקרי למחלות רבות לרבות מחלות לב וסרטן ריאות. עישון הוא אחד הגורמים העיקריים המובילים לתמותה ולתחלואה בישראל. הפסקת עישון היא אחת הדרכים הטובות ביותר להפחתת הסיכון לעבור התקף לב. ניתן לבקש מהרופא המטפל הפנייה לקבוצות תמיכה וכן תרופות המסייעות לתהליך הגמילה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה חשובה לבריאות הלב. הפעילות הגופנית האירובית משפרת את זרימת הדם ועוזרת ללב לעבוד בצורה טובה יותר. עבור אנשים ללא היסטוריה של מחלת לב, מומלץ לבצע פעילות גופנית מאומצת במשך 30 דקות ביום, לפחות חמש פעמים בשבוע. רמת המאמץ צריכה להיות כזו שגורמת לדופק להאיץ, עד מעט קוצר נשימה. הליכה מהירה והליכה במעלה עלייה הן דוגמאות לפעילות מאומצת.
אנשים שעברו אירוע לבבי צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל ורופאי השיקום לגבי סוג ומשך הפעילות.

תזונה

תזונה דלת שומן ועשירה בסיבים תזונתיים מסייעת בשמירה על לב בריא. יש לאכול לפחות חמש מנות של סיבים תזונתיים המכילות דגנים מלאים ופירות וירקות טריים ואף להסתייע בתוספים המכילים סיבים תזונתיים. מומלץ להגביל את כמות המלח השולחני (המיכל נתרן כלוריד) בתזונה ל- 2.4 גרם ביום (כחצי כפית). כמות גדולה של מלח גורמת לעלייה בלחץ הדם.
רצוי להימנע ממזונות שמכילים כמות גדולה של שומן רווי שגורם לעלייה ברמות הכולסטרול בדם. מאכלים המכילים כמות גדולה של שומן רווי כוללים נקניקיות, בשר שמן, חמאה, שמנת, גבינות קשות, עוגות, ביסקוויטים ומזונות המכילים שמן קוקוס. מאכלים המכילים שומן בלתי רווי עשויים לעזור בהורדת רמות הכולסטרול. מזונות אלו כוללים דגים, אבוקדו, אגוזים ושקדים, שמן חמניות, לפת ושמן זית.

אלכוהול

צריכה מוגברת של אלכוהול עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם וברמות הכולסטרול בדם. רצוי שלא לעבור את הצריכה המרבית המומלצת ליום, שתי מנות לגברים ומנה אחת לנשים שאינן
בהריון
. מנת אלכוהול שוות ערך לחצי ליטר בירה, כוס יין או כוסית (25 מ"ל) של משקה חריף.

ירידה במשקל

קיימים יתרונות רבים לירידה במשקל. משקל תקין מסייע בהורדת רמות הכולסטרול ובשמירה על לחץ הדם. ירידה במשקל מפחיתה את הסיכון לפתח מחלת לב ומעלה את תוחלת החיים. תוכניות ההרזיה המוצלחות ביותר כוללות 30 דקות של פעילות גופנית יומית, אכילת ארוחות קטנות והקפדה על ארוחת בוקר עתירת חלבונים. קצב הירידה הרצוי הוא 0.5 קילוגרם (ק"ג) בשבוע.

מצבים אחרים

מצבים רפואיים שונים עלולים להעלות את הסיכון לאירוע לבבי. מומלץ לכל אדם ליטול בקביעות תרופות שנרשמו על ידי הרופא המטפל, לערוך בדיקות שגרתיות ולשמור על תזונה בריאה.