טיפוס הבטן

Vaccination against Typhoid Fever for Adults and Travelers

עדכון אחרון 06.04.22

הקדמה

מהו טיפוס הבטן?

טיפוס הבטן היא מחלה הגורמת לזיהום חמור במעיים בעקבות הדבקה על ידי החיידק סלמונלה טיפי (Salmonella Typhi). מחלה זו אינה שכיחה בישראל ולכן החיסון נגדה אינו כלול בשגרת החיסונים הלאומית.

החיסון נגד טיפוס הבטן מומלץ בעיקר לאנשים הנוסעים לאזורים בהם קיים סיכון גבוה להדבקה בחיידק סלמונלה טיפי. למידע אודות אזורים בעולם בהם קיימת שכיחות גבוהה של המחלה במדריך החיסונים ליוצאים לחו"ל.

בהתאם לצורך, החיסון ניתן לרכישה באופן עצמאי.

לזכאות חיסונים לנוסעים לחו"ל

המחלה ותפוצתה

טיפוס הבטן הוא זיהום מדבק מאד שנגרם על ידי חיידקי סלמונלה טיפי (Salmonella typhi). ללא טיפול דחוף עלולים החיידקים להתפזר בגוף ולגרום לסיבוכים קשים ואף למוות.

אפשר להידבק בטיפוס הבטן בעקבות חשיפה למזון או למים שזוהמו בצואת אנשים הנגועים בחיידק. ילדים ואנשים צעירים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר ללקות בטיפוס הבטן מאחר שמערכת החיסון שלהם טרם הבשילה לגמרי.

 

הסימפטומים ההתחלתיים של טיפוס הבטן מתפתחים 1-3 שבועות לאחר ההדבקה וכוללים:

    • עלייה הדרגתית של חום הגוף עד ל- 39-40 מעלות צלזיוס.
    • כאב בטן.
    • שלשול או עצירות (אנשים מבוגרים יסבלו בדרך כלל מעצירות).
    • כאב ראש עמום וחזק מאד.
    • פריחה ורדרדה ושטוחה.
    • הרגשה כללית רעה מאד.

הזיהום מחייב קבלת טיפול מיידי באנטיביוטיקה במשך 7 עד 14 ימים. חיידקים מסוימים המחוללים מחלה זו פיתחו עמידות נגד חלק מהתרופות האנטיביוטיות ולכן אצל חלק מהחולים עלולים הסימפטומים להחמיר. במקרים קשים עלול להידרש אשפוז בבית החולים וקבלת אנטיביוטיקה באמצעות עירוי תוך ורידי.

ככל שהמחלה מתקדמת עולה הסיכון להתפתחות סיבוכים שכוללים דימום פנימי, ניקוב או קרע בחלק מהמעי הדק או הגס והתפשטות הזיהום. חלק מהחולים הקשים עלולים למות מהזיהום.

טיפוס הבטן נפוץ במדינות העולם השלישי ובאזורים בהם רמת התברואה ירודה והגישה למים נקיים מוגבלת. המחלה שכיחה ביותר בדרום אסיה, במדינות כמו הודו, נפאל ובנגלדש. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי למעלה מ- 200,000 אנשים מתים כל שנה בעקבות זיהום בטיפוס הבטן.

בישראל המחלה נדירה מאד (כ- 10 מקרים בממוצע מדי שנה). מרבית החולים בטיפוס הבטן בישראל הם אנשים שחזרו מביקור במדינות כגון הודו.

החיסון ומטרותיו

קיימים שני חיסונים נגד טיפוס הבטן הניתנים בישראל (בהזרקה ובבליעה). אלו הם חיסונים פעילים הגורמים לגוף לייצר נוגדנים נגד חיידקי סלמונלה טיפי ומונעים את התפתחות הזיהום ואת סיבוכיו.

חשיפת מערכת החיסון באופן מלאכותי לחלקיקי החיידק או לחיידק מוחלש מאפשרת התפתחות עמידות למחלה מבלי לגרום לסימפטומים שלה.

חיסון בהזרקה

החיסון מורכב מחלקיקים של מעטפת החיידק וניתן בזריקה חד פעמית לבני שנתיים ומעלה. חיסון זה נמצא יעיל נגד טיפוס הבטן בכ- 75% מהמקרים בשנה הראשונה לאחר ההתחסנות.

חיסון בבליעה

החיסון מורכב מ-3 כמוסות המכילות חיידקי סלמונלה טיפי חיים אך מוחלשים. החיסון ניתן בבליעה דרך הפה לבני 6 שנים ומעלה. מרבית המתחסנים מעדיפים ליטול חיסון זה על פני החיסון הניתן בהזרקה.

עם זאת, לחיסון זה מספר חסרונות:

    • הגנה פחותה. החיסון בבליעה נמצא יעיל ב- 60% מהמקרים בשנה הראשונה לאחר ההתחסנות (בהשוואה לכ- 75% יעילות בהזרקה).
    • חיסון זה אינו מומלץ לבעלי מערכת חיסון חלשה עקב ליקויים מולדים, מחלות כמו סרטן או איידס או טיפולים שמדכאים את פעילות מערכת החיסון.
    • נטילה בו זמנית של כמוסות החיסון יחד עם אנטיביוטיקה, סולפונאמידים (רספרים®, דיסטפיל®) או עם תרופות נגד מלריה (מלרון®, לריאם®, דוקסילין®) מקטינה את יעילות החיסון.

החיסון המכיל חיידקים חיים ומוחלשים אינו זמין כיום בישראל.

שני סוגי החיסון נגד טיפוס הבטן מעניקים הגנה למשך כ-3 שנים אך הגנה זו אינה מלאה ולכן גם לאחר החיסון יש להקפיד על כללי זהירות בכל הקשור לצריכת מזון ומשקאות כשנמצאים באזורים בעלי שכיחות גבוהה של טיפוס הבטן. מומלץ לעיין בהנחיות משרד הבריאות למטיילים.

מידע על החיסון בישראל

בעשור האחרון נרשמו בישראל כ-5-15 מקרים של טיפוס הבטן מדי שנה. מרבית החולים נדבקו במחלה בזמן טיול בחו"ל.

החיסון נגד טיפוס הבטן אינו כלול בשגרת החיסונים במדינת ישראל אך אפשר לרכוש אותו בצורה עצמאית, במידת הצורך.

על מנת לקבל חיסון יש להצטייד בפנקס החיסונים. ללא פנקס זה לא ינתן החיסון הנדרש.

מתן החיסון

צורת המתן

קיימים שני סוגי חיסונים נגד טיפוס הבטן.

    • חיסון בהזרקה. ניתן באופן חד פעמי בהזרקה לתוך השריר (I.M.) לבני שנתיים ומעלה. ילדים עד גיל 6 יקבלו את הזריקה באזור הירך ולאחר גיל 6 תינתן הזריקה בזרוע.
    • חיסון בבליעה. ניתן בסדרה של 3 כמוסות בבליעה דרך הפה: ביום הראשון, השלישי והחמישי. מומלץ לסיים את נטילת כמוסות החיסון שבועיים לפני מועד הנסיעה. החיסון מיועד לבני 6 שנים ומעלה.

אפשר לקבל חיסון זה בו זמנית עם כל סוגי החיסון האחרים. יש להמתין 4 שבועות לפני התחסנות נוספת באמצעות חיסונים שמכילים חיידקים או נגיפים מוחלשים אם אלו לא ניתנו בו זמנית עם החיסון נגד טיפוס הבטן.

באיזה גיל ניתן?

החיסון נגד טיפוס הבטן בהזרקה מתאים לגילאי שנתיים ומעלה. החיסון הניטל בבליעה דרך הפה (בכמוסות) מתאים אך ורק לאחר גיל 6 שנים.

על מנת למנוע את טיפוס הבטן יש להקפיד על קבלת החיסון במועד ולוודא את קבלת מספר המנות הנדרש.

מועד תחילת ההשפעה ומשך ההשפעה

יש להשלים את שני סוגי החיסון שבועיים לפני הנסיעה לכל הפחות.

שני סוגי החיסון מקנים הגנה למשך 3 שנים. לאחר מכן יש להתחסן שוב, במידת הצורך.

היכן ניתן לקבל?

ניתן להתחסן בלשכות הבריאות האזוריות.

אופן נטילת החיסון

בהזרקה

לילדים לאחר גיל 6 שנים ולמבוגרים ינתן החיסון בהזרקה לתוך השריר בחלק העליון החיצוני של הזרוע. אצל ילדים מגיל שנתיים ועד גיל 6 יוזרק החיסון לאזור הקדמי-צדדי של הירך.

בבליעה

החיסון דרך הפה ניתן בסדרה של 3 מנות, כמוסה אחת כל יומיים:

    • כמוסה ראשונה – שלושה שבועות לפחות לפני הנסיעה.
    • כמוסה שנייה - יומיים לאחר המנה הראשונה.
    • כמוסה שלישית – יומיים אחרי המנה השנייה.

יש להקפיד על נטילת הכמוסות שעה לפני האוכל עם מים קרים או פושרים. אין ללעוס או לחתוך את הכמוסה מחשש לפגיעה בציפוי המיוחד שנועד להגן על תוכנה מפני מיצי הקיבה החומציים.

על אנשים הנוטלים גם את התרופות המפורטות להלן:
אנטיביוטיקה, סולפונאמידים (רספרים®, דיסטפיל®), תרופות נגד מלריה (מלרון®, לריאם®, דוקסילין®) להקפיד על הפרש של 3 ימים לפחות בין מנת התרופה האחרונה לבין נטילת כמוסות החיסון.

 

לאנשים הלוקים בבעיות קרישה ונטייה לדימומים (לדוגמה, חולי המופיליה או חולים הסובלים מרמה נמוכה של טסיות) או מטופלים בתרופות לדילול הדם מומלץ לקבל את החיסון בכמוסות מחשש לדימום בעת ההזרקה.

על המתחסן להישאר בהשגחה במשך 20-30 דקות לאחר ההזרקה על מנת לנטר את מצבו הרפואי בעקבות קבלת החיסון. במידה שמתפתחת תגובה חריגה ינתן במקום טיפול רפואי ראשוני.

למי מומלץ להתחסן

קהלי יעד

כמפורט בחוזר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, החיסון נגד טיפוס הבטן מומלץ 'לתרמילאים' ולאנשים הנוסעים לאזורים בהם קיים סיכון גבוה להדבקה בחיידק סלמונלה טיפי.

 

בנוסף מומלץ החיסון לקבוצות האוכלוסייה הבאות:

    • אנשים, צוות מטפל או בני בית הבאים במגע עם חולי טיפוס הבטן.
    • עובדי מעבדה או חוקרים שעלולים להיחשף לחיידקי סלמונלה טיפי במסגרת עבודתם.
    • מטיילים (גם לתקופות קצרות) המתנסים באכילת מזון מקומי.
    • מטיילים הנוסעים בתדירות גבוהה, גם לתקופות קצרות.
    • מטיילים להודו ולנפאל.

בהתאם להמלצות משרד הבריאות, במקרה של נסיעה קצרה (פחות מ- 3 שבועות) במהלכה הסיכון לחשיפה למזון או למים מזוהמים אפסי (הקפדה על אכילה אך ורק בבתי מלון ובמסעדות ברמה גבוהה), אין הכרח להתחסן.

מדינות ואזורים בעולם

מומלץ לקבל חיסון נגד טיפוס הבטן אם נוסעים לאזורים בהם קיימת שכיחות גבוהה של המחלה, במיוחד אם מתכוונים לעבוד או לחיות בקרב האוכלוסייה המקומית או להתנסות באוכל מקומי או עממי.

 

אזורים בעולם בהם שיעורי התחלואה בטיפוס הבטן גבוהים הם:

    • הודו, נפאל, פקיסטן ובנגלדש. במדינות אלו שכיחות המחלה גבוהה ביותר.
    • דרום ודרום-מזרח אסיה (למעט יפן).
    • אפריקה.
    • המזרח התיכון, כולל העולים לרגל למכה (בערב הסעודית).
    • מרכז ודרום אמריקה.
    • מזרח אירופה ומדינות ברית המועצות לשעבר.
    • איי האוקיינוס השקט.

תופעות לוואי

תיתכנה תופעות לוואי שונות בימים הראשונים לאחר קבלת החיסון נגד טיפוס הבטן, כמפורט.

חיסון בהזרקה

הזרקת החיסון עלולה לגרום לתופעות לוואי מקומיות קלות הכוללות:

תופעות אלה תחלופנה בדרך כלל תוך יום-יומיים. אפשר להניח תחבושת לחה פושרת על אזור ההזרקה על מנת להקל על חלק מהתופעות. יש לפנות לבדיקת רופא במקרה של נפיחות או כאב חזקים.

 

במקרים נדירים יתכנו גם תופעות לוואי כלליות לרבות:

תופעות אלה נדירות מאד ובדרך כלל חולפות תוך יומיים. ניתן ליטול תרופה להורדת חום במקרה הצורך. אם חלה עליית חום משמעותית יש לפנות לרופא.

לעיתים נדירות ביותר יתכנו פרכוסים, תגובת רגישות מאוחרת שיכולה להתבטא בנזלת, שיעול, אדמומיות, פריחה ותגובה עורית חריפה (אורטיקריה) או תגובה אלרגית חמורה מיידית המכונה הלם אנפילקטי. תופעה זו מאופיינת בקשיי נשימה, נפיחות בפנים ובגרון, פריחה נרחבת, ירידה חדה בלחץ הדם, בצקת ואף באיבוד הכרה.

חיסון בבליעה (כמוסות)

נטילת כמוסות החיסון דרך הפה עלולה לגרום להפרעות קלות במערכת העיכול שתתבטאנה בשלשול, כאב בטן, בחילה והקאה. כמו כן תיתכנה תופעות כגון חום, כאב ראש ופריחה בעור. תופעות אלו נדירות וחולפות מהר יחסית.

אזהרות

מתי לא לחסן

    • מומלץ לדחות את מתן החיסון בעת מחלה זיהומית או מחלה שמלווה בחום גבוה (מעל 38 מעלות צלזיוס) עד לאחר ההחלמה.
    • יש להמתין עם נטילת כמוסות החיסון במקרה של זיהום חריף במערכת העיכול, הקאה או שלשול ממושכים, עד לחלוף תופעות אלו.
    • אין לחסן אם ידועה רגישות קודמת לחיסון עצמו או לאחד ממרכיביו.
    • אין לחסן באמצעות נטילת כמוסות במקרה של בעיות בתפקוד מערכת החיסון עקב מחלה (כולל נשאי HIV), מומים מולדים או טיפולים שמדכאים את פעילות מערכת החיסון, לרבות טיפולי הקרנות או מתן תרופות על בסיס נגזרות של קורטיזון ותרופות אנטי-סרטניות.

סיכון

לא דווחו בעיות מיוחדות בעקבות הזרקת החיסון.

הריון

    • חיסון בהזרקה. מומלץ לא לחסן בתקופת ההריון. במקרה של סיכון גבוה להדבקה בטיפוס הבטן על הרופא לשקול את מתן החיסון בשליש השני או השלישי להריון, אך לא בשליש הראשון.
    • חיסון בבליעה. אין ליטול במהלך ההריון.

הנקה

לא ידוע אם החיסון עובר בחלב האם. לפיכך אישה מניקה תחוסן רק במקרה שנשקפת לה סכנת הדבקה בחיידק הגורם לטיפוס הבטן.

תינוקות וילדים

החיסון בהזרקה יעיל ובטוח לשימוש בקרב ילדים בני שנתיים ומעלה.

החיסון בבליעה מתאים לילדים לאחר גיל 6 שנים בלבד.

קשישים

לא דווח על תופעות לוואי או סיכונים מיוחדים.

אזהרות מיוחדות

על אנשים שנוטלים גם את התרופות הבאות: אנטיביוטיקה, סולפונאמידים (רספרים®, דיסטפיל®) או תרופות נגד מלריה (מלרון®, לריאם®, דוקסילין®) להקפיד על הפרש של 3 ימים לפחות בין מנת התרופה האחרונה לבין נטילת כמוסות החיסון. נטילת החיסון בזמן הטיפול התרופתי מקטינה את יעילותו.