17 אוקטובר 2017 כ"ז תשרי תשע"ח
מעודכן לתאריך  16.08.2011  באדיבות ה 

טחורים - מידע רפואי

Hemorrhoids, Piles

מניעת טחורים

אין אפשרות מובטחת למנוע טחורים אך תזונה עשירה בסיבים שומרת על צואה רכה ולכן מפחיתה את הסיכון לעצירות. בדרך זו ניתן להפחית את המאמץ הנדרש לצורך פינוי הצואה מהגוף, פעולה שנחשבת לגורם הסיכון העיקרי להתפתחות טחורים.
מומלץ להתפנות כשמרגישים צורך ולהימנע מהתאפקות. כאשר מתאפקים הצואה הופכת קשה ויבשה יותר. מצב זה מעלה את הסיכון להגברת הלחץ בכלי הדם בפי הטבעת ובחלחולת (רקטום).
דרכים שעשויות למנוע התפתחות טחורים כוללות:
  • אכילת פירות וירקות טריים (לפחות חמש מנות ביום).
  • הפחתת כמות השומן במזון (בעיקר שומן מבשר, מזונות משומרים ומעובדים).
  • אכילת קטניות כגון אפונה, שעועית ועדשים.
  • אכילת מזונות מחיטה מלאה כגון לחם מלא, פסטה ודגני בוקר.
  • שתיית נוזלים מרובה. יש לשתות 1-2 ליטרים (6-8 כוסות) של מים ביום על מנת לשמור על צואה רכה.
  • הגבלת צריכת האלכוהול.
  • ירידה במשקל במידה שקיים צורך. משקל עודף תורם להתפתחות טחורים.
  • פעילות גופנית קבועה עשויה למנוע עצירות, להפחית את הלחץ בכלי הדם ולסייע להפחתת משקל.
  • הימנעות מתרופות שעלולות לגרום לעצירות לרבות משככי כאבים המכילים קודאין.
 

סיבים

תזונה עשירה בסיבים עשויה להקל על הסימפטומים הנגרמים מטחורים קיימים. סיבים וסובין נמצאים במזונות מן הצומח לרבות:
  • פירות.
  • ירקות.
  • דגנים.
  • אגוזים.
  • גרעינים.
 
כדאי להוסיף אגוזים וגרעינים (לדוגמה, גרעיני דלעת או גרעיני חמניה) לסלטים או לדגני הבוקר.
תזונה דלה בסיבים עלולה לגרום לעצירות כיוון שחומרי הפסולת יהיו קשים מידי. בנוסף, עלולות להיווצר בעיות נוספות כגון:
  • דלקת תוספתן (אפנדיציטיס).
  • דלקת סעיפים (דיברטיקוליטיס). מחלה הגורמת לכיסים קטנים ומודלקים הבולטים מהמעי הגס וגורמים לכאב.
 
סיבים במזון מתנהגים כספוג, היינו סופגים מים ועל ידי כך מגדילים את נפח הצואה ומרככים אותה. צואה רכה ונפוחה מתפנית ביתר קלות מהגוף. כאשר מגדילים את צריכת הסיבים המזון, יש להגדיל בהתאם את צריכת הנוזלים.
רצוי להגדיל את כמות הסיבים בתזונה בהדרגה על מנת לאפשר למערכת העיכול להסתגל לשינוי. כאשר מגדילים את כמות הסיבים בצורה חדה עלולים לחוש נפיחות, עצירות, גזים וכאב.