כאב בכף הרגל - מידע רפואי

עדכון אחרון 01.03.22

הקדמה

זוהי בעיה שכיחה שעלולה להיגרם עקב מגוון סיבות, לרבות נעליים שאינן מתאימות (נעליים צרות, רחבות או בעלות עקב גבוה, למשל). כאב חמור או ממושך שסיבתו אינה ידועה דורש בירור רפואי.

גורמים שכיחים לכאב בכף הרגל

נקע בכף הרגל

פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום למתיחה משמעותית של שרירי כף הרגל ולנקע. כאב ונפיחות מתחת לבסיס הבוהן בכף הרגל עלולים להיגרם עקב נקע ברצועות הסובבות את הבוהן. פציעה זו שכיחה בקרב רקדנים ושחקני כדורגל.

שיגדון (גאוט)

שיגדון הוא סוג של דלקת מפרקים הנגרמת עקב הצטברות של חומצת שתן (חומצה אורית) בגוף. חומצת שתן היא תוצר לוואי של תהליכי פירוק שונים המתרחשים באופן שגרתי בגוף האדם. גבישי חומצת שתן עלולים להצטבר במפרק הבוהן בכף הרגל ולגרום לדלקת ולכאב חמור (עלול להופיע גם בזמן מנוחה).

במרבית המקרים הבוהן תהיה האיבר הראשון שיושפע ממצב זה, טרם פגיעה במפרקי גוף נוספים. לעתים עלול להיות קושי לאבחן את המצב מאחר שתופעותיו דומות לאלו של מצב רפואי אחר המכונה 'תפיחה בבוהן' (בלעז, בוניון, Bunion).

תפיחה בבוהן (בוניון)

מצב זה מאופיין על ידי תפיחה גרמית בבסיס הבוהן שעלולה לגרום לכאב עז ולקושי להתהלך. מדובר במצב שכיח, בפרט בקרב נשים הנועלות נעלי עקב מחודדות שעלולות ללחוץ על התפיחה ולהחמיר את הכאב.

 

קראו עוד על תפיחה בבוהן כף הרגל

יבלות נגיפיות (יבלות ויראליות)

אלו הן גידולי עור זעירים הנגרמים עקב זיהום נגיפי ושכיחים בסוליית כף הרגל. יבלות עלולות לגרום לכאב בזמן הליכה, כאשר כף הרגל נושאת את כל המשקל הגוף.

יבלות נגיפיות נראות כעיגול לבן ושטוח שבמרכזו נקודה כהה (זהו כלי דם). חלק מהיבלות יעלמו ללא טיפול, אך ניתן לטפל בהן באמצעות הקפאה עם חנקן נוזלי או מריחת תמיסות המכילות חומצה סליצילית. יבלות עמידות תטופלנה באמצעות קרן לייזר.

ציפורן חודרנית

מצב זה מתרחש כאשר צידי ציפורני כף הרגל צומחות לתוך העור הסובב את אזור הציפורן. הציפורן מנקבת את העור וגורמת לזיהום מקומי המאופיין באדמומיות, נפיחות, רגישות וכאב. במקרים חמורים תיתכן הפרשת מוגלה.

 

קראו עוד על ציפורן חודרנית

כאב בעקב (דורבן)

מרבית מקרי הכאב בעקב נגרמים עקב נזק והתעבות של רקמת החיבור בכף הרגל המכונה 'הרקמה החיתולית הכפית' או 'הרקמה החיתולית הפלנטרית' (בלעז, plantar fascia ומכאן שם התופעה, plantar fasciitis). לעיתים גם הרקמה סביב עצם העקב והעצם עצמה תהיינה מודלקות ונפוחות.

דורבן הינו גדילה עודפת של עצם על פני העצם התקינה. בצילום רנטגן צידי של העצם ניתן לראות שלוחה של עצם שבולטת החוצה. שלוחות עצם יכולות להופיע בעקב, אז הן נקראות דורבן, ושכיחות יותר באנשים שסובלים מכאב בעקב.

כאב בעקב והתפתחות דורבן שכיחים בקרב רצים.

 

קראו עוד על כאב בעקב

גורמים נדירים (יחסית) לכאב בכף רגל

פגיעה עצבית (נוירומה)

לעתים, העצב המפריד בין עצמות כף הרגל סובל מגירוי יתר או נמחץ. מצב זה יגרום לכאב חד ועז ביותר בבסיס אצבעות כף הרגל, המכונה 'נוירומה על שם מורטון'. הגורם למצב זה אינו ברור אם כי נמצא שנעילת נעליים בעלות עקב גבוה גורמות להחמרה. פלטפוס (מצב רפואי המאופיין בכף רגל שטוחה) אף הוא גורם שכיח יחסית לנוירומה.

הכאב פוגע בעיקר באצבעות השלישית והרביעית בכף הרגל ומופיע בפתאומיות, בדרך כלל תוך כדי הליכה. הסרת הנעל מקלה לרוב על הכאב.

עומס או לחץ בנקודת המפגש בין האצבעות ובסיס כף הרגל

כאב בנקודה זו עלול להיגרם עקב מצב רפואי הנקרא metatarsalgia. מצב זה מאופיין בתחושת שריפה או כאב הנעה בין קלה לחמורה, ובדרך כלל מחמירים תוך כדי תזוזה. התחושה תופיע בדרך כלל בבסיסן של שתי אצבעות, אך ידועים מקרים המשפיעים על כל כף הרגל.

נעילת נעליים לוחצות משך זמן ארוך, משקל עודף ואף פעילות גופנית אירובית מאומצת עלולים ליצור עומס על בסיס כף הרגל ולעורר את תחושת הכאב והשריפה. אנשים מבוגרים סובלים יותר מבעיה זו.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריתיס)

בקרב אנשים מבוגרים, התקפים חוזרים של כאב בכף הרגל עלולים להצביע על דלקת מפרקים ניוונית או על החמרתה. זהו הסוג השכיח ביותר של דלקת מפרקים הגורם פעמים רבות לצורך בניתוח להחלפת פרק הירך או מפרק הברך. דלקת מפרקים ניוונית שכיחה בעיקר בברכיים, בפרקי הירך ובמפרקים הקטנים בכף היד ובבוהן הגדולה בכף הרגל, אך כל מפרק בגוף עלול להיפגע מתהליך דלקתי זה.

במקרים שכיחים פחות עלול כאב בכף הרגל להיגרם גם עקב דלקת מפרקים שגרונית. החולים בה סובלים מנפיחות, כאב וקושי בהנעת מפרקי הגוף.

דלקת בגיד אכילס

נקיעת הקרסול עלולה לגרום לדלקת בגיד אכילס, הנמצא בחלקו האחורי של העקב. דלקת זו נקראת טנדניטיס או 'דלקת בגיד אכילס'.

מצב זה גורם לכאב ולנוקשות בחלק האחורי של העקב. ניתן להקל על הכאב באמצעות הנוחת רטיות קרות או נטילת תרופה לשיכוך הכאב.

בצקת

תופעות כגון נפיחות, כאב וכבדות בכלל אזור כף הרגל עלולות להצביע על בצקת בכף הרגל, שמשמעותה הצטברות נוזלים (בעיקר מים) ברקמות הגורמת לנפיחות.

במרבית המקרים תופיע בצקת בחלקה התחתון של הרגל כולה, ולא בכף הרגל בלבד.

בצקת חמורה עלולה להתפתח עקב מצב רפואי אחר ולכן דורשת בירור מעמיק אצל הרופא המטפל או במוקד החרום.

חדירת גוף זר לכף הרגל

הליכה יחף, ללא נעליים, עלולה לאפשר חדירת גוף זר לכף הרגל. בדרך כלל ניתן יהיה להבחין בסימני פציעה בעור שיעידו על מיקום הגוף הזר.

שבר מאמץ

פעילות גופנית מאומצת, ובפרט כזו הכרוכה בהפעלת עומס על כף הרגל כגון ריצה למרחקים ארוכים או משחק כדורסל, עלולה לגרום לשברי מאמץ. אלו הם סדקים זעירים בעצמות כף הרגל ובעצמות אצבעות כף הרגל.

שברי מאמץ שכיחים בעיקר:

    • באצבעות המובילות אל האצבע השניה והשלישית בכף הרגל.
    • בעקב.
    • בעצם החיצונית של חלקה התחתון של הרגל.
    • בעצם הנמצאת מעל קשת כף הרגל.

אזור השבר יהיה רגיש למגע והעור מעליו עלול להראות חבול. יש לחדול מכל פעילות גופנית ולהימנע מהעמסת משקל על כף הרגל עד לבדיקת רופא וקבלת טיפול מתאים.