חיסון פוליו למבוגרים ולמטיילים

Poliomyelitis (Polio) Vaccine for Travelers and Adults

עדכון אחרון 30.11.23

הקדמה

מהו החיסון נגד פוליו (שיתוק ילדים)?

חיסון זה נועד למנוע הדבקה בנגיף פוליו (Poliovirus) הפוגע במערכת העצבים וגורם ל מחלת פוליומיאליטיס (שיתוק ילדים, פוליו, Poliomyelitis). הנגיף עלול לגרום לשיתוק, לנכות ולמוות. מרבית החולים יסבלו ממחלה קלה בלבד אך כ- 2% עלולים לסבול ממחלה חמורה הגורמת לשיתוק שרירים שאינו חולף.

החיסון נגד פוליו כלול בשגרת החיסונים לתינוקות בישראל. מומלץ שאנשים שלא חוסנו, שלא השלימו את סדרת החיסונים נגד שיתוק ילדים בעבר או שתנגודת גופם לנגיף חלשה יקבלו את החיסון אם הם עלולים להיחשף לנגיף או לחולים במחלה. לדוגמה, עובדי מעבדה, אנשי סגל רפואי ומטיילים המתכוונים לנסוע לאזורי סיכון להדבקה בשיתוק ילדים.

ניתן להתעדכן ברשימת המדינות המעודכנת במרפאות המטיילים בלשכות הבריאות האזוריות.

בהתאם לצורך, החיסון ניתן לרכישה באופן עצמאי.

מחלת פוליומיאליטיס מועברת באמצעות מגע יד אדם עם מזון, מים או הפרשות (צואה) של אדם החולה במחלה. במקרים נדירים תיתכן הדבקה לאחר מגע עם רוק נגוע.

הנגיף גורם להדבקה בעיקר 7-10 ימים לפני ואחרי הופעת הסימפטומים, אך תיתכן הדבקה באמצעות מגע עם צואת החולים עד 6 שבועות לאחר המחלה.

במרבית המקרים מדובר במחלה קלה ונטולת סיבוכים אך כשהנגיף פוגע במערכת העצבים יתכנו סיבוכים חמורים הכוללים שיתוק זמני או קבוע של השרירים, פגיעה בשרירי הנשימה ובצקת בריאות, דלקת בשריר הלב ודיכאון (עקב הפגיעה ביכולת התנועתית).

חלק מהאנשים שלקו בפוליומיאליטיס בעבר עלולים לפתח חולשת שרירים המכונה 'תסמונת פוסט פוליו' כ-10-40 שנים לאחר מכן. התסמונת מתפתחת בצורה הדרגתית, ככל הנראה עקב נזק לתאי העצב בחוט השדרה שגורם נגיף פוליו. במצב זה המחלה אינה מדבקת.

החיסון נגד פוליו ומטרתו

החיסון נגד פוליומיאליטיס הניתן כיום למבוגרים בישראל הוא חיסון פעיל המורכב מנגיפי פוליו מומתים (Inactivated polio vaccine, IPV) - בזריקה. החיסון מכיל 3 זנים שונים של הנגיף ונקרא גם 'תרכיב סאלק'. כאשר מערכת החיסון נחשפת לרכיבי הנגיף היא מסוגלת לייצר נוגדנים נגד נגיף פוליו מבלי שיופיעו הסימפטומים של המחלה.

חיסון נגד פוליו בישראל

על פי הנחיות משרד הבריאות מומלץ לקבל חיסון IPV נגד פוליומיאליטיס אם מתכננים נסיעה למדינה בה קיים סיכון להדבקה בנגיף ועברו 10 שנים מאז השלמת סדרת החיסונים הבסיסית או הזרקת חיסון הדחף הקודם. אפשר להתייעץ לגבי הצורך בחיסון עם הרופא במרפאות המטיילים בלשכות משרד הבריאות.

 

קיים חיסון נוסף המורכב מנגיפים חיים מוחלשים דרך הפה

 

משרד הבריאות אינו ממליץ להשתמש בחיסון זה לשם מניעת הדבקה בנגיף הפוליו למבוגרים, אלא במקרים מיוחדים, כגון במצבי חירום, כשקיימת סכנת הדבקה או התפרצות של הנגיף. זאת בתנאי שאין הוראות נגד מתן החיסון OPV.

על מנת לקבל חיסון נגד פוליו יש להצטייד בפנקס החיסונים. ללא פנקס זה לא יינתן החיסון הנדרש.

מתן החיסון

צורת המתן

אצל מבוגרים ינתן החיסון נגד נגיף פוליו בהזרקה לשריר הכתף או לחלק העליון של הזרוע.

אפשר לתת את החיסון בו זמנית עם חיסונים אחרים. במקרה כזה החיסונים יוזרקו באתרים שונים.

מתי להתחסן?

על מנת למנוע הדבקה בנגיף פוליו יש להקפיד על קבלת כל מנות החיסון במועד, כנדרש.

מומלץ לתת מנת דחף אחת למבוגרים (בני 18 ומעלה) בקבוצות סיכון שקיבלו בעבר חיסון מלא.

אלו שלא התחסנו קודם לכן יקבלו סדרה של 3 מנות חיסון נגד פוליומיאליטיס, בעיתוי שיומלץ במרפאת המטיילים.

מועד תחילת ההשפעה ומשך ההשפעה

הגוף מתחיל לייצר נוגדנים כנגד נגיף פוליו תוך שבועיים-שלושה לאחר החיסון הראשון. היעילות החיסונית המרבית מתקבלת כחודש לאחר הזרקת 3 מנות החיסון.

בהתאם לדיווחים קיימים השפעת חיסון IPV נגד פוליומיאליטיס אצל מבוגרים שהשלימו את כל סדרת החיסונים נשארת למשך שנים רבות. אלו שקיבלו מנת דחף אחת לאחר גיל 18 שנים נחשבים כמחוסנים לכל חייהם.

קבלת החיסון החי-מוחלש (OPV) במסגרת תוכנית חיסוני השגרה של משרד הבריאות מקנה חיסוניות נגד נגיף פוליו למשך כל החיים.

היכן ניתן לקבל?

החיסונים ניתנים במרפאות המטיילים בלשכות הבריאות האזוריות.

אופן נטילת החיסון

למבוגרים יוזרק החיסון לשריר באזור הכתף או החלק העליון של הזרוע. על המתחסן להישאר בהשגחה במשך 20-15 דקות לאחר ההזרקה על מנת לנטר את מצבו הרפואי בעקבות קבלת החיסון. במידה שמתפתחת תגובה חריגה יינתן במקום טיפול רפואי ראשוני.

למי מומלץ להתחסן?

קהלי יעד

בהתאם למפורט בחוזר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות מומלץ שאנשים שעלולים להיחשף לנגיף פוליו או לחולים בפוליומיאליטיס (עובדי מעבדה או אנשי סגל רפואי ומקצועות הבריאות) או שנוסעים לאזורי סיכון יקבלו חיסון IPV.

תופעות לוואי

כ-24 שעות לאחר קבלת החיסון תיתכנה תופעות לוואי מקומיות קלות הכוללות אדמומיות, נפיחות וכאב באזור הזרקת החיסון.

תופעות אלה תחלופנה בדרך כלל תוך כיומיים. אפשר להניח תחבושת לחה פושרת על אזור ההזרקה על מנת להקל על חלק מהתופעות. יש לפנות לבדיקת רופא במקרה של נפיחות או כאב חזקים.

תופעות לוואי כלליות, כגון עליית חום מתונה (שכיח יחסית). 

בדרך כלל יחלפו התופעות בתוך יומיים. ניתן ליטול תרופה להורדת חום במקרה הצורך. אם חלה עליית חום משמעותית יש לפנות לרופא.

אזהרות

מתי לא לחסן

    • מומלץ לדחות את מתן החיסון בעת מחלה זיהומית או מחלה שמלווה בחום גבוה (מעל 38 מעלות) עד לאחר ההחלמה. זיהום קל בדרכי הנשימה, מחלה ללא חום או טיפול אנטיביוטי אינם מחייבים עיכוב של מועדי קבלת החיסון.
    • אין לחסן אם ידוע על רגישות קודמת לחיסון עצמו, או לאחד ממרכיביו.

הריון

אם קיים סיכון גבוה לחשיפה לנגיף פוליו ויש צורך בהתחסנות מידית ניתן לתת את החיסון במהלך ההריון.

הנקה

אין מניעה לקבל את החיסון בתקופת ההנקה.