22 יולי 2017 כ"ח תמוז תשע"ז
מעודכן לתאריך  02.11.2011  באדיבות ה 

מחלת אלצהיימר

(Alzheimer's disease)

אלצהיימר ואורח חיים

מחקרים שנערכו בנושא לא היו חד משמעיים באשר להשפעתם של שינויים באורח החיים על היכולת למנוע או לעכב את ההתדרדרות במחלה ובמצב ההכרה. עם זאת, אורח חיים בריא תורם בדרך כלל לשיפור במצב הבריאותי ובמצב הרוח, ולכן רצוי להקפיד עליו.

פעילות גופנית

פעילות גופנית קבועה צריכה להיות חלק חשוב בכל תוכנית לשמירה על הבריאות. הליכה יומית במשך 30 דקות עשויה לשפר את מצב הרוח ולשפר את בריאות המפרקים, השרירים והלב. פעילות גופנית עשויה גם לשפר את איכות השינה ולמנוע עצירות.
חולי אלצהיימר המתקשים ללכת יכולים להשתמש באופני כושר או לבצע תרגילים כשהם יושבים על כיסא. ניתן למצוא תוכניות אימון מוקלטות המותאמות במיוחד לאוכלוסיה מבוגרת.
  • יש לוודא שחולה אלצהיימר היוצא להליכה ללא ליווי יחזיק בכליו תעודה מזהה (רצוי גם כתובת ומספר טלפון של איש קשר).
 

תזונה

אנשים הלוקים באלצהיימר עלולים לשכוח לאכול, לאבד עניין בלהכין ארוחות לעצמם או להרבות באכילת מזונות לא בריאים. הם גם עלולים לשכוח לשתות ולכן נמצאים בסיכון מוגבר לעצירות ולהתייבשות. רצוי להקפיד לשתות כמה כוסות נוזלים כל יום. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה, שוקו, קולה ומשקאות אנרגיה) מאחר שקפאין עלול להגביר חוסר מנוחה, להפריע לשינה ולגרום לתכיפות במתן שתן.
במחקר חדש שהתפרסם ביוני 2011 בכתב העת Archives of Neurology דווח כי לתזונה יכולת השפעה על מחלת אלצהיימר. בהתאם לתוצאות המחקר, מבוגרים לאחר גיל 65 הצליחו להפחית את מידת הסיכון ללקות באלצהיימר בכ- 40% באמצעות הקפדה על התזונה המפורטת:
  • תזונה עשירה בירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, צנונים, ברוקולי, קולרבי), עגבניות, ירקות ירוקי עלים, פירות, דגים, עופות, אגוזים ושמן זית (כתיבול לסלט).
  • תפריט דל במוצרי חלב עתירי שומן, בשר אדום, איברים פנימיים וחמאה.
 
דפוס תזונתי זה מספק שפע של הרכיבים הבאים:
  • חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה-3 ואומגה-6.
  • ויטמין E.
  • חומצה פולית.
 
בנוסף לכך, זהו תפריט דל בחומצות שומן רוויות ובוויטמין B12.
עם זאת, עדיין לא ברור אם התזונה לבדה מספיקה כדי לעכב את המחלה.

שמירה על מצב רוח טוב

קיימים מחקרים לפיהם גישתו של המטופל לחיים היא בעלת השלכות על קצב התקדמות המחלה. מטופל בעל גישה חיובית יהיה מסוגל להפעיל את עצמו, להקפיד על תזונה טובה יותר ולבצע יותר פעילות גופנית וכך עשוי להאט את קצב התפתחות הסימפטומים. מנגד, חולה אלצהיימר שאיבד תקווה והחליט להרים ידיים עלול להאיץ את ההידרדרות של מחלתו באופן בלתי מודע.

שמירה על בריאות המשפחה והמטפלים

הטיפול בחולה אלצהיימר עלול להיות קשה ומתיש הן מבחינה גופנית והן מבחינה רגשית. תחושות כעס, אשם, תסכול, דאגה, עצב ובדידות הן שכיחות. מומלץ שהמשפחה הקרובה והמטפלים העיקריים בחולה יהיו קשובים גם לצרכיהם שלהם ויטפלו גם בעצמם.
רצוי ליישם את ההמלצות שלהלן:
  • לימדו, שאלו וקבלו את כל המידע הדרוש והרצוי עבורכם.
  • התייעצו עם רופאים, עובדים סוציאליים ומשפחות אחרות שעוברות את אותו תהליך.
  • העזרו בחברים ובקרובי משפחה.
  • השתדלו לקחת פסק זמן עבורכם, רצוי כל יום.
  • צאו לבלות.
  • אל תזניחו את עצמכם. אכלו נכון, הקפידו על פעילות גופנית וגשו לרופא במידת הצורך.
  • הצטרפו לקבוצות תמיכה.
  • פנו לקבלת ייעוץ נפשי מקצועי במידת הצורך.