ציפורן חודרנית - מידע רפואי

Ingrown Toenail

עדכון אחרון 13.02.22

הקדמה

מצב זה מתרחש כאשר צידי ציפורני כף הרגל צומחות לתוך העור הסובב את אזור הציפורן. הציפורן מנקבת את העור וגורמת לזיהום מקומי המאופיין באדמומיות, נפיחות, רגישות וכאב. במקרים חמורים תיתכן הפרשת מוגלה. ציפורן חודרנית שכיחה בעיקר בבוהן כף הרגל אך עלולה לקרות גם באצבעות אחרות. המצב עלול להיות חד או דו צדדי.

אף שהתופעה רווחת הן בקרב נשים והן בקרב גברים, בני נוער ומבוגרים נוטים לסבול ממנה יותר. עקב השינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף בגיל ההתבגרות, כפות רגליהם של מתבגרים רבים נוטות לסבול מהזעה מרובה. כתוצאה מכך הציפורניים והעור הסובב אותן מתרככים ועלולים להתפצל ולכן מקלים על חדירת הציפורן אל העור הסמוך.

אצל מבוגרים, עם הגיל, הציפורניים נוטות להתעבות ולכן פעולת הגזירה נעשית קשה יותר. ציפורניים שאינן גזורות בקו ישר, ללא פינות חדות, עלולות ללחוץ על העור הסובב אותן ולגרום לחדירת הציפורן לתוכו.

נעליים לוחצות עלולות אף הן לגרום לציפורן חודרנית, ובפרט אם הציפורן אינה גזורה כיאות וקצותיה אינם מזדקרים מעל לבשר האצבע.

אופי הטיפול בציפורן חודרנית יקבע בהתאם לחומרת המצב. במרבית המקרים תושג הקלה לאחר קיצוץ אותו חלק בציפורן אשר חדר אל העור. במקרים חמורים יותר עלול להיות צורך להסיר את הציפורן כולה. ללא טיפול מתאים ובמועד, ציפורן חודרנית עלולה לגרום להתפתחות זיהום מקומי ואף להתפתחות מורסה (אבצס) שתצריך פעולה ניתוחית על מנת לנקזה.

סימפטומים

בהתאם לחומרת המצב יתכנו הסימפטומים המפורטים להלן.

סימפטומים קלים:

    • נפיחות בעור, סמוך לאזור חדירת הציפורן.
    • כאב (כאשר לחץ מופעל על האצבע).
    • אודם בעור באזור חדירת הציפורן.
    • הצטברות נוזל בקצה האצבע (בצקת מקומית).

סימפטומים מתונים:

    • זיהום מקומי ונפיחות באצבע.
    • מוגלה צהובה-לבנה הניגרת מאזור חדירת הציפורן.
    • דימום.
    • דלקת באצבע.

סימפטומים חמורים:

    • כאב, אודם ונפיחות עזים.
    • צמיחת עור עודף באזור חדירת הציפורן.
    • זיהום חמור.

יש לפנות לבדיקת רופא אם קיים חשד לציפורן חודרנית הדורשת קבלת טיפול רפואי.

גורמים

ציפורן חודרנית עלולה להיגרם עקב סיבות שונות, לרבות:

    • ציפורניים שאינן גזורות בצורה ישרה, ציפורניים קצרות מדי (שקצותיהן אינם מזדקרים מעל עור האצבע) או שפינותיהן חדות עלולות לגרום לפציעת העור ולחדירת הציפורן לתוכו.
    • נעליים, גרביים או גרביונים לוחצים. הלחץ המופעל על הציפורן עלול לגרום לחדירתה לעור. לעתים עלולה הציפורן להתעוות ולגדול כלפי מעלה, אל תוך העור הסמוך.
    • הזעה מוגברת וחוסר הקפדה על נקיון כף הרגל (לרבות אי החלפת גרביים) עלולים לגרום לריכוך העור סביב הציפורן ולאפשר את חדירתה.
    • פציעה. לאחר פציעה שגורמת לנשירת הציפורן עלולה הציפורן החדשה לצמוח אל תוך העור הסובב אותה.
    • זיהום פטרייתי בציפורן דוגמת 'תסמונת רגל האתלט' עלול לגרום להתעבות ולהתרחבות של הציפורן. במקרים אחרים עלולה הציפורן להיעשות פריכה וחלקים ממנה עלולים להישבר בקלות ולנקב את העור הסובב אותה.
    • צורתה הטבעית של הציפורן. אצל חלק מהאוכלוסייה ציפורני כף הרגל מתרחבות כלפי מעלה (כמעין טרפז) ולכן עלולות לחדור אל העור סביבן.

אבחון

במידה שאמצעי טיפול ביתיים אינם פותרים את הבעיה והמצב מחמיר יש לפנות לרופא על מנת למנוע התפתחות מורסה.

הרופא יבחן את מצב האצבע והציפורן ויקבע האם נדרש טיפול אנטיביוטי או שמא יש צורך לפנות לכירורג על מנת שינקז מוגלה שכבר התפתחה במקום.

על חולי סוכרת להיזהר במיוחד מאחר שהמחלה עלולה למנוע את החלמת אזור הציפורן החודרנית ולגרום להחמרה. סוכרת שאינה מאוזנת כראוי עלולה לגרום לפגיעה בעצבים ברגליים ובכפות הרגליים (תופעה המכונה נוירופתיה) ולסיבוכים חמורים.

טיפול

סוג הטיפול הנדרש יקבע בהתאם לחומרת המצב.

טיפול ביתי

בשלבים מוקדמים, טרם התפתחות זיהום מפושט, ניתן להקל על ציפורן חודרנית על ידי האמצעים המפורטים להלן:

    • הקפדה על נקיון ורחיצת כף הרגל במים פושרים וסבון.
    • גזירת הציפורן בקו ישר, לכל רוחבה. בדרך זו לא תיווצרנה פינות חדות שעלולות לחדור לעור הסובב את הציפורן. יש לוודא שקצות הציפורן מזדקרים מעל עור האצבע.
    • מריחת שמן זית או שמן נבט חיטה ודחיקת העור סביב הציפורן בעדינות (ניתן להעזר במקלון אוזניים).
    • נעילת נעליים נוחות התואמות את מבנה כף הרגל ואינן לוחצות על ציפורני הרגליים.
    • הנחת רטיות חמות על מנת לרכך את העור סביב הציפורן, טרם גזירתה.

ניתן ליטול משכך כאב כגון אקמול או דקסמול, במידת הצורך.

הסרת הציפורן

במקרים חמורים יותר עלול הרופא לקבוע כי יש צורך להסיר חלק מהציפורן או את הציפורן בשלמותה.

בדרך כלל תבוצע הסרה חלקית. הליך זה יעיל בכ- 98% מהמקרים ומבוצע תחת אלחוש מקומי של האצבע. תוך כדי ביצוע ההליך תנוקז מוגלה, במידה שהתפתחה במקום. לאחר מכן יש צורך ליטול אנטיביוטיקה על מנת למנוע התפתחות זיהום.

אם הציפורן התעבתה מאד ולכן גורמת ללחץ משמעותי על העור הסובב אותה עלול להיות צורך בהסרה של הציפורן בשלמותה. אף הליך זה מבוצע תחת אלחוש מקומי. הסרת הציפורן אינה פוגעת בתפקוד האצבע.

בסיום ההליך תחבש האצבע. המקום עלול להיות רגיש למגע. ניתן ליטול משכך כאב במידת הצורך.

מניעה

על מנת למנוע ציפורן חודרנית יש להקפיד לגזור את הציפורניים בקו ישר, ללא יצירת פינות חדות שעלולות לפצוע את העור. רצוי לגזור את הציפורניים לאחר מקלחת או השריית כף הרגל במים חמימים וסבון, שכן אז הציפורן רכה יותר ונוחה לגזירה.

בסיום הרחצה יש להקפיד על ייבוש מלא של כף הרגל והמרווחים שבין האצבעות, זאת על מנת למנוע התפתחות זיהומים פטרייתיים שעלולים לפגוע בציפורן.

רצוי להשתמש במגרדת או באבן התאימות להסרת עודפי עור יבש מכף הרגל ולהקפיד על גריבת גרביים יבשים ונקיים.

יש לנעול נעליים נוחות המתאימות למבנה כף הרגל. נעליים צרות, מחודדות או לוחצות יגרמו להצטופפות האצבעות וליצירת לחץ על ציפורני כף הרגל. נעליים גדולות או רחבות מדי יגרמו להפעלת לחץ מיותר על אצבעות כף הרגל תוך כדי הליכה.

מומלץ לרכוש נעליים בשעות אחר הצהריים מאחר שכפות הרגליים נוטות להתנפח במשך היום. לפיכך, כדאי למדוד נעל כאשר הרגל נפוחה ורחבה על מנת לוודא כי היא מתאימה. נעל שתירכש בשעות הבוקר עלולה להתגלות כצרה מדי בשעות הערב.

במקרה שמתפתחת ציפורן חודרנית שאינה מגיבה לטיפול באמצעים ביתיים יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מתאים על מנת למנוע החמרה וצורך בהתערבות ניתוחית.