24 מרץ 2017 כ"ו אדר תשע"ז
מעודכן לתאריך  17.03.2012  באדיבות ה 

פוביה (בעת)

(Phobia)

עזרה עצמית והדדית

ישנן מספר דרכים שעשויות לעזור ללוקים בפוביה לטפל בעצמם, לרבות:
  • חשיפה עצמית הדרגתית לגורם החרדה.
  • שימוש בטכניקות של הרפיה ודמיון מודרך.
  • השתתפות בקבוצות לעזרה עצמית והדדית (קבוצות תמיכה).
 

חשיפה עצמית

הטיפול בחשיפה הדרגתית (self exposure and desensitization) דורש מידה רבה של פעולות עצמאיות מצד המטופל, דהיינו חשיפה הדרגתית לגורם המעורר אצלו חרדה.
טיפול עצמי בחשיפה הדרגתית עשוי להיות יעיל מאוד במקרים שונים של פוביה אם כי מומלץ בכל זאת להיעזר במטפל מוסמך בטיפול התנהגותי.

שיטות הרפיה

תרגילי הרפיה כוללים סדרת תרגילים גופניים שמסייעים להסדרת הנשימה ולהרפיית השרירים. ההרפיה עשויה לעזור לסובלים מפוביה להתמודד עם החרדה שכרוכה בחשיפה למקור הפחד. במקרים רבים מומלץ לשלב שיטות הרפיה עם חשיפה הדרגתית.
ניתן לשלב עם תרגילי ההרפיה גם תרגילים בדמיון מודרך. למשל, תוך כדי הרפיה לדמיין את המצב המפחיד ולדמיין כיצד מתגברים על הפחד בהצלחה.

קבוצות תמיכה לעזרה עצמית והדדית

קבוצות תמיכה מאפשרות מפגש עם אנשים נוספים הסובלים מבעיות דומות. הקבוצה יכולה לספק למטופל הבנה, תמיכה, שיתוף במידע חשוב ודרכים שונות להתמודדות עם חרדה.
במקרה של פוביה חברתית עשויות קבוצות התמיכה להוות מסגרת מוגנת להתמודדות עם החרדה ושיפור המיומנויות החברתיות. באתר עצה, המרכז לעזרה עצמית והדדית ניתן למצוא רשימה של קבוצות הפועלות בארץ ומיועדות לסובלים מהפרעות חרדה שונות.