24 ינואר 2017 כ"ו טבת תשע"ז
תאריך  19.07.2012 

מכף רגל ועד נעל

אריאל אשל, M.Sc

סינדרלה בוחרת נעל

נעליים צריכות להיות נוחות מהרגע הראשון ומתאימות לצורת רגליכם. רוחב הנעל הוא מהותי לבריאות הרגל. נעלי עקב גבוה עם פלטפורמה עדיפות. מהן נעלי MBT ובאיזו שעה כדאי לרכוש נעליים.

כף הרגל היא איבר המכיל 26 עצמות ו- 33 מפרקים ומהווה אמצעי תנועה מהותי שמן הראוי לשמור על בריאותו. כף הרגל נושאת בעת הליכה את משקל הגוף, כך שחלוקה נאותה של הלחץ המופעל עליה בעזרת נעל מתאימה תסייע במניעת בעיות בריאותיות. נעל איכותית המתאימה למבנה כף הרגל שמשתנה מאדם לאדם, הרפיה יומית של כף הרגל וטיפוחה אינם מותרות.
מידת קימור הקשת של כף הרגל, רוחב הכף וצורת הבהונות שונה מאדם לאדם ואלו מצריכים התייחסות בעת בחירת נעל. נעל לא מתאימה גורמת ליבלות, לבועיות, לבעיות בזרימת הדם בכף הרגל ולכאבי רגליים. הליכה בנעל לוחצת עלולה לגרום לנוירומה שהיא נפיחות הנובעת מלחץ על העצב (במקרים קיצוניים יידרש פיתרון רפואי לטיפול בעצב).

רגל רחבה, רגל צרה ונעלי עקב

בעיקרון נעליים צריכות להיות נוחות ומתאימות לצורת רגליכם. נעל צרה מידי או לוחצת תגרום עד מהרה לבעיות, ובמקרים רבים נעל שצריכה לעבור טיפול הרחבה כדי שתתאים לכם לא נועדה עבורכם. נעל שלוחצת בחנות תלחץ גם להבא. כאשר הנעל צרה מידי ודוחסת את האצבעות הפיתרון הוא באיתור נעל רחבה יותר או נעילת נעלי נוחות (הן לא חייבות להיות מכוערות).
במקרה של כף רגל רחבה, רכשו רק נעליים בעלות אימום לכף רגל רחבה ואם כף רגלכם צרה רכשו רק נעליים בעלות אימום לרגל צרה. נעליים אופנתיות אינן בהכרח גרועות לרגל. מעצבים רבים דוגמת Salvatore Ferragamo ו- Cole Haan מייצרים נעליים אופנתיות במספר מידות רוחב ויש להתמקד רק ברוחב המתאים לכם.
השתדלו לקצר את שעות השימוש בנעלי עקב גבוהות או נעליים מחודדות
אם אתם 'חייבים' זוג נעלי עקב של מעצב מסוים והן לוחצות את קידמת כף הרגל, קחו אותן לסנדלר לשם הרחבה, בכול מקרה אל תנעלו נעל לוחצת. במקרה של נעל רחבה מידי, מדרס פנימי עשוי להוות פיתרון.
כאשר בוחרים נעל בעלת עקב גבוה כדאי להעדיף עקב עבה יותר כי הוא ייתן לרגל תמיכה טובה יותר. בעניין זה נציין שיש יתרון מבחינת הרגל לנעלי עקב 'פלטפורמה' מאחר שהן מפחיתות את הפרשי הגובה בין העקב והחלק הקדמי של כף הרגל ולכן מעייפות פחות את הרגל.
למרות שהדבר אינו תמיד מציאותי, הפרש גבהים בין העקב לקדמת כף הרגל אשר עולה על 5 סנטימטרים עלול לגרום ללחץ לא רצוי (עקב גבוה מעביר את הלחץ לקדמת כף הרגל).
ראוי לזכור שנעליים מחודדות בעלות עקב 'מסמר' גבוה, יגרמו ללחץ על האצבעות שיוביל ליבלות ונוירומות. אם אתם 'חייבים' אז השתדלו לקצר את שעות השימוש בנעלי עקב גבוהות או נעליים מחודדות ולאחר הליכה בהן יש לבצע תרגילי מתיחה והרפיה לכף הרגל.
לחומר ממנו עשוי החלק העליון של הנעל יש משמעות בריאותית, הן בהיבט של הזעה וריחות לא נעימים והן בהיבט של הלחץ הנובע מדחיסת כף הרגל. נעל שאינה 'נושמת' תגרום להצטברות זיעה ולכן ראוי להעדיף נעל מעור או בד נושם דוגמת קנוואס על חומר סינטטי אטום. חומר קשיח ימנע התאקלמות נאותה של הרגל בנעל ויגרום ליבלות ולבעיות נוספות. סוליה בולמת זעזועים תמיד עדיפה.

מהן נעלי MBT?

מבין נעלי הנוחות והאימון בולטות בשנים האחרונות נעלי MBT (ראשי תיבות של Masai barefoot technology).
המותג MBT פותח על ידי מהנדס שוויצרי בשם קארל מילר ששאב את ההשראה לפיתוח משבט המסאי באפריקה, שבניו הנם אתלטים טובים הצועדים יחפים. בעקבות תצפיותיו הסיק מילר שהליכה על משטחים רכים דוגמת חול ים גורמת לאי יציבות טבעית שמפעילה טוב יותר את מערכת השרירים והשלד. הוא חיקה זאת על ידי פיתוח נעל שתפיסתה שונה מכול נעל אחרת.
נעל MBT, תחושת הליכה על כריות אוויר
אגב הליכה בנעל מושרית אי יציבות קלה שהגוף מתקן באופן טבעי באמצעות הפעלת מספר רב של שרירי שלד. ישנם מספר סוגי נעליים מבחינת דרגת 'אי היציבות' והם מדורגים מ- 1 (יחסית יציב) ועד 4 (הכי פחות יציב, מפעיל שרירים ברמה גבוהה יותר).
למעלה מ- 40 מחקרים מדעיים שמימנה החברה הראו ששימוש עקבי בנעליים מפחית לחץ על הברכיים, מפחית כאבי גב תחתון, משפר את היציבה ומעלה שימוש בשרירי הישבן, שרירי הירך האחוריים, שרירי הגפיים התחתונות ושרירי הליבה והבטן. שיפור היציבה והפחתת העומס על הברכיים חשוב במיוחד במצב של עודף משקל או
אוסטיאופורוזיס
.
הנעל מיועדת לשימוש שוטף, לרבות לעמידה, הליכה, ג'וגינג, וכול פעילות גופנית שאינה ריצה תחרותית. לשימוש בנעל דרושה תקופת הסתגלות קצרה. על פי המלצות היצרן יש להעלות את שעות השימוש באופן הדרגתי, היינו ביום הראשון שעתיים-שלוש ותוך מספר ימים להגיע לשימוש מלא.
בדקנו את התחושה בעת הליכה בנעליים מדרגת אי יציבות 4. ראשית נציין שהתחושה היא של הליכה על כריות אוויר (הכריות עליהן דורכים בולמות זעזועים טוב יותר מאשר נעל רגילה או כול נעל ספורט אחרת אותה ניסינו). ההליכה אילצה אותנו לכווץ מעט שרירי ישבן ו'להכניס את הבטן'. לאחר מספר ימי הליכה היה קשה להיגמל ולחזור לנעל רגילה.
הגיוון של נעלי MBT רחב למדי, מנעלי ספורט ועד מגף מהוגן. על פי אתר החברה אין בישראל נציגות רשמית, אם כי יש יבוא של חלק קטן מהדגמים.
לצערנו נמכרים דגמים אלו בישראל במחירים שבין 800 ₪ ל- 1,200 ₪ בעוד שבבריטניה או דרך האינטרנט הם נמכרים לפחות ב- 30% פחות (לאחר חישוב דמי משלוח). לא היינו ממליצים לרכוש נעליים דרך האינטרנט בטרם מדדתם ווידאתם שהנעל מתאימה לכם מבחינת האימום והמידה.

האם הנעל שאני נועל מתאימה לי?

כדי לבדוק אם הנעל שאתם נועלים מתאימה לכם, חלצו את הנעליים ובדקו את עור הכף.
יבלות
או אזור מגורה יעידו על נעל לא מתאימה למבנה כף הרגל שלכם או על נעל מחוללת בעיות. כאשר אתם חשים אגב הכנסת היד לתוך הנעל תפרים בולטים או מקומות קשים שיגרמו לחיכוך לא רצוי עם כף הרגל, זה הזמן להחליף את הנעל.
סימפטומים לנעל לא מתאימה כוללים בהונות ואצבעות רגליים בצבע אדום, סגול או כחול, מה שמעיד על בעיות בזרימת הדם שגורמת נעל לא מתאימה. גם כאבים באצבעות הרגליים שעה שאתם מכופפים אותן לאחור או לפנים בעזרת כפות הידיים, או גמישות מופחתת של אצבעות הרגליים מעידים על נעל לא טובה עבורכם.

נעליים לאנשים עם בעיות בכף הרגל

אנשים בעלי בעיות אורתופדיות בכף הרגל הנובעות ממגוון סיבות צריכים להתאים נעליים ייחודיות או מדרסים ייחודיים. ככלל, נעל שתגרום לחלוקה טובה יותר של הלחץ הנוצר ממשקל הגוף על כף הרגל, או תימנע לחץ על אזור מסוים בכף הרגל, תיטיב עימכם.
לעיתים מדובר במדרס
אורתופדי
שנועד לסובלים מכאבים בעקב, או במדרס התומך בקשת גבוהה של כף הרגל או במדרס מיוחד למקרה של רגל שטוחה. במקרים של הלוקס ולגוס (תפיחה, עצם הבולטת החוצה בבוהן כף הרגל) תידרש נעל רחבה בעלת חלק עליון גמיש כדי למנוע לחץ על העצם הבולטת.
בכול מקרה מומלץ להתחיל את מסע האבחון אצל
אורתופד
ולא בחנות הנעליים. פירוט של המצבים והפתרונות הורחב ב- 'טיפול בבעיות בכף הרגל'.

טיפים מועילים לרכישת נעליים

  • הזמן המועדף לרכישת נעליים הוא לקראת שעות הערב. הרגל מתנפחת במהלך היום ולכן כדאי למדוד נעל בסוף יום הפעילות כשהרגל בשיא גודלה.
  • חשוב למדוד את שתי הנעליים ולצעוד בחנות, ולא להסיק מסקנות אודות הנעל בישיבה. הנוחות של הליכה בנעל צריכה להיות מהרגע הראשון שנעלתם אותה וצעדתם בחנות.
  • לעיתים רבות רגל אחת מעט גדולה יותר מהשנייה. המידה הנכונה היא לפי הרגל הגדולה, בתנאי שהקטנה אינה 'שוחה' בנעל (מדרס עשוי לפעמים לפתור את הבעיה).
  • כאשר מודדים נעל בחנות אל תסתפקו בגרב המוצעת שם או שאתם גורבים, אלא הצטיידו בסוג הגרב שתגרבו כאשר תנעלו את הנעל שאתם מתעתדים לרכוש.
  • זכרו שמידת הנעל משתנה ממותג למותג ומדגם אחד למשנהו.