צהבת של הילוד - מידע רפואי

Jaundice in newborn babies

עדכון אחרון 13.02.22

הקדמה

צהבת היא מחלה מאוד נפוצה אצל תינוקות שזה עתה נולדו. יותר ממחצית מהתינוקות נולדים עם דרגה כלשהי של צהבת. בדרך כלל היא לא מהווה סיבה לדאגה. ברוב המקרים אין צורך בטיפול והיא נעלמת מעצמה לאחר מספר שבועות.

צהבת מופיעה כאשר הכבד אינו מתפתח דיו ואינו מתפקד באופן מלא.

הצהבת באה לידי ביטוי בכך שעורו של התינוק נראה מעט צהוב.

בחלק מהתינוקות ניתן להבחין בגוון צהוב בלובן העיניים.

צהבת נפוצה יותר אצל בנים יחסית לבנות ואצל תינוקות שנולדו טרם זמנם.

סימפטומים

צהבת מופיעה בדרך כלל 2-3 ימים לאחר הלידה. בתינוקות שנולדו טרם זמנם, הנמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בצהבת, היא יכולה להופיע 5-7 ימים לאחר הלידה ולהימשך זמן ארוך יותר. צהבת נפוצה יותר גם בתינוקות שיונקים חלב אם.

העור של תינוק עם צהבת נראה מעט צהוב, בגוון הדומה לשיזוף. אצל תינוקות עם עור כהה ניתן להבחין בגוון הצהוב בלובן העיניים ובכפות הרגליים והידיים.

ברוב המקרים ההצהבה מופיעה תחילה בראש ובפנים, ומתפשטת לחזה ולבטן. בחלק מהתינוקות היא מגיעה לזרועות ולרגליים.

לצהבת של הילוד יכולים להיות סימפטומים נוספים, כמו גרוד בעור, ירידה ביכולת למצוץ ולאכול, ישנוניות, שתן כהה וצואה בהירה.

אם אתם חוששים שלתינוקכם יש צהבת, פנו בדחיפות לרופא.

גורמים

הכבד הוא איבר חיוני שאחד מתפקידיו להוציא מהגוף חומר צהוב, המכונה בילירובין (Bilirubin). בילירובין נוצר כתוצאה מפירוק תקין של כדוריות הדם האדומות ונמצא במרה (Bile). הגוף מסלק את הבילירובין מזרם הדם לכבד ומשם עובר לפינוי מהגוף באמצעות הכליות.

לתינוקות שזה עתה נולדו יש כמות גדולה מהרגיל של תאי דם אדומים והם מפורקים במהירות, לכן נוצרת אצלם כמות גדולה של בילירובין שעל הכבד לפנות. אצל רבים מהם הכבד עדיין לא התפתח באופן מלא ואינו מתפקד ביעילות הנדרשת. עקב תופעה זו יש תינוקות שהבילירובין מצטבר בגופם ויוצר צהבת.

בחלק מהמקרים, חלב האם מכיל חומר בלתי מזיק, שגורם לתינוק צהבת.

ברוב המקרים אין צורך להפסיק את ההנקה.

 

במקרים נדירים צהבת יכולה להיגרם מסיבות אחרות כמו:

    • מחלת כבד.
    • זיהום.
    • ירידה בפעילות של בלוטת התריס (thyroid gland).
    • חוסר התאמה בין סוג הדם של האם לסוג הדם של התינוק (Rhesus incompatibility).
    • חוסר מולד באנזימים מסוימים.
    • חסימה של המעי או של דרכי המרה.
    • דלקת כבד (Hepatitis).

אבחון

כאשר התינוק נולד בודקים הרופאים אם יש לו צהבת, אולם בדרך כלל הצהבת מופיעה רק לאחר מספר ימים. זו אחת הסיבות שנהוג להשאיר את התינוק בבית החולים מספר ימים להשגחה.

כאשר תחזרו עם התינוק לביתכם, יש לבדוק מידי פעם את גוון עורו ואת לובן העיניים שלו בחדר מואר. ניתן להיעזר ברופא ילדים או באחיות טיפת חלב לשם ביצוע בדיקה זו.

כדי לבדוק אם יש לתינוקכם צהבת, לחצו בעדינות באצבעכם על קצה האף או המצח שלו. אם העור הלחוץ הופך לבן, כנראה שהתינוק אינו חולה בצהבת. אם העור הלחוץ הופך צהוב, יש לפנות לרופא בדחיפות.

כאשר הרופא חושד שלתינוקכם יש צהבת הוא יבצע בדיקת דם המודדת את רמת הבילירובין בדם. בדיקה זו מכונה 'רמת בילירובין בסרום' (Serum bilirubin או SBR), והיא משמשת למעקב אחרי מצב התינוק.

אם הסימפטומים של צהבת נמשכים יותר משבועיים תבוצע בדיקת דם אחרת, המכונה 'בדיקת התפלגות בילירובין' (Split bilirubin test), המיועדת לקבוע אם הצהבת של התינוק נובעת ממחלת כבד.

סימנים אחרים של צהבת הם צבע השתן והצואה של התינוק. הצואה של התינוק לא צריכה להיות בהירה. אצל תינוקות הניזונים מחלב אם הצואה בצבע ירוק-צהוב בעוד שאצל תינוקות הניזונים מתחליפי חלב אם, הצואה היא בצבע ירוק-חרדל. שתן כהה וצואה בהירה עלולים לרמז על מצב של צהבת.

טיפול

כל עוד התינוק חש בטוב אין צורך לטפל בצהבת והיא חולפת מעצמה, בדרך כלל לאחר מספר שבועות. פנו לרופא בדחיפות אם הצהבת אינה חולפת לאחר מספר שבועות. כמו כן יש לפנות לרופא בדחיפות אם הצואה של התינוק בהירה או שהשתן שלו כהה, או אם הצהבת מתפשטת לזרועות ולרגליים.

בחלק מהמקרים, תינוק עם צהבת יקבל 'טיפול באור' (Phototherapy). בטיפול זה שמים את התינוק מתחת למנורת אולטרא-סגול (Ultraviolet - UV) למשך כ- 1-2 ימים. בדרך כלל התינוק עירום ועיניו מכוסות.

הטיפול באור עוזר לגוף להיפטר מהבילירובין ומסייע לכבד. תופעות הלוואי של הטיפול באור כוללות פריחה ושלשול.

כאשר הצהבת חמורה ורמות הבילירובין מאוד גבוהות, יתכן שיהיה צורך בעירוי דם. תהליך זה מכונה 'החלפת דם' (Exchange transfusion) והוא מתבצע רק אם מסתבר שהטיפול באור אינו יעיל.

אם הצהבת נגרמה מסיבה אחרת כמו זיהום, היא תטופל בהתאם.

סיבוכים

במצב של רמות גבוהות של בילירובין בדם ללא טיפול מיידי, עלולה להתרחש הצטברות של בילירובין במוח שיש בכוחה לגרום ל"צהבת מוחנית של היילוד" (Kernicterus). במצב זה יש סכנה לנזק מוחי ואפילו למוות ולפיכך חשוב לטפל במהירות ברמות גבוהות של בילירובין בדם.

אם רמות הבילירובין של התינוק עולות באופן דרמטי 6-7 ימים לאחר הלידה, ייתכן שמדובר בצהבת הנגרמת מהנקה (breast-milk jaundice). צהבת הנגרמת מהנקה מופיעה בכ-2% מהתינוקות היונקים ובדרך כלל נעלמת לאחר כשבועיים. לעיתים ממליצים לאם להפסיק את ההנקה למספר ימים, כדי לבדוק אם הפסקת ההנקה גורמת לרמות הבילירובין בדם התינוק לרדת.