פרבנר

Pneumococcal conjugate vaccine Prevnar 13®

עדכון אחרון 05.04.22

הקדמה

החיסון נגד זיהומים שנגרמים על ידי החיידק סטרפטוקוקוס פנאומוניה (Streptococcus pneumoniae) נכלל בשגרת חיסוני התינוקות בישראל מינואר 2009 ושודרג בתחילת 2011. ישראל הייתה בין המדינות הראשונות בעולם שעברו להשתמש בחיסון המתקדם נגד 13 זנים של חיידק זה, במקום החיסון כנגד 7 זנים בלבד שהיה נהוג קודם לכן.

זיהומים פנאומוקוקים

חיידקי סטרפטוקוקוס פנאומוניה, המכונים פנאומוקוקים, גורמים למספר מחלות זיהומיות, חלקן קשות, לרבות:

ידועים כ-90 זנים של פנאומוקוקים אך כשני שליש מהמחלות נגרמות על יד 10 זנים בלבד. אפשר להידבק בחיידקי פנאומוקוק באמצעות חשיפה לרסיסי רוק של חולים, הנפלטים אגב דיבור, שיעול ועיטוש, או דרך מגע של הפה או האף עם הידיים.

זיהומים פנאומוקוקים אצל ילדים מתחת לגיל 5 הם הגורם העיקרי לדלקת חיידקית של קרום המוח. על פי נתוני משרד הבריאות, דלקת זו גורמת לתמותה של 2 מכל 10 ילדים הנדבקים בה, ומותירה רבים אחרים עם נכויות בלתי הפיכות כגון:

    • שיתוק.
    • פיגור שכלי.
    • פרכוס.
    • חירשות.

הטיפול העיקרי במחלות הנגרמות על ידי פנאומוקוקים הוא מתן אנטיביוטיקה. בשנים האחרונות פיתחו חיידקים רבים עמידות ולכן הטיפול הרגיל איבד מיעילותו.

 

בקרב אוכלוסיות רגישות במיוחד עלול זיהום בפנוימוקוק לגרום לסיבוכים חמורים. אוכלוסיות אלו כוללות:

    • אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה.
    • אנשים הלוקים במחלות לב כרוניות.
    • אנשים הסובלים מהפרעות בפעילות הכבד, הכליות והטחול.
    • אנשים הנוהגים לעשן סיגריות או להשתמש בסמים.

המחלה ותפוצתה

זיהומים פנאומוקוקים והתמותה הנרחבת לה הם גורמים בקרב תינוקות וילדים קטנים (עד גיל 5) נפוצים בעיקר במדינות העולם השלישי. עם זאת, גם במדינות מפותחות, דוגמת ארצות הברית, נגרמים מדי שנה עשרות אלפי מקרי תחלואה קשים על ידי חיידקים ממשפחה זו, לרבות דלקת קרום המוח או אלח דם. כ-10% מהחולים ימותו מהזיהום. בנוסף, מיליוני אנשים חולים במחלות קלות יותר כמו דלקת אוזניים או סינוסיטיס.

על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי, לפני הכלת החיסון נגד חיידקי פנאומוקוק בשגרת החיסונים לתינוקות, היו בישראל כ-30-40 מקרים של דלקת קרום המוח שנגרמו עקב חיידקים אלו מדי שנה, חלקם קטלניים. מהדיווחים עולה שכ-10 ילדים מתים מדי שנה בישראל מהמחלות הנגרמות על ידי חיידק זה.

חיסון פרבנר ומטרתו

החיסון הניתן בישראל הוא חיסון פעיל (שם מסחרי: פרבנאר PCV13) הגורם למערכת החיסון בגוף לייצר נוגדנים נגד רכיבים חלבוניים מסוימים בדופן החיידק. בדרך זו נמנעת התפתחות הזיהומים הקשים דוגמת דלקת ריאות ודלקת קרום המוח, שעלולים להסתיים בנכות או במוות. בנוסף, חיסון הילדים מקטין את הסיכון להדבקה בחיידק זה בקרב שאר בני המשפחה.

החיסון נמצא יעיל גם במניעת דלקת הלוע ודלקות אוזניים, אם כי בשיעור נמוך יותר.

החיסון משלב בתוכו רכיבי מעטפת של 13 הזנים הנפוצים ביותר של החיידק סטרפטוקוקוס פנאומוניה, שאחראים למרבית המקרים של דלקת קרום המוח אצל ילדים. חשיפה מלאכותית של מערכת החיסון לרכיבים חיידקיים אלו גורמת לייצור נוגדנים נגד אותם זני פנאומוקוק מבלי לגרום לסימפטומים של המחלה.

עם זאת, חיסון זה אינו מגן מפני הדבקה בזנים אחרים, נדירים יותר, של חיידקי פנאומוקוק ואינו מחסן מפני גורמים אחרים לדלקת קרום המוח לרבות חיידקי מנינגוקוקוס, המופילוס אינפלואנזה B או נגיף ההרפס.

מידע על חיסון פרבנר בישראל

החל מינואר 2011 נכלל בשגרת החיסונים במדינת ישראל החיסון PCV13 כנגד 13 זני חיידקי פנאומוקוק. חיסון זה מקנה חסינות לטווח ארוך. על פי הערכות מומחים בישראל, מתן החיסון לפעוטות עשוי למנוע כ-4000 מקרי אשפוז וכעשרה מקרי תמותה בשנה.

על מנת לקבל חיסון יש להצטייד בפנקס החיסונים. ללא פנקס זה לא ינתן החיסון הנדרש.

מתן החיסון

צורת המתן

 

החיסון נגד זיהומים פנאומוקוקים ניתן לתינוקות ופעוטות בהזרקה לשריר הירך.

באיזה גיל ניתן?

החיסון ניתן לכל התינוקות הבריאים בשלוש מנות:

    • מנה ראשונה – בגיל חודשיים.
    • מנה שנייה – בגיל ארבעה חודשים.
    • מנה שלישית – בגיל 12 חודשים.

אפשר לתת את החיסון בו זמנית עם חיסונים נוספים מכל הסוגים. יש להשתמש במזרקים נפרדים ולהזריק לאזורי גוף שונים.

תינוקות שהתחילו את תהליך החיסון עם התרכיב הקודם של החיסון שהכיל 7 זנים בלבד יכולים להמשיך אותו עם מנות נוספות של PCV13. ילדים מתחת לגיל 5 שכבר השלימו את סידרת החיסונים עם התרכיב הקודם יכולים לקבל מנה נוספת של PCV13 על מנת להגדיל את ההגנה החיסונית כנגד 6 זנים נוספים של החיידק. מומלץ להתייעץ בנושא עם רופא הילדים.

מועד תחילת ההשפעה ומשך ההשפעה

החיסון מתחיל להשפיע כ-7-10 ימים לאחר הזרקתו. לאחר קבלת שלושת מנות החיסון נשמרת ההשפעה במשך שנים רבות, אם כי טווח הזמן המדויק עדיין אינו ידוע.

היכן ניתן לקבל?

החיסון ניתן במסגרת טיפות החלב והתחנות לבריאות המשפחה.

אופן נטילת החיסון

לתינוקות וילדים עד גיל 3 יוזרק החיסון לאזור הקדמי-צדדי של שריר הירך.

על המתחסן להישאר בהשגחה במשך 20-30 דקות לאחר ההזרקה על מנת לנטר את מצבו הרפואי בעקבות קבלת החיסון. במידה שמתפתחת תגובה חריגה ינתן במקום טיפול רפואי ראשוני.

למי מומלץ להתחסן?

קהלי יעד

החיסון PCV13 מיועד לתינוקות ולילדים החל מגיל חודשיים ועד גיל 6 שנים.

ילדים בקבוצות סיכון

בנוסף לחיסון השגרתי הניתן לתינוקות ממליץ משרד הבריאות כי ילדים שנולדו לפני ה- 1.1.2009 ונמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות חמורות הנגרמות על ידי חיידקי פנאומוקוק יקבלו אף הם את החיסון. קבוצות סיכון אלה כוללות ילדים החולים במחלות הבאות:

    • מחלות לב או מחלות ריאות ממושכות.
    • סוכרת.
    • הפרעות בפעילות הטחול או לאחר כריתת טחול.
    • אנמיה חרמשית.
    • מחלות הפוגעות במערכת החיסון כגון סרטן או איידס וכן ילדים המקבלים טיפולים או תרופות לדיכוי מערכת החיסון וילדים שעברו השתלות איברים או מח עצם (לרבות שתל באוזן הפנימית).
    • מחלות כליה קשות או אי ספיקת כליות וכן ילדים העוברים טיפולי דיאליזה.
    • דליפת נוזל חוט שדרה.
    • מחלות כרוניות אחרות, בהתאם להמלצות רפואיות.

מספר מנות החיסון הנדרשות יקבעו בהתאם לגיל הילד המתחסן. על ילדים הנמצאים בקבוצות סיכון לקבל חיסון נוסף נגד פנאומוקוקים הניתן מגיל שנתיים, לאחר שהשלימו את סדרת החיסונים בפרבנר.

תופעות לוואי

יתכנו תופעות לוואי שונות לאחר קבלת החיסון נגד PCV13, כמפורט.

אצל חלק קטן מהמתחסנים עלולות להתפתח תופעות לוואי מקומיות קלות הכוללות אדמומיות, נפיחות, רגישות וכאב באזור ההזרקה. תופעות אלה תחלופנה בדרך כלל תוך כיומיים. אפשר להניח תחבושת לחה פושרת על אזור ההזרקה על מנת להקל על חלק מהתופעות. יש לפנות לבדיקת רופא במקרה של נפיחות או כאב חזקים.

 

כמו כן תיתכנה תופעות לוואי כלליות הכוללות:

    • עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס.
    • ירידה בתאבון.
    • בחילה, הקאה.
    • שלשול.
    • חוסר שקט ובכי ממושך.
    • הפרעות שינה.

בדרך כלל יחלפו התופעות תוך יומיים. ניתן ליטול תרופה להורדת חום במקרה הצורך. אם חלה עליית חום משמעותית יש לפנות לרופא.

במקרים נדירים יתכנו תופעות לוואי חמורות כגון פרכוסי חום, גרד ופריחה אלרגית בעור, רפיון ותגובה אלרגית מאוחרת שתתבטא בנזלת, שיעול, אדמומיות, פריחה ותגובה עורית חריפה (אורטיקריה) ואף הפסקות נשימה אצל תינוקות שנולדו פגים לפני השבוע ה-28 להריון. לא דווח על נזק עצבי קבוע לאחר פרכוס בעקבות קבלת החיסון.

לעיתים נדירות ביותר תיתכן תגובה אלרגית חמורה מיידית המכונה הלם אנפילקטי. תופעה זו מאופיינת בקשיי נשימה, נפיחות בפנים ובגרון, פריחה נרחבת, ירידה חדה בלחץ הדם, בצקת ואף איבוד הכרה.

אזהרות

מתי לא לחסן

    • מומלץ לדחות את מתן החיסון בעת מחלה זיהומית או מחלה שמלווה בחום גבוה (מעל 38 מעלות) עד לאחר ההחלמה.
    • אין לחסן אם ידוע על רגישות חמורה קודמת לחיסון עצמו או לאחד ממרכיביו.
    • לא מומלץ לחסן ילדים עם נטייה מוגברת לדימומים, עם בעיות בקרישת דם או כאלו המטופלים בנוגדי קרישה כדוגמת אספירין, קומדין, והפרין, מחשש לדימום בעקבות ההזרקה.

אזהרות מיוחדות

    • התגובה החיסונית אצל חולים המטופלים בכימותרפיה, בהקרנות או בנגזרות של קורטיזון וכן בקרב חולים שהמערכת החיסונית שלהם מדוכאת עלולה להיות חלשה ולכן על הרופא לשקול האם לחסן במצב זה או לא. לעיתים יומלץ על מתן מנה נוספת כדי להגביר את ייצור הנוגדנים בעקבות החיסון אצל חולים אלו.
    • אם החיסון ניתן בו זמנית עם חיסונים נוספים יש להקפיד על שימוש במזרקים נפרדים ועל הזרקה באזורי גוף שונים. חשוב לזכור, מתן בו זמני של כמה חיסונים עלול להגביר את הסיכון לעליית חום הגוף.

הריון

בטיחות החיסון PCV13 בהריון לא נבדקה.

הנקה

בטיחות החיסון PCV13 בהנקה לא נבדקה.

קשישים

בטיחות החיסון PCV13 בקרב האוכלוסייה הקשישה לא נבדקה והוא אינו מהווה תחליף לחיסון אחר נגד חיידקי פנאומוקוק ודלקת ריאות.