נגיף הפפילומה האנושי (HPV)

Human Papilloma Virus (HPV) Vaccine

עדכון אחרון 05.04.22

הקדמה

מהו החיסון נגד נגיף הפפילומה?

החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus, HPV) נועד למנוע את המחלות שעלולות להתפתח בעקבות הדבקה בנגיף, לרבות מחלת המין קונדילומה וסרטן צוואר הרחם.

כ-80% מהגברים והנשים הפעילים מינית ידבקו בנגיף הפפילומה האנושי במהלך חייהם. מה הוא חיסון פפילומה? ומהי בדיקת פאפ? בסרטון זה תקבלו את כל המידע העדכני והרלוונטי ביותר.

 

נגיף הפפילומה האנושי (Human papilloma Virus, HPV) הוא שמה של קבוצת נגיפים הפוגעת בעור וברקמות הריריות, בעיקר באזורי הגוף שלהלן:

    • פה.
    • לוע.
    • צוואר הרחם.
    • חלחולת (רקטום) ופי הטבעת.

יש יותר מ-150 זנים שונים של נגיפי HPV, מתוכם כ- 40 פוגעים באברי המין. נגיפים אלו מסווגים כבעלי סיכון גבוה או כבעלי סיכון נמוך, בהתאם למחלות שהם עלולים לגרום.

זיהום בסוגים מסוימים של נגיפי פפילומה בעלי סיכון גבוה המועברים דרך מגע מיני עלול לגרום לגדילה לא תקינה של תאים ורקמות ולגרום להתפתחות שינויים טרום סרטניים. עם הזמן עלולים שינויים אלו להוביל להתפתחות מחלות סרטן מסוימות, לרבות סרטן הפה והלוע, סרטן החלחולת, סרטן ראש-צוואר וסרטן צוואר הרחם כמה שנים לאחר ההדבקה. מדובר בעיקר בזנים 6, 11, 16 ו- 18.

 

זיהום על ידי סוגים אחרים של נגיפי HPV עלול לגרום למחלות ולמצבים המפורטים להלן:

    • יבלות באברי המין (קונדילומה). אצל אחוז קטן מהאנשים שנדבקים בנגיף עלולים להתפתח גידולים או שינויים מזעריים בעור באזור איבר המין, בצוואר הרחם (אצל נשים), על שק האשכים (אצל גברים), בפי הטבעת ובחלל הפה. היבלות יכולות להופיע בגדלים שונים ובכמה מקומות בו זמנית, אך הן אינן גורמות לכאב.
      הטיפול ביבלות כולל שימוש במשחות, צריבה, טיפול בחשמל, בהקפאה ובלייזר. קונדילומה לכשעצמה אינה ממאירה אולם נמצאה קשורה לשינויים בתאי הרירית של צוואר הרחם.
    • יבלות בעור.
    • סרטן בפות או בנרתיק.
    • סרטן צוואר הרחם- סוג הסרטן הרבעי בשכיחותו בקרב נשים. כמעט כל המקרים של סרטן צוואר הרחם קשורים לזיהום ב-HPV, בעיקר בזני 16 ו-18.
    • סרטן פי הטבעת (כ-90% מהמקרים נגרמים על ידי נגיפי HPV) או הפין.
    • סוגים מסוימים של סרטן הראש והצוואר.
    • יבלות בלוע או על מיתרי הקול.

 

החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי בשילוב בדיקות סקר דוגמת משטח צוואר הרחם (לנשים) מהווה אמצעי למניעת כ-90% ממקרי סרטן צוואר הרחם ולהורדה משמעותית בשכיחות סרטני הנרתיק, הפין ופי הטבעת. כמו כן החיסון מוריד שכיחות הופעת יבלות באיברי המין ובלוע בשיעור ניכר.

החיסונים יעילים לפחות ל-15 שנים ומחקרים חדשים מראים שרמת הנוגדנים נגד הנגיף נשמרת ליותר מ-15 שנים וכנראה אף לכל החיים.

זיהומים בנגיף הפפילומה האנושי

הזיהום בנגיף הפפילומה האנושי מועבר באמצעות מגע ישיר עם עור או ריריות הנגועים בנגיף. תיתכן הדבקה ביותר מזן אחד של הנגיף. כ-80% מהגברים והנשים הפעילים מינית ידבקו בנגיף הפפילומה האנושי במהלך חייהם. אצל רובם לא יתפתחו סימפטומים ולא יגרם כל נזק מאחר שמערכת החיסון מסוגלת להתגבר על הזיהום בדרך כלל.

 

אפשר להידבק בנגיף הפפילומה האנושי גם לאחר קיום יחסי מין חד פעמיים. עם זאת ידועים גורמים שעלולים להגביר את הסיכון להדבקה:

    • ריבוי בני זוג.
    • גיל צעיר (גילאי ההתבגרות ועד גיל 25).
    • התחלת פעילות מינית בגיל צעיר מאד (מתחת לגיל 16).

קיום יחסי מין מוגנים (עם קונדום) מפחית את סיכון ההדבקה אך ורק אם הנגעים מופיעים באזורים המכוסים על ידי הקונדום משך כל זמן קיום יחסי המין. לכן תיתכן הדבקה בנגיף הפפילומה על אף השימוש בקונדום.

סיכונים בהדבקה בנגיף הפפילומה האנושי

לפי פרסומי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מאובחנים בישראל מדי שנה כ- 2000 מקרים של נגעים טרום סרטניים בדרגה 2-3 בצוואר הרחם וכ- 180 מקרים של סרטן צוואר הרחם, רובם בקרב נשים בגילאי 30 עד 50. כמעט כל המקרים נמצאו קשורים להדבקה בנגיף הפפילומה האנושי.

מחקר רחב היקף שנערך בארצות הברית העלה כי הדבקה בנגיף הפפילומה בעקבות קיום מין אוראלי גרמה לשיעור גבוה במיוחד של גידולים בחלל הפה ולסרטן הפה. שיעור ההדבקה בקרב גברים היה גבוה פי שלושה בהשוואה לשיעור ההדבקה בקרב נשים.

סוגי החיסונים נגד פפילומה

החיסון בעל היעילות הגבוהה ביותר הוא החיסון גרדסיל-9 (שם מסחרי: גרדסיל®), שנכנס לשימוש בישראל בשנת 2019, והוא החיסון הניתן בשגרה הן בבתי הספר והן למתחסנים מבוגרים יותר. החיסונים מיוצרים באמצעות הנדסה גנטית ומכילים חלקיקים מחלבוני המעטפת של זני נגיפים מסוימים. החיסונים אינם מכילים חומר משמר או אנטיביוטיקה.

גרדסיל-9® (Gardasil-9)

החיסון מגן מפני 9 זנים של נגיף הפפילומה. זנים 16 ו-18 קשורים ליותר משני שליש ממקרי סרטון צוואר הרחם וגידולים טרום-סרטניים באברי המין של נשים; זנים 6 ו-11 גורמים לכ-90% מהיבלות באברי המין; זנים 31,33,45,52,58 מעורבים בעיקר בסרטן צוואר הרחם.

החיסון מיועד לנשים ולגברים בגיל 9-26.

במקרים מיוחדים, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, אפשר לחסן גברים ונשים בני 27-45 שנים.

חיסון הפפילומה בישראל

חיסון גד נגיף הפפילומה האנושי מאושר לשימוש בישראל לגברים ולנשים. משנת תש"פ (2019-2020) ניתן החיסון גרדסיל-9 לבנות ולבנים בכיתה ח’ בבתי הספר, 2 מנות בהפרש של חצי שנה.

החיסונים ניתנים גם לרכישה עצמאית עם מרשם רופא לנשים ולגברים עד גיל 26. במקרים מיוחדים אפשר לקבל את החיסון בגין גיל 27 ל-45 שנים, בהמלצת רופא. ניתן להתחסן בלשכות הבריאות ובמרפאות האחיות של מכבי או של קופות החולים. יש להצטייד בפנקס החיסונים.

מתן החיסון

צורת המתן

    • החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV) יינתן בהזרקה לשריר הזרוע 
    • אפשר לתת את החיסון נגד HPV בו זמנית עם חיסונים נוספים
    • אין צורך לבדוק אם נדבקת בנגיף לפני קבלת החיסון

באיזה גיל ניתן?

החיסון נגד נגיף הפפילומה מומלץ לבנים ובנות בגילאי 9 עד 26.

מתן תרכיב Gardasil לאנשים מגיל 9 עד 45 שנים אינו התוויה רשומה. במקרים מיוחדים, בהמלצת רופא מטפל, אפשר לקבל את החיסון בין גיל 9 ל-45.

משנת תש"פ (2019-2020) ניתן החיסון גרדסיל-9 לבנות ולבנים בכיתה ז'-ח' בבתי הספר, שתי מנות בהפרש של חצי שנה.

לבנים ובנות שלא חוסנו בבית הספר מומלץ להשלים את החיסון נגד נגיף הפפילומה.

ילדים אשר קיבלו בכיתה ח’ מנה אחת בלבד, ישלימו את ההתחסנות עם מנה שנייה בלבד במרווח של 6 חודשים לפחות.

מכיתה ט’ ואילך החיסון ניתן, למי שטרם חוסן, ב-3 מנות: 2 מנות במרווח זמן של חודש עד חודשיים ביניהם, ומנת דחף שלישית 6 חודשים אחרי המנה הראשונה ולפחות 12 שבועות אחרי המנה השנייה.

מומלץ להשלים את סדרת החיסונים טרם תחילת קיום יחסי מין כדי למנוע הדבקה אפשרית בנגיף.

יש להקפיד על קבלת החיסון במועד ולוודא את קבלת מספר המנות הנדרש.

מועד תחילת ההשפעה ומשך ההשפעה

העמידות לנגיפי HPV מתפתחת כחודש לאחר השלמת 3 מנות החיסון.

על פי משרד הבריאות וארגוני בריאות נוספים בעולם, החיסון נגד פפילומה יעיל ל-20 שנים לפחות. אצל נשים שחוסנו בשנת 2000 נמצא שעדיין יש להן רמת נוגדנים מגינה מפני הנגיף. מומחים צופים כי בעתיד יתגלה כי החיסון מעניק הגנה לתקופת זמן ארוכה יותר ואף לכל החיים. הנתונים מתעדכנים מעת לעת, וטרם ניתן לדעת זאת בוודאות.

היכן ניתן לקבל חיסון נגד פפילומה?

החיסון ניתן בלשכות הבריאות ובמרפאות האחיות בסניפי קופות החולים.

אופן נטילת החיסון נגד פפילומה

החיסון יוזרק לשריר הזרוע. בהתאם להנחיות משרד הבריאות אין צורך לוודא אם ארעה הדבקה בנגיף לפני קבלת החיסון.

על המתחסן להישאר בהשגחה במשך 15-20 דקות לאחר ההזרקה על מנת לנטר את מצבו הרפואי בעקבות קבלת החיסון. במידה שמתפתחת תגובה חריגה ינתן במקום טיפול רפואי ראשוני.

למי מומלץ להתחסן?

קהלי יעד

  • החיסון ניתן מגיל 9 עד 27 שנים (יום הולדת 27) לבנות ולבנים
  • בשנת 2023 סל הבריאות הורחב לתקופה של שנה אחת, ומאפשר לנשים וגברים בגיל 18-26 לקבל את החיסון במסגרת קופות החולים, בעלות של חיסון שבסל.
  • בגיל 18-21 מקבלים את החיסון במסגרת השירות הצבאי
  • בגיל 27-45 אפשר להתייעץ עם רופא מומחה בנוגע לצורך לקבל את החיסון
  • מומלץ להשלים את סדרת החיסון לפני חשיפה אפשרית לנגיף הפפילומה האנושי, היינו טרם תחילת קיום יחסי מין

 

קראו עוד על יתרונות החיסון:

תופעות לוואי

לאחר קבלת החיסון יתכן עקצוץ או כאב קל. כמו כן תיתכנה תופעות לוואי שונות בימים הראשונים לאחר קבלת החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי, כמפורט.

 

תופעות לוואי מקומיות קלות:

    • אדמומיות.
    • נפיחות.
    • רגישות וכאב באזור ההזרקה.

תופעות אלה מתפתחות אצל כ-10%-15% מהמתחסנים וחולפות בדרך כלל תוך יום או יומיים. אפשר להניח תחבושת לחה פושרת על אזור ההזרקה על מנת להקל על חלק מהתופעות. יש לפנות לבדיקת רופא במקרה של נפיחות או כאב חזקים.

 

תופעות לוואי כלליות:

 

    • הרגשה כללית רעה
    • עילפון (דווח אצל מתבגרים)

אזהרות

מתי לא לחסן

    • מומלץ לדחות את מתן החיסון בזמן מחלה זיהומית או מחלה המלווה בחום גבוה (מעל 38 מעלות) עד לאחר ההחלמה. זיהום קל אינו מצריך את דחיית החיסון.
    • אין לחסן אם הייתה תגובה אלרגית חריפה קודמת לחיסון עצמו או לאחד ממרכיביו מבלי להיוועץ קודם לכן ברופא.

הריון

אין לחסן אישה בהריון.

נשים שלא הספיקו לקבל את כל 3 מנות החיסון בטרם נכנסו להריון ישלימו אותן לאחר ההריון.

הנקה

ניתן להתחסן בתקופת ההנקה.