22 ספטמבר 2017 ב' תשרי תשע"ח
תאריך  19.07.2012 

מכף רגל ועד נעל

אריאל אשל, M.Sc

איזו נעל ספורט מתאימה לי?

ישנם הבדלים מהותיים בתמיכה המעניקות נעלי ספורט שונות לכפות הרגליים. נעלי ריצה אינן מתאימות למשחק כדורגל או לטניס ולכן יש לבחור את הזוג המתאים לכל פעילות. חשוב להחליף אותן לעתים תכופות, טרם יתבלו ויאבדו את יכולתן לתמוך בכף הרגל ולבלום זעזועים.

על נעל המיועדת לפעילות גופנית לתמוך את כף הרגל, להעניק תמיכה לא רק לקשת כף הרגל אלא גם לקרסול ולספק יכולת בלימת זעזועים טובה כדי למנוע נזק למפרק הברך. נעלי ספורט שאינן תואמות את סוג הפעילות עלולות לגרום למגוון רחב של פציעות ונזקים לרבות כאב גב, כאבי ברכיים, דלקת בגיד אכילס, שברי מאמץ, נזק לאצבעות כף הרגל ויבלות.
נעלי ספורט לנשים שונות מנעלי ספורט לגברים מאחר שמשקל גופן של נשים לרוב נמוך יותר ולכן העומס על שורש כף הרגל פחות. עם זאת נדרשת תמיכה טובה דווקא באזור העקב ובאזור כרית כף הרגל, על מנת לשאת בעומס מבנה האגן והירך האופייני לנשים.

נעליים המתאימות לפעילות אירובית

נעליים אלו משלבות גמישות מרבית, תמיכה וכושר גבוה לבלום זעזועים על מנת למנוע עומס יתר על כפות הרגליים והברכיים.

כדורגל

משחק כדורגל, בפרט כאשר משוחק על משטח קשה כגון כביש או מדרכה (ולא על מגרש דשא, למשל), גורם לעומס רב על כפות הרגליים. יבלות וציפורן חודרנית שכיחות בקרב שחקני כדורגל הנועלים נעליים שאינן מתאימות. נעל כדורגל טובה תמנע עומס על כף הרגל ובסיום המשחק תותיר את כפות הרגליים ואת הקרסוליים ללא סימנים לחץ אדומים.
נעל כדורגל טובה תמנע עומס על כף הרגל

נעלי טניס וסקווש

חשוב להקפיד על נעילת נעליים המתאימות למשחקים אלו, הכרוכים בתנועות מהירות ומרובות מצד לצד. נעלי ריצה לא יספקו את מידת היציבה הנדרשת למטרת המשחק. נעליים המתאימות למשחקי טניס וסקווש יהיו כבדות ונוקשות יותר מנעליים המיועדות לריצה, וקצותיהן יהיו מותאמות לעצירות חדות.
נעלי טניס וסקווש נוטות להתבלות במהירות עקב החיכוך הרב המופעל עליהן במהלך המשחק ולכן יש להקפיד להחליף אותן כאשר מתגלים סימני שחיקה על הסוליה.

נעלי ריצה

כפי ששמם מרמז, נעליים אלו מתאימות לריצה, ולריצה בלבד. מדובר בנעליים גמישות מאד המאפשרות לרגל להתכופף ולהתיישר עם כל צעד. עם זאת, הנעליים אינן מתאימות למשחקים כגון טניס או סקווש, הכרוכים בתנועות רבות מצד לצד. הגמישות הרבה של נעל הריצה אינה מספקת את התמיכה הנדרשת לצידי כף הרגל, כנדרש בנעלי טניס או סקווש.
רצוי לוודא כי נעלי הריצה תואמות את מבנה כף הרגל ואת אופי ההליכה, היינו הדרך בה הרגל מגיבה תוך כדי ריצה (בלעז, gait).

נעלי הליכה

אלו ההולכים הליכות קצרות בלבד, מדי פעם, בעיקר באזורים עירוניים ובשבילים מסודרים, יכולים להסתפק בזוג נעליים נוח שאינו גורם ללחץ על כף הרגל ולהיווצרות יבלות. רצוי להקפיד שהנעל תתמוך היטב את קשת כף הרגל, תהיה בעלת עקב קטן או הגבהה (נעל שטוחה לגמרי אינה רצויה) ותהיה עשויה בד נושם או עור כדי לאוורר את העור.
'טיילנים' רציניים ההולכים לעתים תכופות ומטיילים במסלולים למיטיבי לכת, טוב יעשו אם יצטיידו בזוג נעלי הליכה, רצוי גבוהות, על מנת לתמוך גם את אזור הקרסול. אנשים המטיילים גם בימי חורף גשומים יוכלו לבחור נעליים העשויות חומרים אטומים למים.

נעלי כדורסל

נעליים המותאמות למשחקי כדורסל (כמו גם כדורעף או כדוריד) משלבות גמישות ותמיכה צדית טובה, על מנת לאפשר תנועות מצד לצד עם מספר צעדי ריצה. נעליים אלו מותאמות למשחק על משטחים קשיחים, מספקות תמיכה טובה לקשת כף הרגל וכוללות בולמי זעזועים יעילים באזור העקב ושורש כף הרגל, כדי למנוע נזק למפרק הברך.

מתי הנעל מיצתה את עצמה?

חשוב להחליף את נעלי הספורט באופן תדיר אם רצים או מבצעים פעילות גופנית אחרת המפעילה לחץ על כפות הרגליים. מרבית המומחים ממליצים להחליף את נעלי הספורט לאחר שימוש של כ- 600-800 קילומטרים, אם כי במקרים מסוימים, כתלות במשקל הגוף, המשטח עליו מבוצעת הפעילות ואופי הפעילות, עלולה להידרש החלפה תכופה יותר.
השימוש התדיר גורם לדחיסת הסוליה ולירידה בכושר בלימת הזעזועים (עד כדי מחצית תוך מספר חודשים של פעילות מאומצת). על אצן פעיל שקצב ריצתו הוא קילומטר וחצי ב- 6 דקות, אשר רץ כ- 30 דקות ביום, חמישה ימים בשבוע, להחליף את נעליו כל 8-9 חודשים. אתלטים פעילים עוד יותר צריכים להחליף את נעליהם לעיתים קרובות יותר.
בבואכם לרכוש נעל ספורט, מדדו תמיד את שתי הנעליים מאחר שכפות הרגליים אינן זהות ויש לוודא נוחות והתאמה מרבית עבור שתיהן. חשוב שהאצבעות יוכלו לנוע בחופשיות בקצה הנעל. נעל קטנה מדי או לוחצת עלולה לגרום ליבלות ולציפורן חודרנית ואילו נעל גדולה מדי או רחבה לא תספק את התמיכה הנדרשת לכף הרגל.
חלק מהחנויות המתמחות מציעות שירות התאמת נעלי ספורט הלוקח בחשבון את מבנה ומשקל הגוף, מבנה כף הרגל, עוצמת הדריכה וסוג הפעילות. תוך כדי הליכה על הליכון במהירויות משתנות מצולמת תנוחת כף הרגל ובהתאם לממצאים, מותאמים דגמי נעלי הספורט.
כיוון שהרגל מתנפחת במהלך היום כדאי למדוד נעל בסוף יום הפעילות, כשהרגל בשיא גודלה. על בחירת נעל לפעילות גופנית צריכה להשפיע בראש ובראשונה סוג הפעילות ולא הצבע והמראה. המלצות נוספות ניתן למצוא ב 'טיפים מועילים לרכישת נעליים'.