22 ינואר 2017 כ"ד טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  25.09.2011  באדיבות ה 

טיפול הכרתי (קוגניטיבי) התנהגותי

(Cognitive Behavioral Therapy)

מבוא

טיפול הכרתי (קוגניטיבי) התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול נפשי שמטרתו לסייע למטופל להתמודד עם בעיותיו באמצעות שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות שלו. הטיפול מעודד את המטופלים לשוחח על:
  • מה שהם חושבים על עצמם, על העולם ועל אנשים אחרים.
  • הדרך בה מעשיהם משפיעים על רגשותיהם ומחשבותיהם.
 
שיחות על נושאים אלו יכולות לסייע לאדם לשנות את דרך החשיבה שלו (החלק ההכרתי) ואת מעשיו (החלק ההתנהגותי) וכך לשפר את הרגשתו כלפי החיים.

למי הטיפול עשוי להועיל?

טיפול הכרתי התנהגותי יעיל לסובלים מבעיות כגון חרדה,
דיכאון
, הפרעת דחק פוסט-טראומטית, הפרעות אכילה והתמכרות לתרופות או לסמים.
בניגוד לטיפולים נפשיים אחרים ששמים דגש על חוויות העבר, טיפול הכרתי התנהגותי מתמקד בבעיות ובקשיים עימם מתמודד המטופל בהווה. השיטה מקנה למטופל דרכים מעשיות לשיפור הלך הרוח ברמה היומיומית. כמו כן מהווה הטיפול אמצעי יעיל עבור כל אדם המעוניין ללמוד כיצד להתנהל טוב יותר במצבי לחץ.

מספר הפגישות

בדרך כלל יערכו מפגשים שבועיים או דו-שבועיים עם מטפל. מספר המפגשים משתנה על פי הבעיות והמטרות של כל אחד מהמטופלים ועשוי לנוע בין 6 שבועות ל- 6 חודשים.

מה צפוי בעקבות הטיפול?

טיפול הכרתי התנהגותי עשוי לסייע לאדם להבין כיצד מחשבותיו ודרכי ההתנהגות שלו משפיעים על הרגשות שהוא חווה, ומהי תרומתם לבעיות שיש לו בחיים.
המטפל יסייע למטופל למצוא דרכים לשנות את דפוסי מחשבותיו ודרכי התנהגותו על מנת שיוכל להתמודד עם בעיותיו וחרדותיו. הטיפול לא יפתור או ירחיק את הבעיות אלא יקנה למטופל דרכים להתמודד עימן באופן חיובי יותר.
טיפול הכרתי התנהגותי נחשב לאחת משיטות הטיפול היעילות ביותר לדיכאון ולחרדה.
הטיפול מסייע לאדם להבין שגם לו יש חלק בבעיות שהוא חווה, וכי פעמים רבות, לא המצב עצמו הוא שגורם לו להיות אומלל, אלא הדרך שבה הוא חושב עליו ומגיב למה שקורה, כפי שמפורט בדוגמה שלהלן:
מצב: עבר עליכם יום קשה, אתם מרגישים שנמאס לכם ויוצאים לקניות. בדרך חולף על פניכם אדם מוכר, שמתעלם מכם.
מחשבות מזיקות כמו 'הוא התעלם ממני בגלל שהוא לא מחבב אותי' יגרמו לכם להרגיש דחויים ומדוכאים ואולי אף תחושו
כאב
בטן או
בחילה
. בתגובה תלכו הביתה ותחליטו לנתק עמו את הקשר.
מחשבות חיוביות דוגמת 'הוא נראה טרוד בענייניו, אולי קרה לו משהו' משמעותן שאתם דואגים לאותו אדם ומפרשים את המתרחש באופן חיובי. בהמשך, תחזרו לביתכם ותתקשרו אליו כדי לוודא שהוא בסדר.