22 אוקטובר 2017 ב' חשון תשע"ח
מעודכן לתאריך  25.09.2011  באדיבות ה 

טיפול הכרתי (קוגניטיבי) התנהגותי

(Cognitive Behavioral Therapy)

מהי השיטה וכיצד היא עובדת?

טיפול הכרתי התנהגותי מסייע לאדם לעשות סדר בבעיות קשות ומסובכות על ידי חלוקתן לחלקים קטנים יותר. הטיפול מתייחס להיבטים שונים הנוצרים בעקבות הבעיה, הארוע או המצב לרבות:
  • מחשבות.
  • רגשות.
  • תחושות גופניות.
  • פעולות ומעשים.
כל אחד מהיבטים אלו משפיע על האחרים. כך למשל, מחשבות על הבעיה עלולות להשפיע על התחושה הגופנית ועל מצב הרוח ואף לקבוע כיצד יתנהג האדם בעקבותיהן.
ישנן דרכים מועילות או מזיקות להתייחס למצב נתון, הנקבעות בדרך כלל על ידי דרך החשיבה של האדם. לדוגמה:
  • אדם שנישואיו הסתיימו בגירושין עלול לחשוב שנכשל כבן זוג וכי שוב לא יהיה מסוגל לנהל מערכת יחסים זוגית, משמעותית.
  • גישה זו עלולה להוביל לתחושת חוסר תקווה, לבדידות, לדיכאון ולעייפות, ולגרום לאדם להפסיק לצאת ולפגוש אנשים חדשים.
  • כך נלכד האדם במעגל קסמים שלילי שיגרום לו להישאר לבד בביתו ולהרגיש רע עם עצמו.
 
לעומת זאת, במקום דפוס חשיבה זה, יכול הגרוש הטרי:
  • להשלים עם העובדה שלא מעט מערכות יחסים מסתיימות בפרידה, ללמוד מהטעויות ולהתקדם הלאה, תוך שהוא חש רגשות חיוביים כלפי העתיד.
  • לחוש חיוניות שתגרום לו להיות פעיל יותר מבחינה חברתית, למצוא מעגלים חברתיים נוספים ולהכיר אנשים חדשים.
 
זוהי אמנם דוגמה פשטנית, אך היא מדגימה כיצד מחשבות, רגשות, התנהגות ומעשים יכולים ללכוד אנשים במצב שלילי, שהולך ומחמיר את עצמו ואף יוצר מצבים חדשים בהם  חש האדם גרוע עוד יותר לגבי עצמו.
טיפול הכרתי התנהגותי מסייע לפרוץ את מעגל הקסמים השלילי. חלוקת הבעיה הגורמת להרגשה רעה, לחרדה ולפחד לבעיות קטנות יותר מאפשרת להתמודד טוב יותר עם הדברים. באמצעות הטיפול ניתן ללמוד כיצד לשנות דפוסים התנהגותיים שליליים כדי לשפר את ההרגשה הכללית.
מטרת הטיפול היא להביא את המטופל למצב בו הוא מסוגל לעשות זאת בעצמו ולהתמודד עם בעיותיו ללא עזרת המטפל.