דליות באשכים (וריקוצלה)

Varicocele

עדכון אחרון 18.01.22

גורם מרכזי לאי פריון אצל גברים (כ-90% מהמקרים). דליות הן ורידים מורחבים באשכים, המתפתחות בעקבות תקלה מבנית בשסתומי הוורידים שמנקזים את חומרי הפסולת מהאשך.

תקלה זו גוררת ירידה באספקת החמצן לאשכים ופגיעה בכושר ייצור הזרע. וריקוצלה עלולה להופיע כבר בשנות העשרים, אך שכיחותה עולה עם הגיל.

וריקוצלה נובעת מפגם בשני האשכים גם יחד, שכן אם רק אשך אחד פגוע והשני תקין, הגבר עדיין פורה. בדרך כלל הניתוח לפיתרון הבעיה יבוצע באשך אחד בלבד תחת הרדמה מלאה. במהלכו ייקשר הוריד הראשי של האשך (ניתוח זה נקרא 'קשירה עליונה'). בעקבות קשירת

הווריד יתפתחו ורידים עוקפים בעלי כושר זרימה וניקוז תקינים.

כיום מוצעת בישראל שיטה חדשנית לטיפול בווריקוצלה שמכונה 'שיטת גת גורן', אותה פיתחו ד"ר יגאל גת וד"ר מנחם גורן. השיטה מתאימה לטיפול בווריקוצלה בשני האשכים ועל פי הדיווחים היא זוכה להצלחה בכ- 80% מהמקרים. היא מבוססת על צנתור שמבוצע תחת הרדמה מקומית בלבד. במהלך הצנתור מתבצעת סגירה של הוורידים הפגועים באשכים.

בעקבות הסגירה מתפתחים ורידים עוקפים, שמסייעים בניקוז פסולת האשך ומאפשרים אספקה תקינה של חמצן לאשכים. התוצאה היא שתוך כשלושה עד שישה חודשים מתחדש תהליך ייצור הזרע בתנאים המאפשרים פוריות תקינה. במקרים קשים יתכן שיפור בייצור הזרע רק לאחר כשנה. טיפול זה אינו כלול בסל הבריאות.